Zaznacz stronę
Publikacje zwarte

Monografie autorskie:

Helena Radlińska w walce o Polskę (1914-1918), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2019, ss. 208 (rec. prof. dr hab. Stefania Walasek, prof. dr hab. Andrzej Olubiński).

Autor: Żukiewicz Arkadiusz
ISBN: 978-83-7395-819-7
Format: B5
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 208
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

Monografia Helena Radlińska w walce o Polskę (1914–1918) jest wynikiem realizacji projektu badawczego, którego przedmiotem była służba żołnierska tytułowej bohaterki, pełniona w szeregach najbliższych współpracowników Józefa Piłsudskiego. Helena Radlińska zawiesiła w 1914 roku pracę naukową na Uniwersytecie Jagiellońskim, by aktywnie włączyć się w ruch niepodległościowy Polaków. Zrealizowany projekt badawczy wpisał się w obszar historii pracy społecznej i oświatowej. Jest to trzeci filar polskiej pedagogiki społecznej, której twórczynią była Helena Radlińska. Jako absolwentka studiów historycznych autorka ta skonstruowała metodę historyczną dla badań społecznopedagogicznych. Oddawana Czytelnikom książka jest efektem zastosowania owej metody w badaniu naukowym, którego głównym celem było poznanie zaangażowania Heleny Radlińskiej w walkę o wolność Polski podczas I wojny światowej. Dotarcie do źródeł i dokumentów umożliwiło nakreślenie portretu bohaterki na tle jej działalności w zastępach obozu niepodległościowego. Zgromadzony materiał empiryczny odsłania fakty z życia i służby państwowej oraz społeczno-oświatowej Heleny Radlińskiej w latach 1914–1918. Wpisujący się w teoretyczne ramy aktywizacji sił ludzkich oraz zmiany społecznej obraz jej aktywności narodowo-wyzwoleńczej, uzupełnia analiza źródeł i dokumentów. Towarzysząca temu rekonstrukcja autobiograficznych wspomnień prof. H. Radlińskiej (wyrażonych w liście prezentującym doświadczenia i przemyślenia czasu pierwszej wojny) jest swoistym podsumowaniem. Analiza porównawcza zachowanego rękopisu „Listu czwartego”, jego maszynopisu oraz dokumentu dopuszczonego do druku w 1964 roku, umożliwiła prezentację aktów działania cenzury politycznej obecnej w życiu publicznym (w tym naukowym) okresu PRL. Zamieszczony w aneksie książki „List czwarty” (odtworzony na podstawie rękopisu) stanowi integralny element monografii. Jest to wynik badania naukowego, które ujawniło skalę ingerencji czynników cenzorskich w treść autorskiej wypowiedzi Heleny Radlińskiej, spisanej pod koniec jej życia. W pośmiertnym wydaniu materiału autobiograficznego wykreślono niemal wszystkie fragmenty, z których Czytelnik dowiedziałby się o niepodległościowej współpracy autorki „Listu czwartego” z komendantem Józefem Piłsudskim. O komunistycznym zakłamywaniu patriotycznej działalności Heleny Radlińskiej świadczą również wypowiedzi jej współpracowników i uczniów, przywoływane w niniejszej monografii. Książka oddaje prawdę o umiłowaniu wolności, służby i Ojczyzny, którym Helena Radlińska kierowała się w działalności naukowej, społecznej oraz oświatowej. Miłość ta wprowadziła ją w szeregi obozu niepodległościowego. Dla Czytelników poszukujących prawdy o przeszłości książka ta będzie okazją do spotkania z Bohaterką polskiej niepodległości. Odnajdą w niej obraz kobiety zaangażowanej w służbę żołnierską. Helena Radlińska służyła Ojczyźnie, nie zważając na ryzyka z tą służbą związane. Dziś zdaje się być zapomnianym symbolem bezimiennego poświęcenia i trudu wnoszonego w czynną walkę o Polskę, która po latach zaborów wróciła na mapy świata. Helenę Radlińską można bez wątpienia zaliczyć w poczet Matek polskiej niepodległości. Słuszność powyższego potwierdza niniejsza monografia, której adresatami są nie tylko pedagodzy społeczni, ale również działacze społeczno-oświatowi, wychowawcy, nauczyciele, historycy oraz wszyscy ci, którzy na doświadczeniach przeszłości pragną budować przyszłość w teraźniejszości.

Praca socjalna Ośrodków Pomocy Społecznej, Wyd. UWr., Wrocław 2002, 173 ss. (rec. prof. dr hab. Bolesław Potyrała, prof. dr hab. Jan Saran).

 

 

 

 

 

Reintegracja społeczna i zawodowa podopiecznych systemu pomocy społecznej. Przykład działalności Klubu Integracji Społecznej, Impuls, Kraków 2009, 256 ss. (rec. prof. dr hab. Anna Michalska).

 

 

 

 

 

Wprowadzenie do ontologii pracy społecznej. Odniesienia do społeczno-pedagogicznej refleksji Heleny Radlińskiej, Wyd. UP, Kraków 2009, 324 ss. (rec. prof. dr hab. Tadeusz Aleksander, prof. dr hab. Tadeusz Frąckowiak).

 

 

 

 

 

Wprowadzenie do epistemologii pracy społecznej. Odniesienia do społeczno-pedagogicznej perspektywy poznania pracy społecznej. Introduction to the epistemology of social work. References to the socio-pedagogical perspective of social work cognition. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, 222 ss. (rec. prof. dr hab. Zbigniew Marek, prof. dr hab Anna Michalska).

 

 

 

 

Redakcja monografii wieloautorskich:

  1. Bezpieczeństwo publiczne u progu XXI wieku, Arkadiusz Żukiewicz (red.), Wyd. UWr. Wrocław 2002, 126 ss. (rec. prof. dr hab. Krystyna Ferenz).
  2. Praca socjalna z odbiorcami usług pomocy społecznej na przykładzie Projektu Krakowska Inicjatywa na rzecz Gospodarki Społecznej COGITO, Social work with the recipients of social servives as exeplified by the Cracow Initiatives for Social Economy COGITO Project, Arkadiusz Żukiewicz (red.), Impuls, Kraków 2007, 164 ss. (rec. dr Marcjanna Nóżka).
  3. Społeczno – psychologiczne i prawne wymiary zatrudnienia osób bezrobotnych na przykładzie projektu Krakowska Inicjatywa na rzecz Gospodarki Społecznej COGITO, Arkadiusz Żukiewicz (red.), Impuls, Kraków 2007, 52 ss.
  4. Die Familie und ihre Probleme im Kontext des Systems des Sozialarbeit am Beispiel der Städte Frankfurt am Main und Krakau, Rodzina i jej problemy w kontekście działania systemu pomocy społecznej na przykładzie Frankfurtu nad Menem i Krakowa, The Family and its Problems in the Context of the Social Support System based on the example of Frankfurt am Main and Cracow, Arkadiusz Żukiewicz (r), Impuls, Kraków 2007, 280 ss. (rec. dr. Ewa Pająk-Ważna).
  5. Methoden und Techniken der Sozialarbeit fur Familien in Frankfurt am Main und Krakau, Metody i techniki pracy socjalnej z rodziną we Frankfurcie nad Menem i w Krakowie, Arkadiusz Żukiewicz (red.), Impuls, Kraków 2008, 208 ss. (rec. dr Małgorzata Duda).
  6. Ciągłość i zmiana w pomocy społecznej i pracy socjalnej. Księga jubileuszowa z okazji XV-lecia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, Arkadiusz Żukiewicz (red.), Impuls, Kraków 2009, 188 ss., płyta DVD (rec. prof. dr hab. Krystyna Slany).
  7. Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Disabled Person Assistant. A New Job Title and Service of the Social Welfare System, Arkadiusz Żukiewicz (red.), Impuls, Kraków 2010, 186 ss., płyta DVD (rec. dr Małgorzata Duda).
  8. Rodzicielstwo zastępcze w perspektywie teoretycznej i praktycznej, Arkadiusz Żukiewicz (red.), WE. Akapit, Toruń 2011, 154 ss. (rec. prof. dr hab. Krystyna Marzec-Holka, dr Jan Malinowski).
  9. Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej. Od opieki i pomocy do wsparcia, Family Assistant. New Profession and New Service in the Family Support System. From Care and Aid to Support, Arkadiusz Żukiewicz (red.), Impuls, Kraków 2011, 236 ss., płyta DVD (rec. dr Katarzyna Ornacka).
  10. Praca socjalna w służbie ludziom, Arkadiusz Żukiewicz (red.), WE Akapit, Toruń 2012, 238 ss., (rec. prof. dr hab. Mirosław Kowalski, prof. dr hab. Krzysztof Piątek).
  11. Pedagog społeczny. Teoria i praktyka działalności społecznej, Arkadiusz Żukiewicz (red.), WN UŁ, Łódź 2017, ss.196, (rec. Prof. dr hab. Barbara Kromolicka), [ISBN 978-83-8088-642-1; e-ISBN 978-83-8088-643-8].
Artykuły w czasopismach naukowych

Przegląd Pedagogiczny:

  • Wprowadzenie do zagadnień pedagogiki drogi. Perspektywa społeczno-pedagogiczna, „Przegląd Pedagogiczny”, Bydgoszcz 2019, nr 1, s. 68-78.

Edukacja:

  • Społeczne aspekty edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w Bawarii, “Edukacja – Studia, Badania, Innowacje”, Warszawa 2002, nr 2, s. 108-112.
  • Kształcenie zawodowe kandydatów do służb społecznych w Polsce, “Edukacja- Studia, Badania, Innowacje”, Warszawa 2005, nr 3(91), s. 45-59.
  • Edukacja do pracy socjalnej – standardy i minima programowe w zakresie kierunkowego kształcenia zawodowego na poziomie uczelni akademickich, “Edukacja – Studia, Badania, Innowacje”, Warszawa 2008, nr 3(103), s. 92-107.

Ruch Pedagogiczny:

  • Szkolnictwo średnie w Bawarii – wielość ofert edukacyjnych, “Ruch Pedagogiczny”, nr 3-4/2003, s. 80-90.
  • Tożsamość w działaniu społecznym. Przygotowanie do świadomej aktywności we współtworzeniu społecznej rzeczywistości życia codziennego, “Ruch Pedagogiczny”, nr 3-4/2010, s. 31-41.
  • Wychowanie i socjalizacja w środowisku rodzinnym. Nawiązanie do perspektywy społeczno-pedagogicznej, “Ruch Pedagogiczny”, nr 5-6/2011, s. 77-84.
  • Helena Radlińska w przestrzeni działania wychowawczego i oświatowego na łamach „Ruchu Pedagogicznego”. O aktualności podejmowanej problematyki w setną rocznicę ustanowienia Czasopisma, “Ruch Pedagogiczny” nr 2/2012, s. 7-18.
  • Helena Radlińska i jej udział w tworzeniu pisma dla nauczycieli “Ruch Pedagogiczny”, w: Ruch Pedagogiczny nr 3/2014, s. 15-21.
  • Podstawy teoretyczne reintegracji społecznej i zawodowej, “Ruch Pedagogiczny” nr 3/2015, s. 109-114.
  • Zarys perspektywy epistemologicznej w badaniach społeczno-pedagogicznych, “Ruch Pedagogiczny”, nr 2/2016, s. 17-27.

Pedagogika Społeczna:

  • Koncepcja Action Research i jej zastosowanie w procesach poznawania i przetwarzania rzeczywistości życia ludzkiego. Rozważania z perspektywy pedagogiki społecznej, “Pedagogika Społeczna”, nr 2/2011, s. 35-59.

 Praca Socjalna:

  • Role zawodowe pracowników socjalnych, “Praca Socjalna”, nr 4/2001 roku, s. 61-73.
  • Modele polityki społecznej jako wyznaczniki sposobów realizacji pracy socjalnej, “Praca Socjalna” , nr 3/2002, s. 5-17.
  • Praca socjalna w środowiskach ludzi bezdomnych. Przykład Jimmy’s Night Shelter w Cambridge, “Praca Socjalna”, nr 1/2004, s. 66-77.
  • Anna Baran, Małgorzata Kulig, Arkadiusz Żukiewicz, Praca socjalna z bezrobotnymi na przykładzie KIS w Krakowie, “Praca Socjalna”,  nr 2/2006, s. 94-116.
  • Praca socjalna i świadczenia – razem czy osobno?, “Praca Socjalna”, nr 5/2007, s. 5-20.
  • Kompetencje społeczne i relacje międzyludzkie w przestrzeni życia codziennego, “Praca Socjalna”,  nr 4/2009, s. 3-17.
  • Badanie działanie w służbie społecznej, “Praca Socjalna”, nr 6/2009, s.47-63.
  • W stronę rozwoju i aktywizacji sił ludzkich, “Praca Socjalna”, nr 3/2010, s.13-24.
  • Modele pracy społecznej na tle uwarunkowań doktrynalnych, “Praca Socjalna”, nr 1/2011, s.3-15.
  • Działanie społeczne w ujęciu socjologicznym i społeczno-pedagogicznym, “Praca Socjalna”, nr 3/2013, s. 53-63.
  • Podstawy ewaluacji działania w polu pracy społecznej, “Praca Socjalna”, nr 4/2013, s. 18-33.
  • Narzędzia ewaluacji działania w polu pracy społecznej, “Praca Socjalna”, nr 5/2013, s. 3-16.
  • O początkach kształcenia polskich służb społecznych. Przyczynek do dyskusji o źródłach profesjonalnej tożsamości, “Praca Socjalna”, nr 6/2014, s. 75-88.
  • Tradycja i rozwój. W dziewięćdziesięciolecie kształcenia polskich służb społecznych, “Praca Socjalna”, nr 5/2015, s. 3-11
  • Bezpieczeństwo pracowników służb społecznych, w: Praca Socjalna, nr 2/2016, s. 35-44.
  • Triada determinant bezpieczeństwa pracowników służb społecznych: determinanty systemowe, “Praca Socjalna”, nr 1/2017, s. 7-16

Niepełnosprawność i Rehabilitacja

  • Niepełnosprawność, rehabilitacja i pomoc społeczna, “Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, nr 4/2010, s. 72-82.
  • Asystent osoby z niepełnosprawnością w służbie społecznej, “Niepełnosprawność i Rehabilitacja” nr 1/2014, s. 27-43.

Polityka Społeczna:

  • System pomocy  bezdomnym, w Cambridge, “Polityka Społeczna”, nr 7/2001 roku, s. 22-24.
  • Prawo socjalne w systemie prawa stanowionego. Przykład Polski, “Polityka Społeczna”, nr 2/2003, s. 7-10.
  • System prewencji kryminalnej jako jeden z komponentów polityki społecznej Republiki Czeskiej, “Polityka Społeczna”, nr 11-12/2004, s. 16-19.
  • Wsparcie i opieka. O aktywności państwa w polu służby społecznej na rzecz rodzin i dzieci, “Polityka Społeczna”, nr 9/2013, s. 10-15.

Nowa Szkoła:

  • Międzynarodowe zrozumienie przez wspólną edukację. The United World College, “Nowa Szkoła”, nr 1/2004, s. 29-32.

Wychowanie Na Co Dzień:

  • Teleologiczny wymiar życia rodzinnego. Nawiązanie do tradycji społeczno-pedagogicznej, “Wychowanie Na Co Dzień”, nr 9/2010, s. 23-27.
  • Zintegrowany model profilaktyki społecznej. Przyczynek do dyskusji, “Wychowanie Na Co Dzień”, nr 1/2014, s. 34-38.

 Policja:

  • Diagnoza bezpieczeństwa publicznego w opinii mieszkańców miast i wsi. Raport z badań, “Policja:, nr 4/2002, s. 78-81, WSPol., Szczytno 2002.

Charity, Fhilanthropy and Social Work:

  • Theoretical Foundations of social reintegration, “Charity, Philanthropy and Social Work”, No 3/2015, p. 7-14.

Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne:

  • „Krakowskie Dialogi Praktyki z Teorią” – urzeczywistnienie idei dialogu i wymiany interdyscyplinarnej, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, nr 1 (2) /2016, s. 205-209 [DOI: 10.5604/17339758.1198759].
Artykuły w monografiach naukowych
  • Samorzutne tworzenie się grup jako odpowiedź na potrzeby dzisiejszego czasu na przykładzie katolickich ruchów religijnych, w: Ubóstwo – materiały z konferencji, red. D. Zalewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997, s. 87-95.
  • Postawy młodzieży w małych miastach wobec kształcenia na poziomie wyższym, w: Absolwenci pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego w teorii nauk społecznych i praktyce edukacyjnej. X Forum Pedagogów, Wrocław, 18-19 października 1997 roku, red. J. Semków, UW, Wrocław 1999, s. 323-327.
  • Koncepcje współczesnego wychowawcy szkolnego jako kreatora postaw obywatelskich młodzieży, w: Młodzież w sytuacji zmian gospodarczych, edukacyjnych, społecznych i kulturowych, red. W. Kojs, R. Mrózek, R. Studenski, UŚ, Cieszyn 1999.
  • Wyzwalanie postaw obywatelskich młodego pokolenia jako zadanie współczesnej edukacji” w: Arytmia egzystencji społecznej a wychowanie, red T. Frąckowiak, Fundacja Innowacja, Warszawa 2001, s. 289-300, – współautorstwo z Krystyną Ferenz.
  • Wychowawca w roli edukatora do świadomego obywatelstwa, w: Kompetencje nauczyciela wychowawcy, red. K. Ferenz, E. Kozioł, UZ, Zielona Góra 2001, s. 91-98, – współautorstwo z Krystyną Ferenz.
  • Przygotowanie do udziału w społeczeństwie obywatelskim – zadaniem współczesnej szkoły, w: Nauczyciele i rodzice. Współpraca w wychowaniu, red. I. Nowosad, UZ, Zielona Góra 2001, s. 19-25.
  • Opieka i pomoc społeczna w Anglii jako obraz praktycznych rozwiązań systemowych opartych na aktywności społeczności lokalnych –inspiracja dla Polski, w: Teoretyczne i praktyczne aspekty współczesnej pedagogiki opiekuńczej, red. M. Biedroń, M. Prokosz, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001, s. 137-161.
  • Bezpieczeństwo publiczne a aktywizacja sił społecznych, w: Bezpieczeństwo publiczne u progu XXI wieku, A. Żukiewicz (red.), Wyd. UWr. Wrocław 2002, s. 41-50.
  • Pracownik socjalny jako wychowawca w: Nauczyciel, wychowawca, opiekun, red. R. Stankiewicz, Eruditus, Poznań – Zielona Góra 2002, s. 367-400.
  • Troska o bezpieczeństwo dzieci jako płaszczyzna współpracy różnych podmiotów społecznych, w: Rocznik Lubuski, Tom XXIX, część II, Dziecko w codzienności szkolnej, red. K. Ferenz, Zielona Góra 2003, s. 203-209.
  • Bezpieczeństwo dzieci w środowisku lokalnym, w: Inspiracje edukacyjne, red. M. Głażewski, L. Sałaciński, Impuls, Kraków 2004, s. 209-222.
  • Środowiskowa działalność prywatnego sektora systemu pomocy społecznej – przykład angielski, w: Praca socjalna – wielość perspektyw. Rodzina – Multikulturowość –Edukacja, J. Brągiel, P. Sikora (red.), WUO, Opole 2004, s. 193-200.
  • Kooperatywny model współpracy na rzecz edukacji dla bezpieczeństwa, Zamojskie Studia i Materiały, Pedagogika, red. Józef Sowa, Rok wydania VII, zeszyt 1 (16), Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu, Zamość 2005, s. 108-115.
  • Pedagogika społeczna wobec wychowawczych kontekstów pracy socjalnej/społecznej w środowiskach szkolnych, w: Współprzestrzenie edukacji. Szkoła-rodzina- społeczeństwo-kultura, red. M. Nyczaj-Drąg, M. Głażewski, Oficyna Wydawnicza “Impuls”, Kraków 2005, s. 63 – 74.
  • Pozadydaktyczna aktywność społeczna studentów jako istotny element samorozwoju, kreowania postaw, zdobywania wiedzy, rozwijania umiejętności oraz wzbogacania doświadczeń życiowych, w: Pedagogika Szkoły Wyższej, red. Anna Murawska, 2005, nr 26, s. 259-265.
  • Trzeci sektor pomocy społecznej w  Niemczech, w: Wolontariat w obszarze humanistycznych wyzwań opiekuńczych, red. naukowa B. Kromolicka, Wyd. Eduk. Akapit, Toruń 2005, s. 189-199.
  • Kompetencje społeczne i antymarginalizacja. O rozwiązywaniu problemów społecznych poprzez rozwijanie wśród ludzi społecznych umiejętności, w: Marginalizacja: w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej, pod red. Krystyny Marzec-Holki; przy współprac. Haliny Guzy-Steinke, Anny Rutkowskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005, s. 391-401.
  • Pojęcie: prewencja socjalna, w: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Tom IV, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2005, s. 891-893.
  • Pojęcie: prewencja kryminalna, w: Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, Tom IV, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2005, s. 888-891.
  • Projekt „Krakowska Inicjatywa na rzecz Gospodarki Społecznej COGITO”, The Cracow Initiative for Social Economy COGITO Project, [w:] Praca socjalna z odbiorcami usług pomocy społecznej na przykładzie Projektu Krakowska Inicjatywa na rzecz Gospodarki Społecznej COGITO, Social work with the recipients of social servives as exeplified by the Cracow Initiatives for Social Economy COGITO Project, Arkadiusz Żukiewicz (red.), Impuls, Kraków 2007, s. 5-10.
  • Zatrudnienie osób bezrobotnych w kontekście programu reintegracji społecznej i zawodowej osób bezrobotnych – projekt COGITO, w: Społeczno – psychologiczne i prawne wymiary zatrudnienia osób bezrobotnych na przykładzie projektu Krakowska Inicjatywa na rzecz Gospodarki Społecznej COGITO, Arkadiusz Żukiewicz (red.), Impuls, Kraków 2007, s. 7-9.
  • Doświadczenia w pracy społecznej/socjalnej z osobami długotrwale bezrobotnymi na przykładzie projektu COGITO, w: Doświadczenia, dylematy i problemy zatrudnienia wspieranego dla osób długotrwale bezrobotnych – konteksty aktywizacji, reintegracji i reedukacji, Józefa Grodecka (red.), Impuls, Kraków 2007, s. 22-24.
  • Bezrobocie i bezrobotni – reintegracja społeczna i zawodowa, w: Ekonomia społeczna. Perspektywa rynku pracy i pomocy społecznej, Joanna Starga – Piasek (red.), IRSS, Warszawa 2007, s. 86-101.
  • Arkadiusz Żukiewicz, Agnieszka Baran, Gesellschaftliche und berufliche Reintegration von Arbeiteslosen, die Sozialhilfe beziehen – am Beispiel des Programms “Bezpieczny Wał” (Sicherer Damm), Reintegracja społeczna i zawodowa osób bezrobotnych korzystających ze wsparcia pomocy społecznej – na przykładzie programu “Bezpieczny Wał”, Social and Proffessional Reintegration of the Unemployed Benefiting from Social Support Based in the Example of the “Safe Embankment” Programme, w: Die Familie und ihre Probleme im Kontext des Systems des Sozialarbeit am Beispiel der Städte Frankfurt am Main und Krakau, Rodzina i jej problemy w kontekście działania systemu pomocy społecznej na przykładzie Frankfurtu nad Menem i Krakowa, The Family and its Problems in the Context of the Social Support System based on the example of Frankfurt am Main and Cracow. (r) Arkadiusz Żukiewicz, Impuls, Kraków 2007, s. 109-126, s.225-240, s. 275-276.
  • Praca społeczna/socjalna z podopiecznymi systemu pomocy społecznej na przykładzie amerykańskim, w: W drodze ku profesjonalizacji zawodu pracownika socjalnego, Bożena Matyjas, Małgorzata Porąbaniec, (red.), AŚ, Kielce 2008, s. 79-93.
  • Zusammenarbeit im Bereich der Verbreitung der Sozialarbeitsidee am Beispil der Partnerschaft Krakau – Frankfurt am Main, Współpraca w zakresie krzewienia idei pracy społecznej na przykładzie partnerstwa Kraków – Frankfurt nad Menem, w: Methoden und Techniken der Sozialarbeit fur Familien in Frankfurt am Main und Krakau, Metody i techniki pracy socjalnej z rodziną we Frankfurcie nad Menem i w Krakowie, Arkadiusz Żukiewicz (red.), Impuls, Kraków 2008, 69-73, 167-171.
  • Organizacja pomocy osobom bezdomnym w odmiennych modelach polityki społecznej. Refleksja z badań terenowych, w: Bezdomność: trudny problem społeczny, Małgorzata Duda (red.), Jedność, Kielce 2008, s. 83-94.
  • Pomoc społeczna a modele polityki społecznej, w: Ciągłość i zmiana w pomocy społecznej i pracy socjalnej. Księga jubileuszowa z okazji XV-lecia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie, red. A. Żukiewicz, Impuls, Kraków 2009, s. 155-166
  • Asystent osoby niepełnosprawnej – nowy obszar działania społecznego, w: Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Disabled Person Assistant. A New Job Title and Service of the Social Welfare System, red. Arkadiusz Żukiewicz, Impuls, Kraków 2010, s. 9-13.
  • Rodzicielstwo zastępcze z punktu widzenia pedagogiki społecznej. Wybrane aspekty służby dzieciom pozbawionym możliwości w środowisku naturalnej rodziny, w: Rodzicielstwo zastępcze w perspektywie teoretycznej i praktycznej, red. Arkadiusz Żukiewicz, WE Akapit, Toruń, 2011, s. 51-66.
  • Asystent rodzinny: profesja i pomoc. Odniesienia do etycznych aspektów ingerencji w życie rodzinne, w: Arkadiusz Żukiewicz red., Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej. Od opieki i pomocy do wsparcia, Impuls, Kraków 2011, s. 9-26.
  • Teoretyczny i praktyczny wymiar działalności Heleny Radlińskiej na rzecz oświaty dorosłych. Z życia i twórczości protoplastki polskiego rodu pedagogów społecznych, w: Seniorki polskiej andragogiki, red. Anna Frąckowiak, ITE-PIB, Radom 2011, s. 46-68.
  • Praca socjalna w ośrodku pomocy społecznej – na przykładzie MOPS Kraków, w: Praca socjalna w służbie ludziom, (red.) Arkadiusz Żukiewicz, WE Akapit, Toruń 2012, s. 201-234.
  • Transwersalizm z perspektywy pedagogiki społecznej. Integracja wiedzy wywodzonej z dorobku nauk społecznych i humanistycznych dla praktyki działania społecznego, w: Rocznik Lubuski, Tom 38, część 2, Homogeniczna versus heterogeniczna tożsamość pedagogiki, (red.) Idzikowski B., Kowalski M., LTN, Zielona Góra 2012, s. 47-57.
  • Profesor Helena Radlińska w służbie ludziom. Obraz teoretyka, badacza, nauczyciela oraz działacza społecznego, w: Kobiety w pracy socjalnej, Anna Michalska (red.), WN UAM, Poznań 2013, s. 49-74.
  • Reintegracja społeczna i zawodowa osób długotrwale bezrobotnych – konteksty edukacyjne, w: Edukacja a włączenie społeczne. Konteksty socjalne i pedagogiczne, Tomasz Biernat, Jan Malinowski (red.), WE Akapit, Toruń 2013, s. 197-212.
  • Źródła polskiej pedagogiki społecznej. Propozycja sposobu analizy, w: Pedagogika społeczna wobec zagrożeń człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, T. 2, Wioleta Danielewicz, Wiesław Theiss (red.), WA Żak, Warszawa 2014, s. 179-201.
  • Action Research w służbie społecznej. Etyczny wymiar orientacji badawczej, w: “Badania w pracy socjalnej. Stan i perspektywy”, M. Szpunar (red.), Wyd. ANWI, Gdańsk 2014, s. 121-139.
  • Rodzina w przestrzeni namysłu teoretycznego. Fragmentaryzacja dyscyplinarna vs ujęcie holistyczne, w: „Rodzina w pracy socjalnej – aktualne wyzwania i rozwiązania”, T. Biernat, J. Malinowski, K. Wasilewska-Ostrowska, WE Akapit, Toruń 2015, s. 61-71.
  • Ku przyszłości bez przeszłości? Przyczynek do dyskusji o edukacji historycznej w kontekście dyscyplinaryzacji pedagogiki społecznej, w: “Pedagogika społeczna: wstępy i kontynuacje”, E. Marynowicz-Hetka, E. Skoczylas-Namielska (red.), Wyd. UŁ, Łódź 2015, s. 121-133.
  • Uniwersytecki wymiar kształcenia profesjonalnych służb społecznych w Polsce, w: Rocznik Lubuski, nr 41/2015, Cz. 2, s. 163-171.
  • Social Integration Club as a form of prevention of marginalization and social exclusion, [In] Vecerka Kazimir [Ed.], Ohrozene a rizikove skupiny soucasnosti, MCSP, Praha 2015, p. 89-97.
  • Rodzicielstwo zastępcze – w stronę rozwiązań modelowych, w: Wielowymiarowość wsparcia współczesnej rodziny polskiej, E. Kantowicz, M. Ciczkowska-Giedziun, L. Willan-Horla, Wyd. UMW, Olsztyn 2015, s. 141-148 [ISBN 978-83-7299-963-4] (rec. A. Kieszkowska, W. Sroczyński).
  • Teoretyczne ramy działalności w polu reintegracji społecznej, w: Wielowymiarowość wykluczenia społecznego. Diagnoza i profilaktyka, Szluz Beata (red.), Občianske združenie SPEKTRUM-VÝCHOD, Spišská Nová Ves 2015, s. 81-88 [ISBN 978-80-971181-2-9].
  • Partnerstwo instytucji i organizacji systemu pomocy społecznej na tle doświadczeń krakowskich, w: Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości, Krzyszkowski Jerzy (red.), Wydawnictwo APS, Warszawa 2015, s. 333-344 [ISBN 978-83-64953-23-1] (rec. K. Piątek, B. Smolińska-Theiss).
  • Od pracy społecznej do pracy socjalnej. O powrocie do źródeł społeczno-pedagogicznej refleksji Heleny Radlińskiej, w: Praca socjalna. Przeszłość-Teraźniejszość-Przyszłość, Kotlarska-Michalska Anna, Sikora Piotr (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2015, s. 103-121 [ISBN 978-83-7395-674-2].
  • Żukiewicz Arkadiusz, Kroczek Piotr, Prawo a pedagogika rodziny, w: Pedagogika rodziny. Podejście systemowe, Marek Marczewski (red. naczelny) et. all, Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna w Gdańsku, Gdańsk 2016, s. 104-111.
  • Prawda jako konstytutywny wyznacznik nauki. Przykład odniesień do kategorii prawdy w działalności naukowej Heleny Radlińskiej, w: Piekarski Jacek, Urbaniak-Zając Danuta (red.), Wiarygodność akademicka w edukacyjnych praktykach, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 201-211.
  • Pedagog społeczny w ujęciu profesor Heleny Radlińskiej, w: Pedagog społeczny. Teoria i praktyka działalności społecznej, A. Żukiewicz (red.), WN UŁ, Łódź 2017, s. 33-67.
Publikacje zagraniczne/obcojęzyczne
  • Praca socjalna jako obszar badań komparatystycznych współczesnej pedagogiki porównawczej, w: K otazkam srovnavaci pedagogiky, red. J. Prokop, Nakladatelstvi Karolinum, Praha 2003, s. 121-126.
  • Utvareni socialnich kompetenci deti a mladeze v institucionalizocane edukaci. In Svec, V., Knotova, D., Prokop, J. (Eds.) Vychovy v kontekstu sicialnich promen. Brno: Konvoj, 2004, s. 131-137.
  • Pece o bezpeci deti jako misto spoluprace ruznych spolecenskych subjektu. In: Vecerka K., (Eds.) Kriminalita: Obieti, Prevence, Postmodernita, Praha: Masarykova ceska socjologicka spolecnost, sekce socialni patologie, 2004, s. 98-102.
  • Die Situation sozialer Berufe in Polen, The Situation of Social Pofessions in Poland, Juta Braun von der Brilie, Heinz Pascher (Ed.), Der soziale Dialog in Mitteleuropa, Social Dialog in Central Europe, Bundesministerium fur Familie, Senioren, Fauen und Jugend, Deutscher Verein fur offentliche und privae Fursorge, Frankfurt 2005, s. 64-73.
  • Výchova v oblasti sociální profylaxe a prevence kriminality v Polsku, In VECERKA,K., (ED.) Vybrané problémy sociální patologie, Soborník príspĕvkù ze semináré sekce sociální MÈSS, Slovice 20-22 dubna 2005, Praha 2005, s. 121-123.
  • Změny v sociální pedagogice od sociální práce k práci pro společnost. In PROKOP,J., RYBIČKOVÁ,M. (ed.) Proměny pedagogiky. Praha: UK PedF, 2005, s. 258-261.
  • Social work in USA, Lutheran Service Corps, Newsletter nr 1/2006, Omaha 2006, s. 2-3.
  • My experience in social work and social service, Lutheran Service Corps, Newsletter nr 2/2006, Omaha 2006, s. 2-3.
  • Praca socjalna z odbiorcami usług pomocy społecznej na przykładzie Projektu Krakowska Inicjatywa na rzecz Gospodarki Społecznej COGITO, Social work with the recipients of social servives as exeplified by the Cracow Initiatives for Social Economy COGITO Project, Arkadiusz Żukiewicz (red.), Impuls, Kraków 2007 (rec. dr Marcjanna Nóżka).
  • The Cracow Initiative for Social Economy COGITO Project, In: Praca socjalna z odbiorcami usług pomocy społecznej na przykładzie Projektu Krakowska Inicjatywa na rzecz Gospodarki Społecznej COGITO, Social work with the recipients of social servives as exeplified by the Cracow Initiatives for Social Economy COGITO Project, Arkadiusz Żukiewicz (red.), Impuls, Kraków 2007, s. 8-10.
  • Die Familie und ihre Probleme im Kontext des Systems des Sozialarbeit am Beispiel der Städte Frankfurt am Main und Krakau, Rodzina i jej problemy w kontekście działania systemu pomocy społecznej na przykładzie Frankfurtu nad Menem i Krakowa, The Family and its Problems in the Context of the Social Support System based on the example of Frankfurt am Main and Cracow. (r) Arkadiusz Żukiewicz, Impuls, Kraków 2007 (rec. dr. Ewa Pająk-Ważna).
  • Arkadiusz Żukiewicz, Agnieszka Baran, Gesellschaftliche und berufliche Reintegration von Arbeiteslosen, die Sozialhilfe beziehen – am Beispiel des Programms “Bezpieczny Wał” (Sicherer Damm), Social and Proffessional Reintegration of the Unemployed Benefiting from Social Support Based in the Example of the “Safe Embankment” Programme, In: Die Familie und ihre Probleme im Kontext des Systems des Sozialarbeit am Beispiel der Städte Frankfurt am Main und Krakau, Rodzina i jej problemy w kontekście działania systemu pomocy społecznej na przykładzie Frankfurtu nad Menem i Krakowa, The Family and its Problems in the Context of the Social Support System based on the example of Frankfurt am Main and Cracow. (r) Arkadiusz Żukiewicz, Impuls, Kraków 2007, s. 109-126, s. 275-276.
  • Methoden und Techniken der Sozialarbeit fur Familien in Frankfurt am Main und Krakau, Metody i techniki pracy socjalnej z rodziną we Frankfurcie nad Menem i w Krakowie, Arkadiusz Żukiewicz (red.), Impuls, Kraków 2008 (rec. dr Małgorzata Duda)
  • Zusammenarbeit im Bereich der Verbreitung der Sozialarbeitsidee am Beispil der Partnerschaft Krakau – Frankfurt am Main, In: Methoden und Tmchniken der Sozialarbeit fur Familien in Frankfurt am Main und Krakau, Metody i techniki pracy socjalnej z rodziną we Frankfurcie nad Menem i w Krakowie, Arkadiusz Żukiewicz (red.), Impuls, Kraków 2008, s. 69-73.
  • Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Disabled Person Assistant. A New Job Title and Service of the Social Welfare System, red. Arkadiusz Żukiewicz, Impuls, Kraków 2010 (rec. dr Małgorzata Duda)
  • Disabled Person Assistant – a new area of social action, w: Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, Disabled Person Assistant. A New Job Title and Service of the Social Welfare System, red. Arkadiusz Żukiewicz, Impuls, Kraków 2010, s. 15-18.
  • Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej. Od opieki i pomocy do wsparcia, Family Assistant. New Profession and New Service in the Family Support System. From Care and Aid to Support, Arkadiusz Żukiewicz (red.), Impuls, Kraków 2011, 236 ss., płyta DVD.
  • Family assistant: profession and aid. Reference to ethical aspects of interference with the family life, w: Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej. Od opieki i pomocy do wsparcia, Family Assistant. New Profession and New Service in the Family Support System. From Care and Aid to Support, red. Arkadiusz Żukiewicz, Impuls, Kraków 2011, s. 27-35
  • Research and Action in the Process of Identifying and Solving Social Problems, w: Metodologicke problemy identifikace a interpretace socialnich deviaci, (red.) Kazimir Vecerka, Praha 2014, s. 13-20.
  • Theoretical Foundations of social reintegration, [In:] Charity, Philanthropy and Social Work No 3/2015, p. 7-14.
  • Man Within a Holistic Perspective – an Interdisciplinary Reference to the Problems of Everyday Life, INTERDISCIPLINARY APPROACH IN SOCIAL PROBLEM SOLVING, Ilona Pešatová, Beata Szluz, Paweł Walawender [Editors], Jan Evangelista Purkyne University in Ústí nad Labem, The Czech Republic Ústí nad Labem, 2015, pp. 40-47; ISBN 978-80-7414-986-3 (Print); ISBN 978-80-7414-987-0 (Online); DOI: 10.21062/ujep/1.2016/k/978-80-7414-987-0. [A. Żukiewicz DOI: http://dx.doi.org/10.21062/ujep/6.2016/k/978-80-7414-987-0/0040].
  • Teoria kompensacji w praktyce prewencji patologii społecznych. (Teorie kompenzace v oblasti prevence socialne patologickych jevu), w: Vecerka Kazimir (eds.), UVAHY NAD SOCIALNI PATOLOGII, Masarykova Ceska Sociologicka Spolecnost, Praha 2016, s. 14-20.
Konferencje i seminaria naukowe (krajowe, międzynarodowe i zagraniczne)
  1. Ubóstwo i bieda – Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, październik 1995.
  2. X Forum Pedagogów – Uniwersytet Wrocławski, Wrocław, 18-19 październik 1997.
  3. Młodzież w sytuacji zmian gospodarczych, edukacyjnych, społecznych i kulturowych – Uniwersytet Śląski – Filia Cieszyn, Cieszyn, 15-16 grudzień 1999.
  4. K otazkam srovnavaci pedagogiky, Ceska Pedagogicka Spolecnost, Praga, Czechy, 7 listopad 2001.
  5. Bezpieczeństwo osobiste policjanta – Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie, Szczytno, 14-16 październik 2002.
  6. Bezpieczeństwo bez granic – Komenda Wojewódzka Policji w Gorzowie Wlkp., Komenda Wojewódzka Policji Saksonii, Skwierzyna – Drezno, 6-10 maj 2003.
  7. XIII Zjazd PSSPS, Praca socjalna wobec wyzwań teraźniejszości i przyszłości – Uniwersytet Opolski, Kamień Śląski k/Opola, 23-24 październik 2003.
  8. Vychova v kontekstu socialnich promen – Ceska Pedagogicka Spolecnost, Brno, Czechy, 20-21 styczeń 2004.
  9. Socialni Patologie z Pohledu Obeti – Masarykova Ceska Sociologicka Spolecnost, Slovice, Czechy, 21-23 kwiecień 2004.
  10. Forum Prewencji Kryminalnej, Kraków, 28 kwiecień 2004, organizator – Koło Naukowe Prewencji Socjalnej działające przy Instytucie Nauk o Wychowaniu Akademii Pedagogicznej w Krakowie pod opieką merytoryczną Arkadiusza Żukiewicza.
  11. Zjawisko marginalizacji w problematyce badawczej współczesnej pedagogiki społecznej – Akademia Bydgoska, Ciechocinek, 18-19 maj 2004.
  12. „Der soziale Dialog in Mitteleuropa – Ein Erfahrungsaustausch zu sozialen Diensten und damit zusammenhangenden Fragen“ – Deutsche Verein fur offentliche und private Fursorge, Frankfurt am Main, 6-10 czerwiec 2004.
  13. „Der Dritte Sektor – Wege zur Stabilisierung und Unterstutzung der beschaftigungspolitischen Potentiale von Not-for-Profit Organisationen“ – Instruments und Effects, c/o zoom – Gesellschaft fur prospektive Entwicklungen e.V., Gottingen, 16-17 wrzesień 2004.
  14. Młodzież I dekady XXI wieku – Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu, Zamość, 18-19 październik 2004.
  15. XIV Zjazd PSSPS, Paca socjalna w sektorze pozarządowym, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, 19-20 październik 2004.
  16. Projekty socjalne i reforma socjalnego zarządzania, Jugend und Sozialamt der Stadt Frankfurt am Main, Frankfurt am Main, 2-5 listopad 2004, przewodnictwo w sekcji roboczej pt. „Praca i zatrudnienie”.
  17. Aktywność środowisk akademickich na rzecz bezpieczeństwa, Komenda Główna Policji, Poznań, 7-8 grudzień 2004.
  18. Promeny Pedagogky, Ceska Pedagogicka Spolecnost i Universzita Karolowa w Pradze, Praga 2-3 luty 2005.
  19. Regulace kriminality a dalších nežádoucích sociálních jevů (problémy a naděje), Masarykova Ceská Sociologická Společnost, Slovice, Czechy, 20-22 kwiecień 2005.
  20. Studiowanie a aktywność samorozwojowa studentów, Uniwersytet Szczeciński, Międzyzdroje 11-13 maja 2005.
  21. Efektywność, skuteczność i jakość działań w pomocy społecznej, XIV Ogólnopolska Konferencja Stowarzyszenia Samorządowych Ośrodków Pomocy Społecznej FORUM, Poznań, 17-19 maj 2005.
  22. Gospodarka społeczna jako nowa forma aktywności obywatelskiej w systemach prawno – finansowych w Europie, Instytut Spraw Publicznych, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa 16 czerwiec 2005.
  23. Traumatyczne doświadczenia między narodami i pokoleniami, Sympozjum z okazji 15 lecia partnerstwa Kraków – Behel – Bochum, Kraków 30 czerwiec – 2 lipiec 2005.
  24. The Future of Evoluation Education In Nebrasca, University of Nebrasca, 07.09.2005.
  25. Lessons I learned from my Grandfather, Creighton University, Arun Gandhi, 18.09.2005.
  26. The Map of Homelessness: A Strategic Plan to Ending Homelessness In Omaha and Council Bluffs, Westside Community Conference Center, Omaha Community Foundation, 31.03.2006.
  27. Konferencja organizowaną w terminie 6-10.11.2006. przez Urząd Socjalny i ds. Młodzieży we Frankfurcie nad Menem „Praca socjalna z rodzina – Kraków – Frankfurt nad Menem”.
  28. XVI Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej wraz z seminarium naukowym na temat: „ Różne oblicza pracy socjalnej w kształceniu i praktyce” Kielce – Ameliówka 11 – 12 październik 2006.
  29. Ciągłość i zmiana w pracy socjalnej i pomocy społecznej, Ogólnopolska konferencja z okazji XV – lecia MOPS w Krakowie, 16-18 kwietnia 2007 – – współorganizacja i prowadzenie konferencji.
  30. VII ogólnopolska konferencja pracowników socjalnych, „Praca socjalna w instytucjach pomocy społecznej – oczywistość czy wyzwanie?”, Częstochowa, 4-6 czerwca 2007.
  31. „Prawne, etyczne i praktyczne aspekty ingerencji państwa w życie rodziny” – konferencja międzynarodowa, Kraków, 23.09.2009 – współorganizacja i prowadzenie konferencji.
  32. Konferencja organizowana w terminie 23-24.11.2009 w Krakowie przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej oraz Instytut Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Pedagogicznego pt. „Rodzinne formy opieki zastępczej – szanse i zagrożenia w procesie wspierania rozwoju młodego człowieka i przygotowania do odpowiedzialności w życiu dorosłym” – współorganizacja i prowadzenie konferencji.
  33. XIV Ogólnopolski Zjazd Socjologiczny (udział w sekcji tematycznej „Socjologiczna praca socjalna”, Kraków 08-11.09.2010 r.
  34. VI Konferencja Naukowa pt. „Pedagogika specjalna – koncepcje i rzeczywistość”, Szczecin-Międzyzdroje, 13-14.09.2010 r.
  35. XX Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej wraz z seminarium naukowym na temat: „ Praca socjalna: przeszłość, teraźniejszość, przyszłość” Wrocław 19 – 20 październik 2010.
  36. Konferencja organizowana w terminie 28 października 2010 w Krakowie przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej pt. „Asystent osoby niepełnosprawnej – zawód z przyszłością” – współorganizacja i prowadzenie konferencji.
  37. Konferencja organizowana w terminie 21-22 września 2011 w Krakowie przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej pt. „Asystent rodzinny i inne formy pracy z rodziną” – współorganizacja i prowadzenie konferencji.
  38. Konferencja organizowana w terminie 27 września 2012 przez Katedrę Socjologii Edukacji i Pedagogiki Społecznej UMK w Toruniu pt. „Edukacja a włączenie społeczne. Konteksty socjalne i pedagogiczne” – udział w roli referenta części plenarnej i moderatora panelu.
  39. Konferencja organizowana w terminie 18-19 października 2012 przez Polskie Stowarzyszenie Szkół Pracy Socjalnej pt. „Kobiety w pracy socjalnej” – udział w roli referenta sesji plenarnej i moderatora sekcji czwartej: „Kobiety jako klientki pomocy społecznej”.
  40. Sympozjum Naukowe „Służba społeczna – praca socjalna” z okazji jubileuszu dwudziestolecia działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie w dniu 21.11.2012 – organizacja, udział i prowadzenie.
  41. Konferencja organizowana przez Regionalne Centrum Polityki Społecznej w Łodzi pt. “Realizacja ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej – założenia i praktyka” w dniu 08.05.2013 w Łodzi. Udział z wystąpieniem pt. “Wsparcie rodziny i piecza zastępcza: zobowiązanie państwa, odpowiedzialność samorządu i zadanie służb społecznych”.
  42. Seminarium naukowe na temat: „Pedagogika społeczna – wstępy i kontynuacje”, współorganizowane przez Łódzkie Towarzystwo Naukowe i Katedrę Pedagogiki Społecznej Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Seminarium odbyło się w dniu 27 maja 2013 roku w Łodzi. Udział z wystąpieniem pt. “Źródła polskiej pedagogiki społecznej. Propozycja narzędzia analizy”.
  43. Konferencja organizowana przez Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, FORUM, WRZOS, MOPS Łódź pt. “Współczesne metody pracy socjalnej, praktyka wdrażania, standardy”, w dniach 9-11 października 2013 r. w Łodzi. Udział z wystąpieniem pt. “Społeczno-pedagogiczne spojrzenie na obszar praktyki pracy socjalnej”.
  44. Zjazd i Konferencja organizowana przez Polskie Stowarzyszenie Szkół Pracy Socjalnej pt. “Badania nad pracą socjalną. Stan aktualny i perspektywy”, w dniach 23-25 października 2013 r. Udział z wystąpieniem pt. “Action Research: droga poznania, zrozumienia i przetwarzania rzeczywistości życia ludzkiego w toku działania społecznego”.
  45. V Zjazd Pedagogów Społecznych pt. “Pedagogika społeczna w służbie człowiekowi i wartościom w XXI wieku”. W poszukiwaniu nowych metod integracji i rozwoju społecznego, w dniach 26-28 listopada 2013 r. Udział z wystąpieniem pt. “Reintegracja społeczna w służbie człowiekowi – odniesienia do perspektywy społeczno-pedagogicznej”.
  46. Międzynarodowa konferencja naukowa pt. “Metodologické problémy identifikace a interpretace socálních deviací”, w dniach 9-11.04.2014 w Czeskiej Republice (Praha- Červená nad Vltavou). Organizator: Czeskie Stowarzyszenie Socjologiczne oraz Instytut Prewencji Socjalnej i Kryminalnej Ministerstwa Sprawiedliwości Republiki Czeskiej. Udział z wystąpieniem wprowadzającym: “Action Research as way of reconnaissance and apprehension of social problems”.
  47. Międzynarodowa konferencja naukowa pt. “Partnerstwo międzysektorowe na rzecz rozwiązywania problemów społecznych”, w dniu 20.05.2014 w Rzeszowie. Organizator – Uniwersytet Rzeszowski. Udział z inauguracyjnym wystąpieniem pt. “Man within a Holistic Perspective – Interdisciplinary Reference to the Problems of Everyday Life”. Prowadzenie dyskusji panelowej pt.: “Współpraca międzysektorowa w procesie integracji społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym”. Udział w komitecie naukowym konferencji.
  48. Ogólnopolska konferencja naukowa pt. “Rodzina jako podmiot (?) wsparcia” w dniach 22-23.05.2014 w Olsztynie. Organizator: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski. Udział z wystąpieniem: “Rodzicielstwo zastępcze – w stronę rozwiązań modelowych”. Prowadzenie dyskusji panelowej w sekcji pt. “Rodzicielstwa zastępcze w teorii i praktyce”. Udział w komitecie naukowym konferencji.
  49. Regionalna konferencja naukowo-praktyczna w ramach VI Wojewódzkich Obchodów Dnia Rodzicielstwa Zastępczego w województwie łódzkim pt; “Rodzina-interwencja-wsparcie-wzmocnienie”, w dniu 30.05.2014 w Zduńskiej Woli. Organizator konferencji: Marszałek Województwa Łódzkiego, Regionalne Centrum Polityki Społecznej w Łodzi, Starostwo Powiatowe w Zduńskiej Woli. Udział z wystąpieniem pt. “Metodyczne podstawy wspierania rodzin”. Tekst wprowadzający do części poświęconej rozważaniom metodycznym z perspektywy pedagogicznej.
  50. Konferencja naukowa pt. “Praca socjalna w poszukiwaniu tożsamości na tle przemian ekonomicznych i społecznych”, w dniach 18-19.09.2014 w Warszawie. Organizator konferencji: Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie oraz Instytut Rozwoju Służb Społecznych w Warszawie. Udział z wystąpieniem pt. “Studium Pracy Społeczno-Oświatowej WWP w Warszawie – początki kształtowania tożsamości profesjonalnych służb społecznych w Polsce”. Tekst wprowadzający do dyskusji panelowej poświęconej rozważaniom na temat tożsamości pracy socjalnej w Polsce.
  51. Seminarium naukowe pt.” Środowisko życia i edukacja społeczna. W 60 rocznicę śmierci Heleny Radlińskiej”, w dniu 10.10.2014 w Warszawie. Organizator seminarium: Uniwersytet Warszawski, Pedagogium, CAL. Głos w dyskusji o inspiracjach wywodzonych z dorobku naukowego Heleny Radlińskiej.
  52. XXIV Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej wraz z konferencją naukową pt. “Rodzina w pracy socjalnej”. Toruń 5-7.11.2014. Wystąpienie w sesji plenarnej z referatem: „Rodzina w przestrzeni namysłu teoretycznego i praktyce działania służb społecznych”. Prowadzenie sekcji “Dziecko w pracy socjalnej”.
  53. Konferencja dla praktyków służby i polityki społecznej województwa Łódzkiego pt. “Rodzinnej energii moc”. Łódź 14.11.2014. Organizator: Regionalne Centrum Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego. Wystąpienie w sesji plenarnej pt. “Paternalizm a wsparcie społeczne”.
  54. Konferencja naukowa pt. „Praca socjalna między teorią i praktyką, tradycją a współczesnością”. Częstochowa, 9.12.2014. Organizator: Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. Wykład otwierający pt.: W służbie człowiekowi. Od pracy społecznej do środowiskowej pracy wspierającej rozwój ludzki”. Udział w komitecie naukowym konferencji.
  55. Międzynarodowa konferencja naukowa pt. “Ohrožené a rizikové skupiny současnosti”, w dniach 8-10.04.2015 w Czeskiej Republice (Praha- Svratka). Organizator: Czeskie Stowarzyszenie Socjologiczne oraz Instytut Prewencji Socjalnej i Kryminalnej Ministerstwa Sprawiedliwości Republiki Czeskiej. Udział z wystąpieniem: “Social Integration Club as a form of prevention of marginalization and social exclusion”.
  56. International Conference “Charity, Philanthropy and Social Work”, w dniach 28-29.05.2015 w Jarosławiu. Organizator: Państwowa Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Techniczna. Udział z wykładem otwierającym konferencję: “Theoretical Foundations of Social Reintegration”. Udział w komitecie naukowym konferencji. Prowadzenie panelu dyskusyjnego “Społeczna odpowiedzialność organizacji. Metodyka, narzędzia, ocena”.
  57. Ogólnopolska konferencja naukowa “Zintegrowane wsparcie rodziny w środowisku lokalnym: potrzeby i rozwiązania, w dniu 11.06.2015 w Toruniu. Organizator: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu we współpracy z Urzędem Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego w Toruniu. Udział z wystąpieniem: “Wsparcie rodziny w perspektywie uwarunkowań doktrynalnych”.
  58. XXV Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej wraz z konferencją naukową pt. „Praca socjalna: Kształcenie. Profesja. Dyscyplina naukowa”. Warszawa 21-23.10.2015. Wystąpienie w sesji plenarnej z referatem: Geneza profesjonalizacji polskich służb społecznych. W dziewięćdziesiątą rocznicę utworzenia Studium Pracy Społeczno-Oświatowej WWP w Warszawie. Prowadzenie obrad w sekcji “Dorobek praktyczny pracy socjalnej”.
  59. “Krakowskie dialogi praktyki z teorią”, udział w seminarium pt. “Kierunki rozwoju rodzicielstwa zastępczego na lata 2016-2020” – Kraków 26-27.11.2015. Udział w debacie wraz z prowadzeniem dyskusji w części problemowej “Metodyka pracy z dzieckiem w rodzinie zastępczej”.
  60. „Pedagogiczne dziedzictwo mistrzów chrześcijańskiego myślenia – Święty Augustyn (354-430)” – udział w seminarium organizowanym przez Zespół Pedagogiki Chrześcijańskiej KNP PAN, Lublin, 16.03.2016 – głos w dyskusji.
  61. 40 lat pedagogiki społecznej i socjologii edukacji w Toruniu – udział w konferencji ogólnopolskiej pt. „Wzbudzanie sił społeczeństwa wychowującego”. Wystąpienie z referatem pt. „Siły ludzkie w pedagogice społecznej Heleny Radlińskiej. Dorobek przeszłości w służbie teraźniejszości i przyszłości”. Toruń, 4-5.04.2016.
  62. Problemy naukowe rozwoju i awansu młodych naukowców – wybrane konteksty i perspektywy – seminarium naukowe organizowane przez Wydział Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu oraz Sekcję ds. wspierania doktorantów i habilitantów KNP PAN, 20.05.2016, Poznań, wykład: „Problemy badań pedagogiki społecznej/pracy socjalnej”.
  63. Rodzina: Przemiany – Wizerunek – Zagrożenia – Wsparcie, 31.05.016, Rzeszów, Uniwersytet Rzeszowski, Uniwersytet Warszawski, referat w części plenarnej (zmiana w programie konferencji): „Teoretyczne podstawy wspierania rodzin z punktu widzenia pedagogiki społecznej”; prowadzenie obrad w sekcji dyskusyjnej XII (uczestnicy z Polski, Ukrainy i Czech).
  64. Recepcja myśli pedagogicznej Romano Guardiniego oraz koncepcji wychowawczej ks. Franciszka Blachnickiego, 07-08.06.2016, Katowice, Uniwersytet Śląski, referat w sesji plenarnej: „Związki koncepcji wychowania x. F. Blachnickiego z założeniami wychowania Heleny Radlińskiej i Aleksandra Kamińskiego”.
  65. Bezpieczeństwo a wielokulturowość w kontekście migracji w Europie (konferencja międzynarodowa), 21.06.2016, Katowice, Wyższa Szkoła Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach, referat (otwierający konferencję – zmiana w programie i przesunięcie na pierwszy plan): „Czynniki bezpieczeństwa społecznego w globalnej wiosce – odniesienie do perspektywy społeczno-pedagogicznej”.
  66. Komu potrzebna jest szkoła wyższa? Indywidualność, lokalność, bolonizacja, europeizacja. Ogólnoopolska konferencja naukowa, Międzyzdroje, 8-9.09.2016, organizator – Uniwersytet Szczeciński, udział z wystąpieniem: „Universum szkoły wyższej vs rynek pracy”. Wspólprowadzenie obrad w sesji IV z komoderator prof. nadzw. dr hab. Elżbietą Perzycką.
  67. Participatory Social Work: Approaches, Barriers, Critique, Międzynarodowa kokonferencja naukowa, Łódź 29-30.09.2016, organizator – Katedra Pedagogiki Społecznej, Wydział Nauk o Wychowaniu, Uniwersytet Łódzki. Udział z głosem w dyskusji: sesja 7 – Cross-Cultural Participatory Research and Practice: „Action Research – old concept – new possibilities for the reconstruction of the social and cultural environment”.
  68. XXIX Forum Pedagogów „Dom rodzinny w doświadczeniu (auto)biograficznym, Wrocław, 18.10.2016, Uniwersytet Wrocławski, udział z wystąpieniem w sesji plenarnej: „Dom rodzinny jako środowisko życia i rozwoju z perspektywy pedagogiki społecznej”. Udział w komitecie naukowym Forum.
  69. XXVI Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej wraz z konferencją naukową pt. Transgresje w pracy socjalnej, Szczecin, 27-28.10.2016, Uniwersytet Szczeciński, PSSPS, udział z wystąpieniem w sekcji 1 „Filozoficzny wymiar działań w pracy socjalnej a praktyka”. Referat: „Społeczno-pedagogiczna koncepcja działalności społecznej w ujęciu Heleny Radlińskiej”.
  70. Aktywizacja i integracja społeczna we współczesnej pracy socjalnej, Lublin, 28.11.2016, Katolicki Uniwersytet Lubelski, udział z wystąpieniem otwierającym sesję plenarną „Teoretyczne i metodyczne podstawy reintegracji społecznej”.
  71. Międzynarodowa konferencja organizowana przez SEKCE SOCIÁLNÍ PATOLOGIE CSS, pt. KONTEXTY SOCIÁLNÍCH DEVIACÍ. Praha-Svratka, Czechy, 19-21.04.2017. Referat wygłoszony w j. angielskim pt. „The theory of social deviation. Referens to the practice of preventive action”.
  72. Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. Wiedza wspólna w edukacji, Zielona Góra, 6.06.2017, Uniwersytet Zielonogórski, udział z wystąpieniem w sesji plenarnej pt. „Prawda i uczciwość w dyskursie edukacyjnym”. Prowadzenie obrad w sesji plenarnej.
  73. Ogólnopolska Konferencja Naukowa pt. Dyskursy zmiany, Zielona Góra, 7.06.2017, Uniwersytet Zielonogórski, udział z wystąpieniem w sesji panelowej pt. „Kultura dyskursu publicznego: zmiana konieczna-konieczność zmiany”. Prowadzenie obrad w sesji panelowej. Na zakończenie konferencji prowadzenie warsztatu dla doktorów, doktorantów i magistrantów nt. „Analiza tekstów naukowych z perspektywy recenzenta”.
  74. Warsztaty Metodologii Pedagogicznej (WMP), organizator: Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wlkp., Wisełka, 04-06.09.2017. Wystąpienie w sesji plenarnej Warsztatów: Aksjologiczne i kulturowe uwarunkowania wychowania w ujęciu Heleny Radlińskiej. Współprowadzenie sesji plenarnej otwierającej Warsztaty, współprowadzenie dyskusji.
  75. XXVII Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej wraz z konferencją pt. Środowisko i społeczność lokalna jako przestrzenie pracy socjalnej, Bydgoszcz, 18-20.10.2017, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego. Udział z referatem pt. Siły ludzkie/społeczne jako konstytutywny czynnik warunkujący działalność w obszarach pomocy społecznej.
  76. Wychowanie moralne. Między tradycją a współczesnością – seminarium naukowe organizowane przez Zespół Teorii Wychowania KNP PAN we współpracy z Wydziałem Pedagogicznym Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Warszawa, 25.10.2017, wykład: „Wychowanie moralne w koncepcji Heleny Radlińskiej. Tradycja i możliwości współczesnej służby wychowawczej pedagogów”.
  77. Społeczno-pedagogiczne źródła pracy socjalnej w Polsce i Europie (seminarium naukowe): Uniwersytet Opolski, Opole 05.06.2019. Referat (wprowadzenie do dyskusji): „Społeczno-pedagogiczne tradycje działalności naukowej i praktyki w polu pracy socjalnej”; Funkcje pełnione: prowadzenie dyskusji, członek Rady Naukowej.
  78. Gdy słowo staje się wychowaniem: (Ogólnopolska Konferencja Naukowa połączona z Warsztatami Metodologii Pedagogicznej), Akademia im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wlkp., Wisełka 05-08.09.2019. Referat: Badania jakościowe w integracji pola poznania i oddziaływania wychowawczego; Funkcje pełnione: prowadzenie warsztatu metodologicznego „Filozoficzne podstawy projektowania badań własnych”.
  79. Dobroczynność, filantropia i praca socjalna (V Międzynarodowa Konferencja Naukowa), Państwowa Wyższa Szkoła Techniczno-Ekonomiczna im. Ks. B. Markiewicza w Jarosławiu, Jarosław 21.11.2019. Referat (referat wygłoszony w sesji plenarnej): Filozoficzne uwarunkowania namysłu nad dylematami etycznymi w działalności społecznej; Funkcje pełnione: współprowadzenie sesji plenarnej, członek Komitetu Naukowego Międzynarodowej Konferencji.
  80.  
Badania naukowe
  1. Badania oczekiwań mieszkańców gminy miejskiej Jawor względem systemu szkolnictwa zawodowego na Dolnym Śląsku – 1997. W ramach projektu opracowanie zbiorowe wyników badań z miast Dolnego Śląska dotyczących oczekiwań mieszkańców względem systemu szkolnictwa zawodowego – 1998.
  2. Badanie zasad organizacyjnych i funkcjonowania systemu pomocy społecznej w Cambridge oraz w Londynie [dwie edycje: 1- październik 1999, 2 – czerwiec 2000].
  3. Przeprowadzenie i opracowanie wyników badań nt. “Poczucie bezpieczeństwa publicznego wśród społeczności lokalnej miasta Wrocławia”. [dwie edycje badań: 1 – czerwiec 1999, 2 – kwiecień 2000].
  4. Badanie poczucia bezpieczeństwa publicznego w społeczności lokalnej woj. lubuskiego: szkoła, gmina, środowisko zamieszkania – 2001. Materiał stanowiący podstawę ekspertyzy diagnozy stanu poczucia bezpieczeństwa wśród mieszkańców woj. lubuskiego dla KWP w Gorzowie Wlkp. Realizacja wśród dzieci szkół podstawowych miasta Zielonej Góry programu wychowawczego zorientowanego na edukacje w zakresie bezpieczeństwa. Program powstał na bazie wyników badań osiągniętych w ramach diagnozy stanu faktycznego poczucia bezpieczeństwa w środowiskach lokalnych woj. lubuskiego. Realizacja we współpracy z KMP w Zielonej Górze.
  5. Badanie efektywności działalności systemu pomocy społecznej Bawarii – 2001.
  6. Badanie struktury i realiów funkcjonowania systemu szkolnego Bawarii na przykładzie Monachium i okolic – 2001.
  7. Prewencja socjalna i prewencja kryminalna w praktyce czeskiej polityki społecznej. Badania prowadzone w latach 2002-2004 w Pradze i Brnie.
  8. Działalność podmiotów III Sektora Pomocy Społecznej w Niemczech. Specyfika rozwiązań organizacyjnych w pracy socjalnej na terenie Bawarii i Hesji. Badania prowadzone w 2001-2002 oraz 2004 i 2007 roku na terenie Monachium, Frankfurtu nad Menem.
  9. Analiza systemu pomocy społecznej gminy miejskiej Kraków. Badania zespołowe prowadzone w ramach prac Koła Naukowego Prewencji Socjalnej INoW Akademii Pedagogicznej w Krakowie. Na podstawie zgromadzonego i opracowanego materiału empirycznego stworzono bazy danych placówek pomocy społecznej działających w obszarze miasta (2004). Materiał w formie mapy infrastruktury pomocy społecznej gminy miejskiej Kraków przekazany do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Krakowie. Na tej podstawie przygotowano elektroniczną bazę danych o placówkach systemu pomocy społecznej w Krakowie.
  10. Reintegracja społeczna i zawodowa osób bezrobotnych zatrudnionych subsydiarnie w projekcie „Bezpieczny Wał” (2004-2005). Badania zespołowe prowadzone w ramach prac Koła Naukowego Prewencji Socjalnej INoW Akademii Pedagogicznej w Krakowie.
  11. Praca społeczna/socjalna w środowiskach systemu pomocy społecznej w USA. Badanie indywidualne prowadzone na terenie USA w trakcie realizacji rocznego stażu naukowego 2005-2006.
  12. Badanie-działanie w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Krakowie – aktywizacja środowiska pracowniczego w zakresie realizacji pracy socjalnej z zastosowaniem projektowania socjalnego (2006-2007; 2009-2011).
  13. Wyznaczniki pracy socjalnej ośrodków pomocy społecznej na przykładzie MOPS Kraków 2010

Badania własne:

  1. Realizacja projektu badawczego pt. „Helena Radlińska w walce o wolność i niepodległość Rzeczypospolitej w okresie drugiej wojny światowej”. Projekt badań własnych planowany do realizacji w latach 2018-2021 w ramach DS. W roku 2019 zrealizowano kwerendę biblioteczną w zasobach BN. Zgromadzony materiał empiryczny będzie spożytkowany w monografii autorskiej oraz artykułach publikowanych w zagranicznych czasopismach naukowych.
  2. Od października 2019 do września 2020 urlop naukowy.

Wnioski przygotowane w ramach programów KBN, MNiSW oraz NCN (funkcja w projekcie – kierownik projektu i osoba przygotowująca wniosek):

  1. Projekt badawczy nr H01F 032 29 wnioskowany do KBN. Tytuł projektu: „Społeczno-pedagogiczne aspekty działalności pomocy społecznej. Wychowawczy kontekst pracy socjalnej”. Projekt wnioskowany do Komitetu Badań Naukowych w 2005 roku. Kwota wnioskowana: 62.790 PLN. Przewidziane w projekcie badanie terenowe w USA wpisujące się w nurt badania w działaniu. Wniosek odrzucony przy zróżnicowanych recenzjach: recenzja 1 – punktacja 70/70; recenzja 2 – punktacja 70/70; recenzja 3 – punktacja 10/70. Decyzja odmowna 1997/H01F/2005/29 z dnia 2005.07.28.
  2. Wniosek do konkursu w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki – moduł badawczy 1.1. Tytuł projektu badawczego: Biblioteka źródeł humanistycznej myśli społeczno-pedagogicznej Heleny Radlińskiej, projekt zespołowy, wniosek złożony w dniu 15.07.2013 r., nr 11H 13 0126 82, wartość wniosku: 662 500,00 PLN. Wniosek odrzucony jako formalnie niezgodny z programem (pedagogika społeczna nie została uznana jako nauka humanistyczna).
  3. Wniosek w ramach programu pod nazwą „Pomniki polskiej myśli filozoficznej, teologicznej i społecznej XX i XXI wieku”. Tytuł projektu badawczego: Pomnik społecznej myśli Heleny Radlińskiej, projekt zespołowy, wniosek złożony w dniu 19.02.2016 r., nr 0048/FIL/2016/90, wartość wniosku: 977 000,00 PLN. Wniosek o statusie „w rozpatrywaniu” (dane na dzień 27.10.2017).
  4. Wniosek o finansowanie projektu badawczego z zakresu badań podstawowych – OPUS.  Tytuł projektu badawczego: Społeczny wymiar aktywności członków organizacji opozycyjnej Solidarność Walcząca w latach 1982-1989. Studium historyczne z zakresu (perspektywy) pedagogiki społecznej, projekt indywidualny, wniosek złożony w dniu 09.12.2016 r., nr 350389, wartość wniosku: 1 019 000,00 PLN. Wniosek nie przyjęty do finansowania.

„ERASMUS +” – staż naukowo-dydaktyczny w Republice Czeskiej (Silesian University in Opava), w okresie 26.04-30.04.2019.

Prace redakcyjne/recenzyjne w czasopismach naukowych
  • Członkostwo w Radzie Naukowej czasopisma naukowego “Charity, Philantropy and Social Work” – Quarterly of the Bronislaw Markiewicz State Higjer School of Technology and Economics in Jarosław, Poland.
  • Członek Rady Recenzentów czasopisma Praca Socjalna.
  • Członek Rady Recenzentów czasopisma Pedagogika Społeczna (2010-2015).
  • Członek Rady Recenzentów czasopisma Wychowanie Na Co Dzień.
  • Recenzja dla Rocznika Socjologii Rodziny – 2014.
  • Współredakcja części “Artykuły” czasopisma Ruch Pedagogiczny, nr 3/2014, nr 3/2015, nr 2/2016.
  • Recenzja Kwartalnika Pedagogika Szkoły Wyższej nr 1/2015, (red. nacz.) Anna Murawska, Szczecin.
Działalność dydaktyczna
  1. Wstęp do prawoznawstwa
  2. Prawne podstawy resocjalizacji
  3. Prawo rodzinne z elementami prawa pracy
  4. Prawo oświatowe
  5. Prawne i organizacyjne podstawy oświaty
  6. Zarządzanie placówkami oświatowymi
  7. Wprowadzenie do prawa socjalnego
  8. Prawne podstawy pomocy społecznej
  9. Prawo w pomocy społecznej
  10. Prawne i organizacyjne podstawy pomocy społecznej
  11. Zarządzanie w pomocy społecznej
  12. Profilaktyka społeczna
  13. Profilaktyka społeczna i prewencja kryminalna
  14. Prewencja kryminalna
  15. Prewencja kryminalna na świecie
  16. Teorie bezpieczeństwa
  17. Metodyka współpracy szkoły ze środowiskiem lokalnym na rzecz bezpieczeństwa
  18. Metodyka tworzenia szkolnych programów profilaktycznych
  19. Metodyka działania profilaktycznego
  20. Współczesne systemy bezpieczeństwa
  21. Współczesne koncepcje profilaktyki społecznej i resocjalizacji
  22. Pedagogika porównawcza
  23. Współczesne systemy edukacyjne
  24. Systemy szkolne na świecie
  25. Wprowadzenie do badań społecznych
  26. Metodologia badań środowiskowych
  27. Metodologia badań społecznych
  28. Metodologiczne podstawy badań w pedagogice
  29. Diagnozowanie środowiskowe
  30. Pedagogika społeczna
  31. Tradycje działalności społeczno-oświatowej
  32. Pedagogika pracy socjalnej
  33. Teoria pracy socjalnej
  34. Teoria i metody pracy socjalnej
  35. Metodyka pracy socjalnej
  36. Nowoczesne metody pracy socjalnej
  37. Wprowadzenie do pracy socjalnej
  38. Praca socjalna
  39. Praca socjalna z osobą starszą
  40. Praca socjalna z rodziną
  41. Projektowanie socjalne
  42. Kontrakt socjalny
  43. Interwencja kryzysowa
  44. Poradnictwo w pracy socjalnej
  45. Superwizja w pracy socjalnej
  46. Instytucje pomocy społecznej
  47. Koncepcje przeciwdziałania problemom społecznym
  48. Koncepcje przeciwdziałania wykluczeniu i marginalizacji społecznej
  49. Międzynarodowa praca socjalna/społeczna
  50. Promotorzy idei społeczno-pedagogicznych
  51. Teoretyczne podstawy pracy opiekuńczej i socjalno-wychowawczej
  52. Rodzicielstwo zastępcze
  53. Metodyka pracy opiekuńczej
  54. Metody i techniki pracy z rodziną
  55. Polityka społeczna
  56. Polityka społeczna w Unii Europejskiej
  57. Polityka społeczna w ujęciu porównawczym
  58. Polityka i praca socjalna
  59. Translatorium polsko-angielskie
  60. Seminaria dyplomowe (licencjat)
  61. Seminaria magisterskie
  62. Obozy naukowo – badawcze
Wykształcenie