Zaznacz stronę

Szanowni Państwo,
mamy zaszczyt zaprosić do udziału w VI Ogólnopolskiej Konferencji z cyklu SZKOŁA I NAUCZYCIEL na temat Rozwój nauczyciela i rozwój szkoły, która została połączona z Jubileuszem prof. dr. hab. dr. h.c. multi Stefana M. Kwiatkowskiego Konferencja odbędzie się 15-16 maja 2023 r. w Zamku Joannitów, w Łagowie Lubuskim. Komunikat 1. VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Szkoła i Nauczyciel  /  Stefan M. Kwiatkowski – notka biograficzna

Organizatorzy Konferencji: Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet w Białymstoku, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Uniwersytet Opolski, Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej oraz Uniwersytet Zielonogórski – główny organizator.

ZARYS TEMATYKI
Temat konferencji Rozwój nauczyciela i rozwój szkoły zwraca uwagę na potencjał szkoły, który wyłania się z potencjału nauczycieli – najbardziej wartościowego jej zasobu. Jakość pracy nauczycieli stanowi jeden z kluczowych czynników poprawy uczniowskich osiągnięć i zwraca uwagę na rolę nauczycieli w zapewnianiu jakości pracy szkoły oraz możliwości uzyskania jej trwałej poprawy (rozwoju). Przyjęty temat powiązany jest również z ważnymi kwestiami dotyczącymi kształcenia nauczycieli i doskonalenia w zawodzie oraz rozwoju potencjału nauczycieli by sprostać stawianym przed nimi oczekiwaniom.
W dużym uproszczeniu można przyjąć, że to rozwój nauczycieli jest punktem wyjścia do rozwoju szkoły. Warto przy tym pamiętać, że szkoła jako instytucja wyłoniła się z zapotrzebowania społecznego na realizację określonych oczekiwań. Jest jednostką w systemie państwa i jej funkcjonowanie jest silnie powiązane z szerokim kontekstem uwarunkowań: czynników zewnętrznych – kontekstowych, jak i wewnętrznych – inicjowanych w szkole. Prowadzone na świecie badania lepiej już wyjaśniają znaczenie wielu czynników, jednak słabiej wskazują na procesy prowadzące do zmiany i zapewniające skuteczne jej wdrożenie. Wyniki badań międzynarodowych ukazały wiele interesujących zjawisk, które jednak różnią się w poszczególnych krajach, często też wykazują istnienie różnic pomiędzy poszczególnymi szkołami w jednym kraju. Zwracają uwagę, iż poprawa pracy szkół może być odmiennym procesem w placówkach, które odniosły sukces i inny w szkołach, które dopiero na ten sukces liczą. Ich doświadczenia z perspektywy globalnej można przyjąć jako wartościową dla nas lekcję.
Empiryczne dowody uzyskiwane na tym polu przez badaczy unikają wskazania jednoznacznych, uniwersalnych zaleceń, choć wytyczają pewne ich ramy. Pozwala nam to wpisać się w pogłębienie analiz, poszerzenie pól badawczych, które możemy uznać za proces otwarty. Warto na tym polu podjąć dyskusję osadzoną w kontekście rodzimych uwarunkowań, która choć wzmocniona presją globalizacji uczula na potrzebę rozpoznania różnych aspektów organizacji i przebiegu procesu edukacyjnego na restrukturyzację poprzez decentralizację, prywatyzację i proliferację instrumentów pomiaru jakości edukacji na wysoce konkurencyjnym rynku pracy.

CELE KONFERENCJI
1. Diagnoza szkolnej rzeczywistości i funkcjonowania nauczyciela w zawodzie.
2. Określenie perspektyw edukacyjnych i rozwojowych w kontekście jakości i efektywności procesów edukacyjnych.
3. Propagowanie nowoczesnej myśli naukowej oraz badań nt. rozwoju nauczyciela i rozwoju szkoły.

PROPONOWANE OBSZARY PROBLEMOWE KONFERENCJI
I. Polityka edukacyjna w obliczu priorytetu jakości i efektywności edukacji.
II. Szkoła i nauczyciel wobec zmian społecznych i edukacyjnych.
III. Rozwój szkoły w aspekcie równości szans edukacyjnych uczniów.
IV. Uwarunkowania wewnątrzszkolne rozwoju szkoły.
V. Nauczyciel – wychowawca, mentor, doradca, osoba wspierająca.
VI. Rozwój i doskonalenie nauczycieli a dynamika rozwoju szkoły i efektywności kształcenia.
VII. W stronę doskonałości systemu kształcenia nauczycieli – nowe obszary teorii i badań.
VIII. Jednostkowy i wspólnotowy wymiar rozwoju szkoły.

Komunikat 1. VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Szkoła i Nauczyciel

 

TERMINY
01-02-2023 Początek rejestracji na konferencję
15-04-2023 Zamknięcie rejestracji na konferencję. Ostateczny termin zgłaszania tytułów wystąpień
25-04-2023 Termin uregulowania opłaty za konferencję
15-05-2023 Początek wydarzenia
16-05-2023 Zakończenie wydarzenia

INFORMACJE ORGANIZACYJNE
Przesyłanie zgłoszeń do 25.04.2023 r. – Zgłoszenie (załącznik 3) należy przesłać na adres e-mail szkolainauczyciel@gmail.com 
Komplet dokumentów (załącznik 1. Karta zgłoszenia – VI Konferencja Szkoła i Nauczyciel, załącznik 2. Klauzula_informacyjna_konferencja, załącznik  3. Oświadczenie – autora) należy przesłać również pocztą tradycyjną na adres:
dr hab. Inetta Nowosad, prof UZ
Zakład Pedagogiki Szkolnej
Uniwersytet Zielonogórski
Wojska Polskiego 69
65-762 Zielona Góra
Z dopiskiem: Szkoła i Nauczyciel

Komunikat 1. VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa Szkoła i Nauczyciel