Ważne informacje
UWAGA!
Od dnia 18 lipca 2019 r. podania o akademik prosimy składać bezpośrednio w Domach Studenckich.
Uprzejmie informujemy, że w systemie USOS web zostały uruchomione wnioski stypendialne, a przyjmowanie wniosków ze względów technicznych, dla wszystkich studentów odbywać się będzie od dna 1.10.2019 r. w centralnym punkcie na ul. Oleskiej 48 w pok.: 141, tel. +48 77 452 7411.
Regulamin świadczeń dla studentów Uniwersytetu Opolskiego 2019
Załączniki – kryteria – komentarz do Regulaminu świadczeń
Załącznik nr 3 – WNIOSEK O PRZYZNANIE ZAPOMOGI
Załącznik nr 4 – PODANIE o przyznanie miejsca w domu studenckim
Komentarz Prorektora ws. Regulamin świadczeń dla studentów Uniwersytetu Opolskiego
Terminy składania wniosków
Terminy składania wniosków o stypendia socjalne i specjalne dla osób niepełnosprawnych przez studentów i doktorantów
STRONA W PRZEBUDOWIE
UWAGA!!! Aby uniknąć długich kolejek (po uruchomieniu elektronicznej aplikacji w USOSweb) prosimy nie zwlekać z wypełnianiem elektronicznego wniosku i złożeniem WERSJI PAPIEROWEJ w DSS do ostatniej chwili. Wcześniejsze złożenie wniosku umożliwi uzyskanie szybkiej informacji o stanie wniosku i wypłacenie stypendiów w terminie.
- studenci starszych lat: do 30 września br. (UWAGA: jest to termin, kiedy studenci mogą złożyć wniosek bez zaliczenia semestru! Później system będzie blokował taką możliwość i stypendium nie będzie wypłacone z wyrównaniem za październik)
- studenci przyjęci na pierwsze lata: po nadaniu numeru albumu (indeksu) do 10 października
UWAGA Wnioski złożone po terminie będą rozpatrzone w następnym miesiącu i od następnego miesiąca będą przyznane świadczenia bez wyrównania za październik.
Wypełnienie elektroniczne wniosku w USOS-web nie zwalnia studenta od dostarczenia dokumentów wraz z załącznikami do Działu Spraw Studentów i co więcej, za datę złożenia wniosku traktuje się dzień dostarczenia kompletu dokumentów do DSS.
Studenci lub doktoranci, których rodzina posiada gospodarstwo rolne proszeni są o wypełnianie wniosków o stypendium socjalne po 24 września, wcześniejsze ich wypełnienie będzie skutkowało odrzuceniem wniosku z powodu braku ustalonego przelicznika dochodowości z ha przeliczeniowego, który zostanie ogłoszony Obwieszczeniem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego do dnia 23 września br.
Jak złożyć poprawnie wniosek o stypendium socjalne – POBIERZ
Jak złożyć poprawnie wniosek o stypendium specjalne dla osób niepełnosprawnych – POBIERZ
Przypominamy !!!! Jako datę złożenia wniosków traktuje się dzień dostarczenia kompletu dokumentów do DSS, a nie dzień ich elektronicznego wypełnienia!!!
Niekompletne dokumenty dostarczone osobiście lub przesłane pocztą nie będą rozpatrywane do momentu uzupełnienia braków. Informacja o stanie rozpatrywania wniosku, kompletności dokumentacji, bądź jej braku dostępna będzie na indywidualnym koncie studenta lub doktoranta w serwisie USOS-web w szczegółach wniosku lub oświadczenia oraz wysłana na maila uczelnianego (nr indeksu @student.uni.opole.pl).
W razie problemów technicznych z wypełnieniem i wydrukowaniem wniosku prosimy o wysłanie wiadomości z opisem problemu na adres zgloszenia@uni.opole.pl W temacie listu należy wpisać “Wnioski USOSweb” a w treści listu podać: imię i nazwisko, identyfikator logowania, program (kierunek) i rok studiów. Prosimy podać szczegółowy opis problemu oraz, jeśli problem występuje w jakimś konkretnym miejscu, proszę podać numer ekranu (na każdej stronie składania wniosku widoczne jest oznaczenie w formacie “Ekran X”).
Wymagane dokumenty
STRONA W PRZEBUDOWIE
UWAGA – dotyczy stypendium socjalnego
W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tj. Dz.U. z 2018 r., poz. 1668 z późn. zm.) informujemy, że począwszy od roku akademickiego 2019/2020, w przypadku gdy dochód netto przypadający na jednego członka rodziny nie przekracza kwoty 528 zł miesięcznie, student zobowiązany jest do dostarczenia zaświadczenia lub decyzji z ośrodka pomocy społecznej o sytuacji dochodowej i majątkowej swojej oraz rodziny, pod rygorem odmowy przyznania stypendium socjalnego.
Obowiązek ten dotyczy również studentów nieprowadzących wspólnego gospodarstwa z żadnym z rodziców, którzy spełniają co najmniej jedną z przesłanek określonych w art. 88 ust. 2 KDN (deklarujących tzw. „samodzielność finansową”) oraz cudzoziemców, których dochód netto przypadający na jednego członka rodziny nie przekracza kwoty 528 zł miesięcznie. Zaświadczenie z ośrodka pomocy społecznej student dołącza do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego, przez ośrodek pomocy społecznej, o którym mowa w omawianej regulacji, należy rozumieć jednostkę organizacyjną wykonującą zadania pomocy społecznej w gminach, funkcjonującą na podstawie ustawy o pomocy społecznej, a zatem w polskim systemie pomocy społecznej.
Ogólne informacje
STYPENDIUM SOCJALNE przyznawane jest studentom lub doktorantom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej, obowiązkiem studenta ubiegającego się o przyznanie stypendium socjalnego jest rzetelne, zgodne z prawdą przedstawienie i udokumentowanie swojej sytuacji materialnej.
- 8, ust.1.”Pomoc materialna otrzymana na podstawie nieprawdziwych danych podlega zwrotowi w całości lub nadpłaconej części na fundusz pomocy materialnej dla studentów, niezależnie od odpowiedzialności karnej i dyscyplinarnej studenta.”
Student lub doktorant powinien wykazać dochody ze wszystkich źródeł przychodów osiągniętych w kraju i za granicą zarówno przez studenta jak i wszystkich pełnoletnich członków jego rodziny.
Podstawą przyznania stypendium socjalnego jest średni miesięczny dochód na osobę w rodzinie studenta (doktoranta) wyliczony w oparciu o ustawę o świadczeniach rodzinnych, tj. przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodu, należny podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie społeczne niezaliczone do kosztów uzyskania przychodu oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne (ustawa z dn. 28 listopada 2003 r. – tekst jednolity Dz.U. z 2006 r., Nr 139, poz.992, z późn. zmianami).
Powyższy dochód ustala się za ostatni rok kalendarzowy (2018) poprzedzający rok akademicki uwzględniając zmiany w sytuacji dochodowej rodziny, czyli utratę i uzyskanie dochodu w trakcie lub po tym roku.
Wszyscy studenci i doktoranci wraz z wydrukami z USOSweb wniosku o stypendium socjalne i oświadczenia o dochodach dostarczają do Działu Spraw Studentów:
- Zaświadczenia z właściwego urzędu skarbowego dla wszystkich pełnoletnich członków rodziny za rok 2018 (na drukach stosowanych do uzyskania świadczeń rodzinnych). W razie nieuzyskania żadnych dochodów prosimy o potwierdzenie tego faktu przez urząd skarbowy; jeżeli jedno z rodziców prowadzi działalność gospodarczą należy podać osobno dochody każdego z rodziców,
- W przypadku wykazania dochodów przez urząd skarbowy należy dołączyć zaświadczenie od pracodawcy lub z ZUS o wysokości składek potrąconych na ubezpieczenie zdrowotne za rok 2017 (takim dokumentem nie może być PIT 11, czy 40) Jeśli w roku tym następowały zmiany w zatrudnieniu należy złożyć zaświadczenie z ZUS, które wyszczególnia płatników tych składek oraz okresy, w których składki były płacone. W przypadku takiej sytuacji należy zapoznać się z zasadami przyznawania stypendium w związku z uzyskaniem lub utratą dochodów.
- Oświadczenia o dochodzie niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych dla wszystkich pełnoletnich członków rodziny(druk do pobrania z ekranu USOSweb podczas wypełniania elektronicznego oświadczenia) W przypadku uzyskiwania dochodów wymienionych w POUCZENIU powyższego oświadczenia należy przedstawić zaświadczenia z odpowiednich instytucji.
- Dziekan, Rektor, Wydziałowa Komisja Stypendialna lub Odwoławcza Komisja Stypendialna, odmawia przyznania stypendium socjalnego studentowi, którego miesięczny dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty określonej w art.8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, jeśli nie dołączy do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego zaświadczenia z ośrodka pomocy społecznej o sytuacji dochodowej i majątkowej studenta i rodziny studenta.
- Inne niezbędne dokumenty w zależności od sytuacji rodzinnej i materialnej rodziny studenta lub doktoranta.
Studenci lub doktoranci, których rodzina posiada gospodarstwo rolne proszeni są o wypełnianie wniosków o stypendium socjalne po 24 września, wcześniejsze ich wypełnienie będzie skutkowało odrzuceniem wniosku z powodu braku ustalonego przelicznika dochodowości z ha przeliczeniowego, który zostanie ogłoszony Obwieszczeniem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Jak złożyć poprawnie wniosek o stypendium socjalne?
Średni dochód w rodzinie studenta będzie ustalany w oparciu o aktualny stan osób w rodzinie oraz ich dochody uzyskane w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki, o ile sytuacja nie uległa zmianie (patrz poniżej – dochody uzyskane i utracone).
W myśl ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym – do składu rodziny wliczane są wyłączne wymienione poniżej osoby, których dochody uwzględniane są do wyliczenia dochodu rodziny studenta lub doktoranta:
- student lub doktorant;
- małżonek studenta lub doktoranta, a także będące na utrzymaniu studenta lub jego małżonka dzieci niepełnoletnie, dzieci pobierające naukę do 26 roku życia, a jeżeli 26 rok życia przypada w ostatnim roku studiów, do ich ukończenia, oraz dzieci niepełnosprawne bez względu na wiek;
- rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni studenta/doktoranta i będące na ich utrzymaniu dzieci niepełnoletnie, dzieci pobierające naukę do 26 roku życia, a jeżeli 26 rok życia przypada w ostatnim roku studiów, do ich ukończenia, oraz dzieci niepełnosprawne bez względu na wiek.
Student może ubiegać się o stypendium socjalne bez wykazywania dochodów osiąganych przez osoby, o których mowa
w punkcie 3
1) w przypadku gdy nie prowadzi wspólnego gospodarstwa domowego z żadnym z rodziców i potwierdził ten fakt w złożonym oświadczeniu oraz spełnia jedną z następujących przesłanek:
- a) ukończył 26 rok życia,
- b) pozostaje w związku małżeńskim,
- c) ma na utrzymaniu dzieci, o których mowa w ust. 3 pkt 2, lub
- d) osiągnął pełnoletność przebywając w pieczy zastępczej,
2) jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
- a) posiadał stałe źródło dochodów w ostatnim roku podatkowym,
- b) posiada stałe źródło dochodów w roku bieżącym,
- c) jego miesięczny dochód w okresach, o których mowa w lit. a i b, jest wyższy lub równy 1,15 sumy kwoty określonej w art. 5 ust. 1 i kwoty określonej w art. 6 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych;
- d) nie prowadzi wspólnego gospodarstwa domowego z rodzicami lub jednym z nich i potwierdził ten fakt w złożonym oświadczeniu.
Prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego oznacza pozostawanie na częściowym lub całkowitym utrzymaniu osoby, z którą się gospodarstwo domowe prowadzi. Na okoliczność wspólnego gospodarowania składają się także takie elementy jak np. ponoszenie kosztów i opłat za mieszkanie, opieka udzielana w chorobie, wykonywanie zwykłych czynności związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego czy też dysponowanie wspólnym dochodem z przeznaczeniem na zaspokojenie potrzeb życiowych.
UWAGA W przypadku małżeństwa studenckiego, nieposiadającego własnych dochodów sytuację materialną ustala się odrębnie na podstawie dochodów rodziców każdego z nich niezależnie od miejsca zamieszkania.
Student lub doktorant jest zobowiązany do poinformowania Dziekanatu o zmianach w rodzinie mających wpływ na prawo do świadczeń stypendialnych ( np. zmiana składu rodziny, w tym także zaprzestanie nauki w trakcie roku akademickiego przez rodzeństwo, które ukończyło 18 lat lub uczącego się, które ukończyło 26 lat, uzyskanie nowego tytułu dochodu)
W przypadku uzyskania lub utraty dochodu w trakcie roku akademickiego w rodzinie studenta prawo do świadczeń ustala się ponownie.
Jeśli utrata dochodu jest powiązana z uzyskaniem innego tytułu dochodu student może złożyć wniosek o przeliczenie stypendium po uzyskaniu tego dochodu.
Przepisów dotyczących utraty i uzyskania dochodu nie stosuje się w sytuacji, gdy wnioskodawca lub członek jego rodziny utraci dochód z tytułu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej oraz dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej i w okresie 3 miesięcy od daty utraty dochodu ponownie uzyska dochód u tego samego pracodawcy, zleceniodawcy lub zamawiającego dzieło lub ponownie rozpocznie pozarolniczą działalność gospodarczą.
Uzyskanie nowego dochodu:
- w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki (2018)– ustala się dochód członka rodziny w ten sposób, że uzyskany w tym roku dochód dzieli się przez liczbę miesięcy, w których dochód ten został osiągnięty. Warunkiem jest, aby dochód ten był uzyskiwany w dniu ustalania prawa do stypendium socjalnego;
- po roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki (od stycznia 2019) – dochód członka rodziny ustala się na podstawie jego dochodu powiększonego o kwotę uzyskanego dochodu z miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód został osiągnięty. Warunkiem jest, aby dochód był uzyskiwany w dniu ustalania prawa do stypendium socjalnego.
Uwzględnia się uzyskanie dochodu z następujących przyczyn:
-
- zakończenie urlopu wychowawczego,
- uzyskanie zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych,
- uzyskanie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
- uzyskanie zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej lub renty socjalnej,
- rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej, a także wznowienie wykonywania,
- uzyskanie zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej.
- uzyskaniem świadczenia rodzicielskiego,
- uzyskaniem zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników.
W przypadku utraty dochodu przez członka rodziny, w roku kalendarzowym poprzedzającym rok akademicki lub po tym roku, ustalając ich dochód, nie uwzględnia się dochodu utraconego. Należy przedstawić świadectwo pracy oraz dokument potwierdzający wysokość utraconego dochodu. Nie stanowi utraty dochodu przebywanie na urlopie bezpłatnym, zmiana warunków zatrudnienia (zmniejszenie wynagrodzenia, zmniejszenie wymiaru etatu), uzyskanie jednorazowej wypłaty np. 13-pensji, nagrody jubileuszowej.
Uwzględnia się utratę dochodu tylko i wyłącznie z następujących przyczyn:
-
- uzyskanie prawa do urlopu wychowawczego,
- utrata zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych,
- utrata zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
- utrata zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej lub renty socjalnej,
- wyrejestrowanie pozarolniczej działalności gospodarczej, lub zawieszenie jej wykonywania w celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem,
- utrata zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej.
- utrata zasądzonych świadczeń alimentacyjnych w związku ze śmiercią osoby zobowiązanej do tych świadczeń lub utrata świadczeń pieniężnych wypłacanych w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów w związku ze śmiercią osoby zobowiązanej do świadczeń alimentacyjnych
- utratą świadczenia rodzicielskiego,
- utratą zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników.
Do dochodu w rodzinie studenta nie wlicza się:
- Świadczeń pomocy materialnej dla studentów i doktorantów otrzymywanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 lipca 2005 Prawo o szkolnictwie wyższym,
- Świadczeń, o których mowa w art. 173 a, 199a ust.1 w/w ustawy,
- Stypendiów przyznawanych uczniom, studentom i doktorantom w ramach:
- Funduszy strukturalnych Unii Europejskiej,
- Niepodlegających zwrotowi środków pochodzących z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),
- Umów międzynarodowych lub programów wykonawczych, sporządzanych do tych umów albo międzynarodowych programów stypendialnych
- Świadczeń pomocy materialnej dla uczniów otrzymywanych na podstawie ustawy z dn. 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.),
- Stypendiów o charakterze socjalnym przyznawanych przez inne podmioty, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.,
- Dochodów nie wymienionych w Pouczeniu oświadczenia o dochodzie nieopodatkowanym np. zasiłków rodzinnych, dodatków do zasiłków rodzinnych, świadczeń opiekuńczych (zasiłki pielęgnacyjne, świadczenia pielęgnacyjne), świadczeń z opieki społecznej (zasiłki stałe, okresowe, celowe) i in,
- Kwot alimentów płaconych przez członków rodziny na rzecz osób spoza rodziny (należy przedłożyć wyrok sądu lub ugody sądowej oraz przekazy i przelewy pieniężne dokumentujące wysokość alimentów).
UWAGI
- Student lub doktorant składający podanie o stypendium socjalne w Dziekanacie po terminie otrzymuje stypendium od następnego miesiąca po złożeniu wniosku bez wyrównania za październik. Składając podanie w kolejnych miesiącach do 10 dnia można otrzymać stypendium od miesiąca złożenia, natomiast złożenie podania po 10 skutkuje przyznaniem stypendium od następnego miesiąca bez wyrównania za poprzednie miesiące;
- Studentowi, który po ukończeniu jednego kierunku studiów kontynuuje naukę na drugim kierunku studiów stypendium socjalne, nie przysługuje, chyba że kontynuuje on studia po ukończeniu studiów pierwszego stopnia, jednak nie dłużej niż przez okres trzech lat licząc od daty rozpoczęcia studiów II stopnia lub jednolitych magisterskich po raz pierwszy. Nie może otrzymać stypendium socjalnego student, który ukończył już jeden kierunek studiów z tytułem zawodowym magistra lub równorzędnym oraz student, który po ukończeniu studiów pierwszego stopnia rozpoczął naukę na kolejnych studiach pierwszego stopnia;
- Student studiujący równocześnie na kilku kierunkach studiów może otrzymywać stypendium socjalne tylko na jednym z kierunków;
- Student, który obronił pracę magisterską (licencjacką) przed terminem określonym w regulaminie studiów traci prawo do stypendiów (z wyjątkiem stypendiów ministra) od następnego miesiąca po obronie
Stypendia dla cudzoziemców
STRONA W PRZEBUDOWIE
Cudzoziemcy przyjęci na studia na zasadach jak obywatele polscy (patrz jak niżej), którzy zgodnie ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym mają prawo ubiegać się o świadczenia pomocy materialnej dla studentów (doktorantów) składają takie same zestawy dokumentów jak studenci polscy jednak
UWAGA!!! wszystkie dokumenty powinny być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego w rozumieniu ustawy z dnia 25 listopada 2004 r. o zawodzie tłumacza przysięgłego (tj. Dz. U. z 2016r., poz. 1222) https://bip.ms.gov.pl/pl/rejestry-i-ewidencje/tlumacze-przysiegli/lista-tlumaczy-przysieglych/search.html?City=opole – (nie może być tłumacz z Ukrainy lub in. państw)
Jeżeli student – cudzoziemiec ( LUB RODZIC ) w roku podatkowym poprzedzającym rok akademicki przebywał na terytorium Polski składa również zaświadczenie z polskiego urzędu skarbowego. W przypadku gdy student lub rodzice studenta nie rozliczali się w urzędzie odpowiadającym polskiemu urzędowi skarbowemu składają zaświadczenia o nie składaniu deklaracji podatkowej oraz zaświadczenia o dochodach od pracodawców lub świadczeniodawców.
Zgodnie z art. 323-324 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym na zasadach obowiązujących obywateli polskich mogą podejmować i odbywać kształcenie oraz uczestniczyć w badaniach naukowych i pracach rozwojowych:
• Cudzoziemcy, którym udzielono zezwolenia na osiedlenie się;
• Cudzoziemcy posiadający status uchodźcy nadany w Rzeczypospolitej Polskiej;
• Cudzoziemcy korzystający z ochrony czasowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
• Pracownicy migrujący, będący obywatelami państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, ja także członkowie ich rodzin, jeżeli mieszkają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
• Cudzoziemcy, którym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej udzielono zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Wspólnot Europejskich;
• Cudzoziemcy, którym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej udzielono zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony w związku z okolicznością, o której mowa w art. 53 ust. 1 pkt 7, 13 i 14 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach (Dz. U. Nr 128, poz. 1175, z późn. zm.1)).
Wszystkie osoby, które zostały wymienione w art. 43 ust. 2 ww. ustawy, mogą ubiegać się o pomoc materialną przysługującą obywatelom polskim (tj. stypendium socjalne, stypendium specjalne dla osób niepełnosprawnych, stypendium rektora dla najlepszych studentów i stypendium dla najlepszych doktorantów oraz o zapomogi).
Obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym i członkowie ich rodzin, posiadający środki finansowe niezbędne na pokrycie kosztów utrzymania podczas studiów, mogą podejmować i odbywać studia, studia doktoranckie oraz inne formy kształcenia, a także uczestniczyć w badaniach naukowych i pracach rozwojowych albo na zasadach obowiązujących obywateli państw trzecich albo na zasadach obowiązujących obywateli polskich.
Jeżeli osoby te zostaną przyjęte na studia na zasadach dotyczących obywateli polskich, wówczas nie przysługuje im prawo do ubiegania się o pomoc materialną o charakterze socjalnym tj. o stypendium socjalne, stypendium specjalne dla osób niepełnosprawnych i zapomogi. Mogą natomiast ubiegać się o stypendium rektora dla najlepszych studentów i stypendium dla najlepszych doktorantów
Osoby legitymujące się ważną Kartą Polaka są uprawnione zarówno do podejmowania i odbywania studiów (nauki) na zasadach obowiązujących obywateli polskich, z czym wiąże się prawo do ubiegania o wszystkie rodzaje świadczeń pomocy materialnej przewidziane dla studentów i doktorantów z polskim obywatelstwem, jak i w trybie oraz na warunkach innych niż dotyczące obywateli RP. Podejmując i odbywając studia na warunkach innych niż dotyczące obywateli polskich (np. jako stypendyści Strony polskiej), nie mogą oni ubiegać się o stypendia wypłacane przez uczelnie z dotacji budżetowej przeznaczonej na bezzwrotną pomoc materialną dla studentów i doktorantów.
Cudzoziemcy przyjęci na studia na zasadach jak obywatele polscy, którzy zgodnie ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym mają prawo ubiegać się o świadczenia pomocy materialnej dla studentów są zobowiązani złożyć następujący zestaw dokumentów:
■ wniosek o stypendium socjalne – (do wypełnienia i wydrukowania wyłącznie z systemu stypendialnego USOSweb);. Nie ma możliwości odręcznego wypełnienia wniosku. Wniosek musi zostać zarejestrowany w Systemie stypendialnym. We wniosku znajduje się oświadczenie o ukończonych studiach należy w nim zaznaczyć odręcznie TAK lub NIE i w przypadku zaznaczenia TAK wskazać wszystkie kierunki, które Państwo ukończyliście;
■ oświadczenie o dochodach rodziny (do wypełnienia i wydrukowania z USOSweb) – zbiór ekranów służących do wyliczenia dochodów rodziny, w który student oprócz dochodów wpisuje skład rodziny oraz informacje o miejscu zatrudnienia członków rodziny (UWAGA! Członkowie rodziny studenta to: student, rodzice studenta/opiekuni prawni, rodzeństwo studenta do 18 roku życia, lub do 26 roku życia pod warunkiem, że pobiera naukę, lub rodzeństwo niepełnosprawne niezależnie od wieku; małżonek studenta; dzieci studenta do 18 roku życia, lub do 26 roku życia pod warunkiem, że pobierają naukę, lub dzieci niepełnosprawne niezależnie od wieku).
W oświadczeniu o dochodach należy wpisać dochody wszystkich pełnoletnich członków rodziny ze wszystkich źródeł przychodów za rok podatkowy poprzedzający rok akademicki oraz dołączyć zaświadczenia, w tym:
- – zaświadczenie z Urzędu Skarbowego lub instytucji odpowiadającej Urzędowi Skarbowemu np. Państwowej Służby Fiskalnej o wysokości dochodu opodatkowanego na zasadach ogólnych, w tym dochodu z działalności – w przypadku gdy członek rodziny nie składał deklaracji podatkowej należy złożyć zaświadczenie potwierdzające ten fakt oraz zaświadczenie od pracodawcy o wysokości dochodów. Wszystkie dokumenty powinny być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego – UWAGA nie może być tłumacz przysięgły z Ukrainy lub in. państwa.
Jeżeli student lub członek rodziny w roku podatkowym poprzedzającym rok akademicki przebywał na terytorium Polski również z polskiego Urzędu Skarbowego!
- dochody z działalności gospodarczej opodatkowanej w formie ryczałtu lub karty podatkowej – podając rzeczywistą roczną kwotę osiągniętego dochodu netto z tego źródła (oświadczenie-ryczałt do pobrania z oświadczenia o dochodach w systemie USOSweb i wypełnienia ręcznego);
- inne dochody, tj. alimenty, dochody z gospodarstwa rolnego, pracy poza granicami RP. (oświadczenie o dochodach nieopodatkowanych – do pobrania z powyższego oświadczenia o dochodach w systemie USOSweb i wypełnienia ręcznego;
- zaświadczenie o pobieraniu nauki przez rodzeństwo między 18 a 26 rokiem życia; wraz z tłumaczeniem wykonanym przez tłumacza przysięgłego języka polskiego;
- zaświadczenie o posiadaniu gospodarstwa rolnego przez studenta lub członka rodziny, wraz z informacją z odpowiedniego urzędu o zasadach wyliczania dochodu z gospodarstwa, wraz z tłumaczeniem wykonanym przez tłumacza przysięgłego języka polskiego;
- wyrok w sprawie o rozwód w przypadku rozwodu studenta lub rodziców studenta; wraz z tłumaczeniem wykonanym przez tłumacza przysięgłego języka polskiego; jeżeli dokument był już składany wcześniej nie ma potrzeby przynosić go ponownie, jednak składając wniosek należy o tym poinformować pracownika;
- skrócony odpis aktu zgonu w przypadku śmierci jednego lub obojga rodziców wraz z tłumaczeniem wykonanym przez tłumacza przysięgłego języka polskiego; jeżeli dokument był już składany wcześniej nie ma potrzeby przynosić go ponownie, jw.;
- zupełny akt urodzenia, jeżeli ojciec studenta jest nieznany wraz z tłumaczeniem wykonanym przez tłumacza przysięgłego języka polskiego; jeżeli dokument był już składany wcześniej nie ma potrzeby przynosić go ponownie, jw.;
W oświadczeniu o dochodach należy uwzględnić zmiany dochodów jakie nastąpiły w rodzinie w roku podatkowym poprzedzającym rok akademicki oraz po tym roku, tj dochody uzyskane oraz dochody utracone (katalog tych dochodów oraz szczegółowe przepisy zawarte są w Regulaminie ustalania wysokości, przyznawania i wypłacania świadczeń pomocy materialnej dla studentów UO). Sposoby wykazania dochodów uzyskanych i odliczenia dochodów utraconych znajdują się we wskazówkach na odpowiednich ekranach oświadczenia o dochodach w USOSweb.
Wniosek o stypendium socjalne
STRONA W PRZEBUDOWIE
Jak złożyć poprawnie wniosek o stypendium socjalne
(termin składania wniosków o stypendium socjalne dla Studentów starszych lat do końca września br.)
(termin składania wniosków o stypendium socjalne dla Studentów pierwszych lat mija 10 października br.)
W związku z tym, iż Uniwersytet Opolski nie dysponuje okienkiem kasowym, stypendia przelewane są na konta osobiste studentów lub doktorantów.
Numer konta (osobistego studenta) należy wpisać w USOSweb w zakładce STYPENDIA – NR KONTA (przed wypełnieniem wniosku).
Po zalogowaniu się do systemu USOSweb należy (w górnej zakładce) wybrać: DLA WSZYSTKICH, a następnie WNIOSKI
1. Wypełnić elektronicznie w USOS-web i wydrukować
(uwaga: druki należy wydrukować dopiero po kliknięciu w odnośnik “zarejestruj”- wydruk przed złożeniem z napisem “niezatwierdzone” jest nieważny!)
- oświadczenie o dochodach,
- wniosek o przyznanie stypendium socjalnego, dla studentów i doktorantów studiów stacjonarnych
- oświadczenie o dochodzie nieopodatkowanym (do wydruku ze str: www.studenci.uni.opole.pl lub w załącznikach – ekran 5 oświadczenia o dochodach w USOSweb)
2. Skompletować wszystkie wymagane załączniki.
3. Komplet dokumentów dostarczyć osobiście lub drogą pocztową przesyła na adres swojego dziekanatu, zawsze podając kierunek swoich studiów na kopercie.
4. Sprawdzić stan wniosku w USOSweb i odczytać pocztę elektroniczną (studencki e-mail)
(w przypadku cofnięcia wniosku do poprawy lub uzupełnienia w szczegółach wniosku (na dole) podane są szczegółowe informacje)
5. W przypadku cofnięcia do poprawy -poprawić oświadczenie i wniosek, ponownie wydrukować i złożyć w DSS.
UWAGA Należy sprawdzić stan wniosku po ponownym złożeniu!
6. W przypadku cofnięcia do uzupełnienia -dostarczyć WSZYSTKIE brakujące dokumenty, sprawdzić stan wniosku w USOSweb ( analiza dostarczonych dokumentów może wykazać konieczność dalszego wyjaśnienia sytuacji materialnej i dostarczenia dodatkowych zaświadczeń).
7. Stan wniosku “przyjęty do rozpatrzenia” bez dodatkowych uwag oznacza, że wniosek jest kompletny, po ustaleniu wysokości stawek stypendiów (w listopadzie) kwoty przyznań będą widoczne w USOSweb.
8. UWAGA: koniecznie należy zgłosić się po odbiór decyzji (osobom, które nie odbiorą decyzji stypendia zostaną wstrzymane)
Wypełnienie elektroniczne wniosku w USOS-web nie zwalnia studenta od dostarczenia wydruków elektronicznie złożonych dokumentów wraz z załącznikami do Dziekantu i co więcej, za datę złożenia wniosku traktuje się dzień dostarczenia kompletu dokumentów do Dziekanatu. Niekompletne dokumenty dostarczone osobiście lub przesłane pocztą nie będą rozpatrywane do momentu uzupełnienia braków. Informacja o stanie rozpatrywania wniosku, kompletności dokumentacji, bądź jej braku dostępna będzie na indywidualnym koncie studenta lub doktoranta w serwisie USOS-web (w szczegółach wniosku lub oświadczenia) oraz wysłana na maila uczelnianego (nr indeksu @student.uni.opole.pl).