Zaznacz stronę
Umiędzynarodowienie w czasie pandemii 2020

Pandemia Covid i narzucona światu izolacja społeczna uderzyły  w umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego. Zamknięte granice lądowe i powietrzne, obawy o bliskich, realne zagrożenie kryzysem gospodarczym i zmniejszenie dochodów to tylko niektóre tendencje, które w ogromnym stopniu obniżyły możliwość realizacji dotychczasowych priorytetów w obszarze umiędzynarodowienia. Niemal natychmiast uczelnie były zmuszone przejść na tryb pracy zdalnej, anulowały również szereg wydarzeń, konferencji, spotkań, zintensyfikowały przekaz informacji do studentów i pracowników uczelni, podjęły działania związane z uświadamianiem społeczności akademickiej na temat Covid.

Na Uniwersytecie Opolskim pojawiły się w tym czasie następujące rozporządzenia związane z realizacją procesu umiędzynarodowienia, a właściwie z jego zawieszeniem:

W rzeczywistości ww. zarządzenia wstrzymały do odwołania wszystkie zagraniczne wyjazdy służbowe pracowników Uczelni, wyjazdy zagraniczne i krajowe studentów i doktorantów Uniwersytetu Opolskiego, w tym związane z konferencjami, programami studenckimi/doktoranckimi. Wstrzymano również przyjazdy do Uczelni gości z zagranicy, w tym zarówno pracowników innych uczelni, ich studentów, doktorantów, jak i innych osób zaproszonych przez władze Uczelni, jej pracowników, Samorząd Studencki lub Samorząd Doktorantów. Ze względów bezpieczeństwa pracowników i studentów Uczelni zawieszono do odwołania wszelkie wydarzenia kulturalne, sportowe, naukowe, dydaktyczne itp. Pracownicy i studenci zagraniczni, którzy jeszcze przed ogłoszeniem stanu pandemii wrócili do swoich krajów, wyjechali. Studentom zagranicznym, którzy nie mogli lub z jakichś powodów nie chcieli wrócić do swoich rodzinnych krajów, uczelnia zapewniła zakwaterowanie w akademikach UO. Zgodnie z Zarządzeniem Rektora nr 32/2020 z dn. 02.04.2020 r. studenci, także zagraniczni, którzy w wyniku pandemii znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej mogli starać się o jednorazową zapomogę.

Mimo wszystkich słusznie podjętych działań należy stwierdzić, że z oczywistych względów proces umiędzynarodowienia uczelni wyższych, także na Uniwersytecie Opolskim, został wyraźnie spowolniony. A trzeba zaznaczyć, że Uniwersytet Opolski do momentu pandemii znajdował się w czołówce polskich uczelni pod względem współczynnika internacjonalizacji studentów, a także w czołówce uczelni zdobywających granty na  międzynarodową mobilność studentów i pracowników programu Erasmus+.

W ramach kierunku Praca socjalna nie podjęto w zakresie umiędzynarodowienia żadnych nowych działań.  Rozwijano natomiast ofertę zajęć dydaktycznych prowadzonych w języku angielskim.

Podsumowując, należy stwierdzić, że w wyniku pandemii proces umiędzynarodowienia kształcenia został w znacznym stopniu wyhamowany. Podejmowane próby realizacji wcześniej założonych planów współpracy przyniosły tylko częściowy efekt.

Co bardzo ważne Uniwersytet Opolski nie przerwał rekrutacji na wymiany zagraniczne na rok akademicki 2020/2021. Niektóre uczelnie faktycznie zdecydowały się na taki krok, jednakże UO stara się funkcjonować w miarę normalnie. W obliczu tak wielu niewiadomych związanych z pandemią nie należy z góry rezygnować z szans rozwoju. Oczywiście ostateczne decyzje co do współpracy będą zależały od tego, jak rozwinie się sytuacja międzynarodowa. Trzeba jasno powiedzieć, że pandemia nie musi być przeszkodą w znalezieniu nowych partnerów zagranicznych, rozwijaniu współpracy, rekrutacji na program Erasmus+. Czasem współpracę tą można nawet wzmocnić. Dzięki bowiem dostępnym technologiom i umiejętnościom sprawnego z nich korzystania można osiągnąć nową jakość współpracy międzynarodowej. Umiędzynarodowienie można realizować w sposób bardziej elastyczny, hybrydowy, optymalnie dostosowany do potrzeb i czasu różnych grup odbiorców. Obecna sytuacja pandemiczna pcha nas do przodu, każąc rozwijać nowe formy współpracy również w obszarze umiędzynarodowienia.

Podręcznik: Student’s guide in Poland

Umiędzynarodowienie

W ramach wzmocnienia potencjału naukowo-badawczego opracowano strategię, mającą na celu koncentrację działań w poszczególnych obszarach strategicznych. Strategia powstała wraz z powołaniem samodzielnego kierunku Praca Socjalna, studia pierwszego stopnia. Strategia umiędzynarodowienia na lata 2015-2020.

W wyniku ewaluacji Strategii umiędzynaradawiania działalności naukowo-badawczej na lata 2015-2020 realizowanej w Pracowni Pracy Socjalnej zaproponowano nowe działania w strategicznych obszarach. Nowe działania zostały opracowane w oparciu o reformę szkolnictwa wyższego Konstytucja dla Nauki, celem precyzyjnego dostosowania do wymogów nowej reformy. W ramach wzmacniania potencjału badawczego zaplanowano zwiększenie kompetencji metodologicznych pracowników Pracowni Pracy Socjalnej oraz kompetencji ubiegania się o granty badawcze. W ramach upowszechniania badań zaplanowano działania, mające na celu zwiększenie aktywności naukowej poprzez publikowanie w periodykach z listy A i C Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz udostępnianie prac w ramach ogólnodostępnych baz wymiany myśli naukowej typu Researchgate. W obszarze umiędzynarodowienia kształcenia zaplanowano opracowanie efektów kształcenia w języku angielskim, tak by były one dostępne także dla studentów zagranicznych, oraz wzmocnienie potencjału naukowego o charakterze międzynarodowym Koła Naukowego Studentów Pracy Socjalnej. Strategia umiędzynarodowienia na lata 2018-2020.

Wizyta Prof. SUAT KILICARSLAN z Nigde Omer Halisdemir University w Turcji - maj 2018 r.
Wizyta prof. Maureen Wilt z University of Central Missouri - grudzień 2017 r.

W dniach 21.09-11.10.2017 na naszym uniwersytecie miała miejsce wizyta prof. Maureen Wilt z University of Central Missouri (Warrensburg, Missouri, USA). Dla amerykańskiej wykładowczyni został zorganizowany wykład otwarty, w którym wzięła udział licznie zgromadzona społeczność akademicka.

Tematyka wykładu (Moving forward from grief -historical and personal – Strategies for working with clients.wydobywanie się z żałoby), choć niszowa ze względu na stosunkowe rzadkie jej podejmowanie,  jest jednocześnie uniwersalna, odnosząc się do doświadczeń większości z nas, w różnych okresach życia. Zapewne z tego właśnie powodu wykład spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem, towarzyszyła mu dyskusja i niezwykle pochlebne komentarze po jego zakończeniu.

Podczas swojego pobytu prof. Wilt była gościem władz UO, konferencji w Kamieniu Śląskim (Rodzicielstwo i jego różne oblicza), prowadziła zajęcia dla młodzieży I Liceum Ogólnokształcącego w Kędzierzynie-Koźlu (Lessons from history: A story of a Jewish girl from Turek) oraz przeprowadziła kwerendę badawczą, m.in. w  archiwum Muzeum Auschwitz.

Prof. M. Wilt pracuje na Wydziale Pracy Socjalnej swojego uniwersytetu, zajmuje się zagadnieniami z zakresu opieki społecznej, praktyki pracy socjalnej i pracy z rodzinami, radzeniem sobie z żałobą i traumą. Doświadczenia badawcze prof. M. Wilt, oprócz wymienionych tematów, obejmują edukację na temat Holokaustu, kwestie związane z uzależnieniami i zdrowiem psychicznym. Z uczelnią, którą reprezentuje prof. M. Wilt Uniwersytet Opolski ma podpisaną umowę o współpracy.

Źródło: http://inp.wns.uni.opole.pl/2017/10/12/wizyta-prof-maureen-wilt-z-university-of-central-missouri/

Wizyta prof. Susan Yelich Biniecki z Kansas State University w ramach programu Erasmus+ - marzec 2017 r.

W dniach 13-20 marca 2017 r. gościem Instytutu Nauk Pedagogicznych i Uniwersytetu Opolskiego była prof. Susan Yelich Biniecki z Kansas State University.

Przyjazd wykładowczyni był częścią wymiany dydaktyczno-naukowej realizowanej w ramach programu Erasmus+. Prof. Biniecki spotkała się z władzami Instytutu Nauk Pedagogicznych oraz Uniwersytetu, co umożliwiło wymianę doświadczeń dotyczących funkcjonowania polskich i amerykańskich uczelni oraz było okazją do nakreślenia dalszych planów współpracy. Główną część pobytu Prof. Biniecki stanowiły wykłady i warsztaty dla studentów i kadry akademickiej Uniwersytetu Opolskiego. Podczas warsztatów studenci, dzięki interaktywnej formie prowadzonych zajęć, nie tylko poznali teoretycznie, ale i praktycznie kwestie związane ze sprawiedliwością i kapitałem społecznym. Z kolei podczas wykładu dla społeczności akademickiej, w którym licznie uczestniczyli zarówno studenci jak i wykładowcy UO, analizowano zjawisko mikroagresji w kontekście międzykulturowym. Dyskusja, która towarzyszyła prezentacji prof. Biniecki świadczyła o żywym zainteresowaniu omawianym tematem. Ponadto, podczas wizyty odbyły się prezentacje dotyczące kwestii związanych z umiędzynarodowieniem uczelni, w tym publikowania przez naszych pracowników artykułów naukowych w czasopismach zagranicznych. Prof. Biniecki, której obszar zainteresowań stanowią kwestie edukacyjne i społeczne, odbyła szereg spotkań związanych z praktyczną realizacją owych zagadnień. Należały do nich m.in. wizyta w opolskim Centrum Seniora i lokalnych instytucjach kulturalnych, a także spotkania z pracownikami naszego instytutu i członkami lokalnej społeczności.

Dzięki odbytej wizycie zacieśnione zostały kontakty z amerykańską uczelnią, co stwarza perspektywy wspólnych projektów badawczych, publikacji i dalszej wymiany naukowej. Prof. Biniecki podsumowała swój pobyt mówiąc: „Jestem pod wrażeniem zarówno serdecznego przyjęcia na Uniwersytecie Opolskim, jak i zaangażowania pracowników i studentów w organizację wszystkich części mojej wizyty. Mam nadzieję na dalszą współpracę”.

Źródło: http://inp.wns.uni.opole.pl/2017/03/23/wizyta-amerykanskiej-wykladowczyni-w-ramach-programu-erasmus/

Całkiem niedawno temu w Ameryce, czyli staż na Kansas State University w ramach programu Erasmus+ - luty 2017

Ogromny i tętniący dobrą energią uniwersytecki kampus, bogate życie akademickie – naukowe i społeczno-kulturalne, biblioteki pełne studentów, różnorodność kierunków i form nauczania…

To wszystko doprawione świetną organizacją, otwartością, życzliwością, a nade wszystko duchem współpracy i wzajemnej pomocy. W największym skrócie tak można by opisać choć część wrażeń, które wyniosłam ze stażu na Kansas State University  (KSU) w ramach Erasmusowego programu.

Organizacją mojego pobytu ze strony KSU zajmował się College of Education i prof. Susan Yelich Biniecki. Główną część stażu stanowiły wykłady zarówno dla studentów (przyszłych doradców akademickich i nauczycieli) jak i kadry akademickiej (College of Education i  Leadership Studies Faculty), a ich tematyka dotyczyła edukacji porównawczej i międzykulturowej (Intercultural practices and interventions as social justice education: The Polish context, Project Based Learning and Social Studies Education in Poland, Past and Present Social Justice Education in Poland: Lessons Learned and Current Action, Social Justice Education in Poland). Wszystkim prowadzonym przeze mnie zajęciom towarzyszyły sesje pytań i dyskusje, które stwarzały możliwość wyjaśnienia specyficznego polskiego i europejskiego kontekstu. Studenci i wykładowcy okazali się niezwykle otwarci i aktywni, co sprawiło, że zajęcia dla obydwu stron były interesującym i inspirującym doświadczeniem.

Część mojego pobytu stanowiły spotkania i wywiady dotyczące funkcjonowania amerykańskiej edukacji wyższej, a w szczególności tamtejszego uniwersytetu. Jednym z nich było spotkanie z wykładowcami edukacji dorosłych (Adult Education Program) oraz z prof. Lindą Thurston (Dziekan ds. badań i finansów), poświęcone sposobom pozyskiwania grantów przez KSU. Innym zagadnieniem była organizacja współpracy międzynarodowej, z którą zaznajomiłam się dzięki udziałowi w  sesji (Study Abroad Session) organizowanej przez Office of International Programs (Biuro ds. Programów Międzynarodowych) dla studentów zainteresowanych studiowaniem za granicą. W tym samym biurze uczestniczyłam w spotkaniu z jego dyrekcją i pracownikami, którzy opisali, w jaki sposób KSU organizuje międzynarodowe wymiany pracowników i studentów. Ze swojej strony oraz podzieliłam się doświadczeniami, jakie ma w tym zakresie Uniwersytet Opolski. Obydwie strony wyraziły zadowolenie z dotychczasowej współpracy i wyraziły nadzieję na jej zacieśnienie. Informacja o spotkaniu ukazała się na: https://twitter.com/KSU_OIP.

Jednym z założonych celów mobilności było zdobycie wiedzy na temat studiowania online. Pierwsze spotkanie (tzw. Professors for Online Learning – POLL) dotyczące tego tematu odbyło się w College of Education, a w jego trakcie wykładowcy dzielili się wiedzą na temat technicznych kwestii dotyczących zamieszczania swoich materiałów (np. wykładów, komentarzy) w internecie. Z kolei spotkanie z Rosemary Boggs (Program Coordinator Academic and Professional Programs) pozwoliło mi poznać historię edukacji na odległość oraz jej teraźniejszy zasięg, formy i kierunki rozwoju.

Innym celem pobytu była analiza systemu zapewniania standardów równości i promowania różnorodności kulturowej na uczelni wyższej. Służyło temu spotkanie w the Office of Institutional Equity (Biuro d/d Instytucjonalnej Równości). Jego dyrektor,  Scott Jones, przybliżył mi zasady działania i zakres aktywności tego uniwersyteckiego organu skoncentrowanego na monitorowaniu, czy w procesie zatrudniania i realizacji zadań uniwersytetu przestrzega się zasad równości. W tym zakresie poznałam funkcje akcji afirmatywnej, sposoby przeciwdziałania dyskryminacji oraz procedury przewidziane w przypadku  skarg w opisywanym obszarze. Z kolei spotkanie Zelią Z. Wiley (Interim Associate Provost for Diversity) pozwoliło mi przyjrzeć się z bliska metodom, jakimi KSU, poprzez działalność the Office of Diversity (Biuro ds. Różnorodności), wspiera różnorodność kulturową. Oprócz promowania udziału w życiu akademickim studentów i wykładowców należących do różnych grup kulturowych, biuro organizuje szkolenia, wspiera organizacje wielokulturowe działające na kampusie, reaguje na dyskryminujące wydarzenia i prowadzi szeroko pojętą działalność prewencyjną.

Organizacja życia studenckiego oraz wieloaspektowego systemu wsparcia, które studenci KSU otrzymują ze strony uczelni to kolejny temat będący przedmiotem mojego zainteresowania i eksploracji podczas pobytu na KSU. Spotkania były współorganizowane przez Dr. Stephanie Bannister (Assistant Vice President Student Life, Department Head Education and Personal Development) oraz RJ Youngblood, która była moją przewodniczką w rozbudowanym systemie studenckiej aktywności.  Pierwsze spotkanie wśród poświęconych temu tematowi odbyło się w the Office of Student Activities and Services (Biuro ds. Aktywności Studenckiej), gdzie mogłam zasięgnąć informacji o organizacjach studenckich aktywnych na uniwersytecie. Działa ich tam ponad 450, a obok tych o charakterze naukowym, znajdują się grupy wielokulturowe, artystyczne, sportowe, religijne, towarzyskie, w tym tzw. fraternities i sororities. Organizacje studenckie na KSU są autonomiczne, część z nich posiada stałe siedziby na kampusie uniwersyteckim, a ich funkcjonowanie obejmuje szerokie spektrum aktywności (warsztaty, koncerty, organizacja spotkań, akcje charytatywne, przedstawienia, konferencje i wiele innych). The Office of Student Activities and Services pomaga w ich rejestracji, gromadzeniu funduszy, doradza w sprawie pozyskiwania nowych członków i rozwoju, wspomaga organizację wydarzeń i internetową widoczność organizacji. Zaznajomienie się z  rozbudowanym i skomplikowanym systemem wsparcia dla studentów obejmowało  także wywiady w The Office of Students Life (Biuro ds. Spraw Studenckich), w którym działają m.in. organizacje studenckie oraz Student Access Center (Centrum ds. Studentów z Niepełnosprawnością). Inną komórką wsparcia dla studentów jest Academic Coaching Program AAC (Centrum Coachingu Akademickiego) oraz Educational Supportive Services (Biuro ds. Wsparcia), które skupia się m.in. na pomocy tzw. studentom pierwszej generacji oraz osobom w trudnej sytuacji finansowej.

Doświadczenia zebrane na KSU miały też mniej instytucjonalny, a bardziej nieformalny charakter. Jednym z nich było uczestnictwo w akcji charytatywnej „Studenci pomagają studentom” w imponującym Student Center (Centrum Studentów). Innym wydarzeniem, w którym uczestniczyłam był  3-minute Thesis Competition, udział w wykładzie Janayi Khan, społecznej aktywistki  ruchu Black Lives Matter oraz w spektaklu teatralnym przygotowanym przez uniwersytecką grupę teatralną Purple Masque Theatre. Podczas pobytu korzystałam też ze świetnie wyposażonej i zorganizowanej, także w obszarze doradztwa, biblioteki uniwersyteckiej.

W wymiarze naukowo-dydaktycznym pobyt na Kansas State University był okazją do wzbogacenia wiedzy w zakresie nauczanych przeze mnie przedmiotów oraz poznanie dobrych praktyk dotyczących konstruowania sylabusów i zajęć, struktury studiów w zakresie nauk pedagogicznych, metodyki prowadzenia zajęć oraz kultury organizacyjnej uniwersytetu. Dzięki stażowi zacieśniona została współpraca z KSU także w obszarze potencjalnych przyszłych badań naukowych, ponieważ miałam okazję do dyskusji dotyczących kwestii metodologicznych, przedmiotowych i ewentualnych przyszłych przedsięwzięć (edukacja porównawcza, edukacja dorosłych, project based learning, social justice education).

W niedługim czasie (13-20.03.2017) będzie miała miejsce wizyta prof. Susan Yelich Biniecki z goszczącego mnie uniwersytetu i mam nadzieję, że będzie to znaczące wydarzenie dla naszej społeczności akademickiej.

Źródło: http://inp.wns.uni.opole.pl/2017/02/21/calkiem-niedawno-temu-w-ameryce-czyli-staz-na-kansas-state-university-w-ramach-programu-erasmus/