Opolskie Kolokwia Epistemologiczne
Opolskie Kolokwia Epistemologiczne
Opolskie Kolokwia Epistemologiczne
Serdecznie zapraszamy do udziału w Opolskich Kolokwiach Epistemologicznych, które będą okazją do spotkań dla wszystkich przedstawicieli środowisk akademickich, chcących zdobywać, rozwijać, pogłębiać, przekazywać wiedzę i umiejętności innym – młodszym i starszym, reprezentującym tę samą lub pokrewną dyscyplinę nauki. Kolokwia (łac.) to rozmowy. Episteme (strg.) to wiedza, umiejętności, rozumienie. Podczas naszych spotkań chcemy rozmawiać o metodologii badań naukowych, o tradycyjnych i zmieniających się orientacjach badawczych, paradygmatach, metodach naszych poszukiwań. Chcemy dzielić się naszymi doświadczeniami w tym zakresie, chcemy uczyć się od siebie nawzajem, chcemy rozwijać się zawodowo jako badacze rzeczywistości społecznej.
Jednocześnie w oparciu o przekonanie o istotowej nierozłączności badań naukowych i kształcenia pragniemy podczas spotkań w ramach Opolskich Kolokwiów Epistemologicznych prezentować, dyskutować i rozwijać naszą wiedzę oraz umiejętności dydaktyczne. Pragniemy poznawać, przekazywać sobie nawzajem nowe, ciekawe praktyki, metody i formy kształcenia, które stosujemy w naszej akademickiej działalności.
Dlatego właśnie powołujemy do życia Opolskie Kolokwia Epistemologiczne (OKE). Nasze spotkania odbywać się będą raz w miesiącu i będą poświęcone problemom metodologii badań społecznych oraz kształceniu – uczeniu się. Gościć będziemy wybitnych metodologów, badaczy w dziedzinie nauk społecznych oraz wybitnych dydaktyków, praktyków w zakresie kształcenia czy też organizowania innym warunków do uczenia się. Zapraszamy wszystkich tych, których ta problematyka interesuje oraz tych, którzy pamiętają, iż początek Akademii, geneza Uniwersytetu jako autonomicznej wspólnoty ludzi myślących i rozwiązujących problemy wywodzi się z traktowanych jako jedność ciekawości i pasji poznawczej, czyli prowadzenia badań oraz umiejętności i motywacji do dzielenia się wiedzą z innymi czyli kształcenia. Uczenie się, uczenie innych to poznawanie świata, to opisywanie świata, to jego rozumienie. I, co najważniejsze – to dzielenie się tym z innymi.
Zapraszamy do takiego dzielenia się wiedzą, umiejętnościami, własnymi strategiami badawczymi oraz dydaktycznymi. Zapraszamy na Opolskie Kolokwia Epistemologiczne.
Rada Programowa OKE:
prof. Dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz
prof.UO dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska
prof. UO dr hab. Arkadiusz Żukiewicz
dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska
dr Stanisława Włoch
Instytut Nauk Pedagogicznych
Aktualności
Aktualności
Zapraszamy na ósme spotkanie w ramach Opolskich Kolokwiów Epistemologicznych
Wykład pt.: Pytania (d)o nauczyciela
wygłosi Prof. dr hab. Jolanta Szempruch (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach)
Spotkanie odbędzie się w dniu 11 grudnia 2019 r. (środa) o godz. 12:00, w Sali Senatu Uniwersytetu Opolskiego
(Collegium Maius, pl. Kopernika 11a, Opole) _____________________________________________________________________________________________________________
Zapraszamy na siódme spotkanie w ramach Opolskich Kolokwiów Epistemologicznych
Wykład pt.: Kultura szkoły w rozwoju szkoły. Implikacje badawcze
wygłosi Prof. UZ dr hab. Inetta Nowosad (Uniwersytet Zielonogórski)
13 listopada 2019 r. (środa) o godz. 12:00, w Sali Senatu Uniwersytetu Opolskiego (Collegium Maius, pl. Kopernika 11a, Opole) _____________________________________________________________________________________________________________
Wykład pt.: Przemiany obyczajowości Polaków w świetle badań. Kontekst społeczno-kulturowy –
wygłosi Prof. dr hab. Zbigniew Izdebski (Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Zielonogórski).
Zapraszamy na piąte Opolskie Kolokwium Epistemologiczne
Wykład pt.: Standardy kompetencji i kwalifikacji zawodowych
– wygłosi prof. dr hab. Stefan M. Kwiatkowski
15 czerwca 2019 (sobota), godzina 13:30, Collegium Maius, plac Kopernika 11 A, Sala Senatu
Zapraszamy na czwarte Opolskie Kolokwium Epistemologiczne
Wykład pt.: Teoria i empiria. O metodologii nowych relacji
wygłosi Prof. dr hab. Mieczysław Malewski
7 maja 2019 r. wtorek, godzina 12.00, Collegium Maius, Sala Senatu
Zapraszamy na trzecie spotkanie w ramach Opolskich Kolokwiów Epistemologicznych
Wykład pt.: Między potocznością a świadomością paradygmatu dydaktycznego – wygłosi prof. dr hab. Dorota Klus-Stańska
Wykład pt.: Doświadczenie migracyjne kobiet z Opolszczyzny jako czynnik budowania ról zawodowo-rodzinnych – wygłosi dr hab. Anna Krasnodębska
17 kwietnia 2019 r. (środa), godzina 12.00, Collegium Maius, Sala Senatu
Zapraszamy na drugie spotkanie w ramach Opolskich Kolokwiów Epistemologicznych
Wykład pt.: Hipoteza wycofania moralnego w interpretacji obecnego stanu akademii –
wygłosi prof. dr hab. Krzysztof Rubacha
Wykład pt.: Uczestnicy Ochotniczych Hufców Pracy – przegląd dotychczasowych badań i potrzeba dalszych eksploracji teoretyczno-praktycznych – wygłosi dr hab. Edward Nycz, prof. UO
5 marca 2019 r. (wtorek), godzina 12.00, Collegium Maius, Sala Senatu
___________________________________________________________________________________________________________
Zapraszamy na pierwsze spotkanie w ramach Opolskich Kolokwiów Epistemologicznych
Wykład pt.: Metoda historyczna w badaniach edukacyjnych – wygłosi prof. dr hab. Jerzy Kochanowicz
Wykład pt.: Badania edukacyjne w perspektywie krytycznej – wygłosi prof. dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz
23 stycznia 2019 r., godzina 12.00, Collegium Maius, Sala Senatu
Rada programowa OKE:
Prof. dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz
Prof. UO, dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska
Prof. UO, dr hab. Arkadiusz Żukiewicz
Dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska
Dr Stanisława Włoch
Instytut Nauk Pedagogicznych UO
Zaproszenie na Pierwsze Opolskie Kolokwium Epistemologiczne – plik pdf
Zeszyty Naukowe OKE
- Pierwsze Opolskie Kolokwium Epistemologiczne – 23 stycznia 2019 r. - relacja
- Drugie Opolskie Kolokwium Epistemologiczne - 5 marca 2019 r. - relacja
- Trzecie Opolskie Kolokwia Epistemologiczne - 17 kwietnia 2019 r. - relacja
- Czwarte Opolskie Kolokwia Epistemologiczne - 7 maja 2019 r. - relacja
- Piąte Opolskie Kolokwia Epistemologiczne - 15 czerwca 2019 r. - relacja
Kolokwium odbyło się w Sali Senatu Collegium Maius Uniwersytetu Opolskiego. Wprowadzenia dokonała pomysłodawczyni OKE – Pani Prof. dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz. Pani Profesor przedstawiła koncepcję Opolskich Kolokwiów Epistemologicznych i zaprosiła do rozmów o metodologii badań naukowych, o tradycyjnych i zmieniających się orientacjach badawczych, paradygmatach, metodach naszych poszukiwań. Zapewniła, że “chcemy dzielić się doświadczeniami w tym zakresie, chcemy uczyć się od siebie nawzajem, chcemy rozwijać się zawodowo jako badacze rzeczywistości społecznej”. Podkreśliła, że polegając na przekonaniu o istotowej nierozłączności badań naukowych i kształcenia, organizatorzy i uczestnicy OKE pragną podczas spotkań prezentować, dyskutować i rozwijać również wiedzę oraz umiejętności dydaktyczne. Naszym celem jest poznawanie, przekazywanie sobie nawzajem nowych, ciekawych praktyk, metod i form kształcenia, które stosujemy w naszej akademickiej działalności.
Potem głos zabrała Pani Dziekan Wydziału Nauk Społecznych Prof. UO dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, która podziękowała organizatorom OKE za podjęcie tak trudnej, ale niezmiernie ważnej inicjatywy, poruszającej zarówno kwestie badawcze, jak i dydaktyczne. Pani Dziekan podziękowała Panu Prof. dr hab. Jerzemu Kochanowiczowi za przybycie na ten wyjątkowy, inauguracyjny wykład oraz licznym uczestnikom. W spotkaniu wzięło udział duże grono pracowników Uniwersytetu Opolskiego oraz goście z innych ośrodków (ogółem 45 osób).
Pan Prof. Jerzy Kochanowicz zaczął swój wykład od przedstawienia fragmentów opinii nauczyciela o uczniach pierwszej klasy szkoły średniej. Jak się później okazało zostały one zaczerpnięte ze źródła historycznego, jakim był dziennik szkolny prowadzony w prywatnej szkole we Lwowie w 1745 roku. Zacytowane opinie zostały napisane przez bardzo młodego nauczyciela, który miał pod swoją opieką młodzież w wieku od 8 do 21 roku życia, a klasa liczyła łącznie 145 uczniów. Pan Profesor podał fakty dotyczące funkcjonowania tej klasy i szkoły oraz opisał kontekst historyczny przywołanych zdarzeń. A wszystko po to, by uczestnicy spotkania mogli dzięki tym wyjaśnieniom, zrozumieć jaki przekaz zawiera opisana historia, a następnie nawiązać do współczesności pedagogicznej i być może ukazać jej historyczne korzenie. Opisana historia stała się punktem wyjścia do przedstawienia metody historycznej w badaniach pedagogicznych.
Pani Prof. Mirosława Nowak-Dziemianowicz przedstawiła, praktykowaną na całym świecie, orientację krytyczną, wskazując na jej transdyscyplinarność i głębokie korzenie filozoficzne. Swoje wystąpienie rozpoczęła od pokazania różnic między podejściem krytycznym w Polsce i na świecie, wskazując jej główne cechy i zasadnicze założenia. Pani Profesor omawiała także konkretne badania realizowane w perspektywie krytycznej.
Spotkanie zakończyło się dyskusją, w której wzięli udział: Dr hab. Marek Walancik, Prof. UO dr hab. Eugenia Karcz-Taranowicz, Dr hab. Anna Krasnodębska, Dr Agnieszka Włoch, Dr Jolanta Borusowska, Prof. dr hab. Jerzy Kochanowicz, Prof. dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz, D Grzegorz Ćwiertniewicz, Dr Katarzyna Wereszczyńska.
Dziękujemy bardzo Państwu za udział w spotkaniu, a już za miesiąc zapraszamy na kolejne interesujące wydarzenie.
Galeria – Pierwsze Opolskie Kolokwium Epistemologiczne – 23 stycznia 2019 r.
Opolskie Kolokwia Epistemologiczne odbywają się w jednej w najpiękniejszych sal Uniwersytetu Opolskiego, w Sali Senatu UO. Na drugie spotkanie zaproszenie przyjął Pan prof. dr hab. Krzysztof Rubacha. Wystąpienia dotyczyło opisu kondycji, w jakiej obecnie znajduje się akademia w Polsce, rozumiana jako społeczność ucząca, skupiona wokół wartości moralnych, którymi kieruje się w praktyce, w swojej codzienności. Wystąpienie Pana Profesora odbywało się niejako na dwóch poziomach. Pierwszy poziom dotyczył tytułu, był analizą merytoryczną tego zagadnienia. Drugi poziom – to metaanaliza metodologiczna procesu relacjonowania problematyki zasygnalizowanej w tytule wystąpienia. Pan Profesor podjął się tym samym bardzo trudnego zadania, mianowicie pokazał, jak można przeprowadzić analizę teoretyczną jako proces weryfikowania hipotezy, wskazując jednocześnie metodologiczne parametry tego procesu.
Jako drugi wystąpił Dyrektor Instytutu Nauk Pedagogicznych UO – dr hab. Edward Nycz, prof. UO. W swoim wypowiedzi Pan Profesor zaprezentował wyniki badań realizowanych od wielu lat w Ochotniczych Hufcach Pracy. Wskazał także na obszary, które nadal wymagają eksploracji w tym zakresie oraz miejsce OHP w obecnej rzeczywistości społecznej.
Oba wystąpienia wywołało duże zainteresowanie słuchaczy i stały się pretekstem do ożywionej dyskusji. W dyskusji wzięli udział m.in.: dr Jolanta Borusowska, prof. Dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz, dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, prof. UO, dr Jolanta Żarczyńska-Hyla, Prof. Dr hab. Grzegorz Majkowski (AMW Gdynia), dr Katarzyna Marszałek.
Dziękujemy bardzo Państwu za udział w spotkaniu, a już za miesiąc zapraszamy na kolejne interesujące wydarzenie.
Galeria – Drugie Opolskie Kolokwium Epistemologiczne – 5 marca 2019 r.
ssssss
Gościem czwartego Opolskiego Kolokwium Epistemologicznego był Prof. dr hab. Mieczysław Malewski. Wykład pt.: Teoria i empiria. O metodologii nowych relacji Pan Profesor rozpoczął od rozważań dotyczących relacji między teorią i empirią. Ich początek upatruje się w chwili, gdy badania ilościowe zaczęły być wypierane przez badania jakościowe. Konsekwencją tego procesu były nowe relacje metodologiczne. Za najważniejszy impuls, który zapoczątkował zwrot w kierunku badań jakościowych, Pan Profesor uznał wydanie w 1967 roku publikacji Anselma Straussa oraz Barneya Glasera pt. The Discovery of Grounded Theory. Publikacja aż 10 lat pozostawała bez oddźwięku ze strony badaczy. W Polsce pierwszy artykuł na temat metodologii teorii ugruntowanej ukazał się w 1996 roku i wyszedł spod pióra Pani Profesor Elżbiety Zakrzewskiej-Manterys (Odteoretycznienie świata społecznego. Podstawowe pojęcia teorii ugruntowanej, „Studia Socjologiczne” 1, 5-26). Właśnie ten moment był dla Prelegenta punktem wyjścia o myśleniu o teorii i empirii. Pan Profesor przedstawił dwa przykłady badań empirycznych jakościowych, które pokazują miejsce, jakie w tej procedurze może zajmować teoria.
Wykład wywołał długą i ożywioną dyskusję. Wzięli w niej udział m. in. dr hab. Ryszarda Cierzniewska, prof. UKW (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy), prof. Dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz (UO), dr hab. Edward Nycz, prof. UO, dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, prof. UO.
Dziękujemy bardzo Państwu za udział w spotkaniu, a już za miesiąc zapraszamy na kolejne interesujące wydarzenie.
Galeria
ssssss
Zapowiedzi
11 grudnia 2019 r. (środa)
Ósme Opolskie Kolokwium Epistemologiczne
Wykład pt.: Pytania (d)o nauczyciela – wygłosi Prof. dr hab. Jolanta Szempruch (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach)
Miejsce spotkania OKE
Uniwersytet Opolski
Collegium Maius, pl. Kopernika 11a (Sala Senatu), godz. 13.30.
Kontakt
Instytut Nauk Pedagogicznych
ul. Oleska 48, 45-052 Opole
tel. +48 77 452 74 21, fax +48 77 452 74 20
e-mail:
prof. dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz: mirka.dziemianowicz@poczta.fm
dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska: idobra@uni.opole.pl