Zaznacz stronę
Publikacje zwarte

NOWOŚĆ

Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 5

Autor: A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska (red. nauk.)
ISBN: 978-83-7395-841-8
Format: B5
Rok wydania: 2019, Liczba stron: 174
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

Do rąk Czytelnika oddajemy kolejny, piąty już tom Słownika metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Publikacja adresowana jest do szerokiego kręgu odbiorców: do nauczycieli akademickich, pedagogów i terapeutów, pracowników socjalnych oraz studentów. Jej celem jest zaprezentowanie rozwiązań sprzyjających włączaniu jednostek, rodzin i grup społecznych, zagrożonych marginalizacją lub wykluczonych, w nurt życia społecznego. Tom 5. zawiera 35 haseł, obszernych, napisanych w sposób przejrzysty i komunikatywny. Opisują one nie tylko definicje, ale także mają charakter kontekstowy, pokazują bowiem zjawiska, procesy, cechy specyficzne w szerszym procesie czy planie pomocowym. Autorami haseł są znawcy przedmiotu z różnych ośrodków akademickich w Polsce oraz praktycy zajmujący się wyjaśnianiem opisywanych zjawisk i pojęć.

slownik4

Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 4

Autor: A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska (red. nauk.)
ISBN:
978-83-7395-698-8
Format: B5
Rok wydania: 2016, Liczba stron: 188
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

Tom IV Słownika metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej zawiera 54 hasła, ujmujące zarówno nowe zjawiska w rzeczywistości społeczno-wychowawczej, jak i te, które nie są już nowymi w naukach społecznych. Te ostatnie starano się jednak ukazać w sposób specyficzny, kontekstowy, odnosząc je do poziomu subdyscyplin.
Zawarte w Słowniku… definicje mieszczą się w trzech kategoriach działań jednostki i grup, łączących doświadczenia i refleksję opartą na aktualnej wiedzy z obszaru nauk społecznych i humanistycznych. Druga kategoria definicji obejmuje różne opisy działań terapeutycznych, koncentrując się przede wszystkim na konieczności posiadania określonych kompetencji osób z nich korzystających w relacjach z drugim człowiekiem. Trzecia kategoria definicji to pojęcia, które nie są nowe w naukach społecznych czy humanistycznych, jednak zostały one przedstawione w specyficzny sposób uwzględniający charakter Słownika... Wszystkie pojęcia stanowią esencję prezentowanych treści, co jest oczywiste, gdyż nie ma w Słowniku miejsca na szczegółowe analizy.

Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 3

A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska (red. nauk.)
ISBN: 978-83-7395-606-3
Format: B5 Rok wydania: 2014 Liczba stron 176
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

Trzeci tom Słownika.., zawiera 46 haseł odnoszących się do różnych aspektów form, metod i technik oddziaływań podejmowanych w ramach działań edukacyjnych, skoncentrowanych w obszarze pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Nowe terminy, określające nowe wydarzenia, sytuacje i procesy społeczne, odzwierciedlają dynamikę rozwoju metodyki pracy pedagogicznej w tych trzech obszarach, jak również wynikają ze zmian społecznych w różnych ich wymiarach (makro, mezo, mikro). Ten aspekt jest widoczny nie tylko w tym tomie, ale też w poprzednich. Taką perspektywę będzie można również dostrzec w tomie czwartym, nad którym prace dobiegają już końca. Mamy nadzieję, że i on zostanie życzliwie przyląty przez naszych Czytelników.

slownik2

Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 2

Anna Weissbrot-Koziarska, Iwona Dąbrowska-Jabłońska (red. nauk.)
ISBN: 978-83-7395-545-5
Format: B5 Rok wydania: 2013 Liczba stron 185
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

Głównym celem publikacji jest dostarczenie Czytelnikowi materiału, który będzie stanowił reprezentację tego, co aktualnie dzieje się w polu praktyki pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej jest wydawany w tzw. systemie holenderskim, co oznacza, że każdy kolejny tom zawiera hasła w zakresie całego alfabetu. Autorami haseł są z jednej strony pracownicy naukowo-dydaktyczni, z różnych ośrodków naukowych w Polsce i za granicą, którym powierzono opracowanie haseł z obszaru pojęć abstrakcyjnych, czyli tych o wyraźnym charakterze pojęć naukowych. Cechują się one dbałością o zachowanie jednoznaczności i trafności. Drugą grupę autorów stanowią osoby, będące bezpośrednio zaangażowane w rzeczywistość pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Te definicje są zwykle opisem działań, czynności, efektów. Każde hasło posiada swój odpowiednik w języku angielskim i zakończone jest wykazem polecanej literatury przedmiotu, w zdecydowanej większości są to publikacje stosunkowo nowe, co także pokazuje rozwój pracy socjalnej, jako kształtującej się dyscypliny naukowej. Jako uzupełnienie, na końcu każdej publikacji, podano także krótkie noty biograficzne autorów haseł, dając możliwość poznania kompetencji autorów i uwierzytelniając w ten sposób prezentowane treści.

spis treści

 

Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne

Autor: Dąbrowska-Jabłońska Iwona
ISBN: 978-83-7395-471-7
Format: B5Rok wydania: 2012 Liczba stron: 206
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

Publikacja ma charakter podręcznika akademickiego. Zawiera szereg cennych informacji zarówno teoretycznych, jak i praktycznych, istotnych z punktu widzenia edukacji i wspomagania rozwoju dzieci młodszych z trudnościami w uczeniu się. Układ treści jest przejrzysty i logiczny. Treść napisano w oparciu o bogatą i najnowszą literaturę, dodatkowo po zakończeniu każdego rozdziału podano literaturę polecaną. Podręcznik akademicki kierowany do studentów kierunków pedagogicznych. Polecany przede wszystkim pedagogom-terapeutom, wychowawcom i nauczycielom dzieci młodszych oraz słuchaczom studiów podyplomowych z zakresu pedagogiki i terapii.

spis treści

Social Work in adult Services in the European Union. Selected Issues and Experiences

Edited by: Józefa Brągiel, Iwona Dąbrowska-Jabłońska and Malcolm Payne.College Publications (18 Jan 2011), UK, 226 pages.
ISBN 9781848900271
http://www.collegepublications.co.uk/other/?00018

From introduction:
„The present volume contains some of the papers, presented during the conference Social Work with adults in the EU . The publication itself is a result of a three-way cooperative venture, led by Opole University. It brings together perspectives from Opole University, its partner universities in central Europe and a variety of social work provier agencies within the Leonardo da Vinci programme coordinated by Przemysław Kaniok, a research worker of the Institute of Pedagogical Sciences of Opole University. The programme operated from 2006-2008, including seven agencies: St Christopher’s Hospice (London), Princess Alice Hospice (Esher), British Association of Social Workers (London), Garth Care Home (Kington), Trinity Hospice (London), The Blue Cross Centre (Wuppertal) and the Kofoeds School (Copenhagen).
Managers of the social service provision where the practice placements were held wrote papers offering information about and reflection on the social care systems in their setting and country. Researchers from universities with which Opole University has had cooperation agreements over many years, also contributed to the knowledge and understanding about social care as it is developing particularly in mid-Europe in this publication. Our colleagues of the Catholic University of Ružomberok and the Matej Bel University in Banská Bystrica (Slovak Republic), the University of Hradec Králové (Czech Republic) contributed addiotnal perspectives on a variety of social service systems for adults. And finally, some of the papers were written in collaboration with employees of the Opole Municipal Family Aid Centre through their research cooperation with Opole University.”

Ze wstępu:
„Książka ta powstała w wyniku współdziałania Uniwersytetu Opolskiego z instytucjami społecznymi w ramach programu Leonardo da Vinci koordynowanego przez mgra Przemysława Kanioka, pracownika Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego. Program Leonardo da Vinci realizowany był w latach 2006-2008 i uczestniczyło w nim 7 placówek. Były to: St Christopher’s Hospice (London), Princess Alice Hospice (Esher), British Association of Social Workers (London), Garth Care Home (Kington), Trinity Hospice (London), Ośrodek “Błękitnego Krzyża“ (Wuppertal), Kofoeds School (Kopenhaga). W trakcie realizacji programu Leonardo da Vinci w stażach wzięło udział 13 studentów Uniwersytetu  Opolskiego. Mieli oni okazję poznać specyfikę pracy w placówkach socjalnych innych krajów i skonfrontować je z polskimi doświadczeniami. Międzynarodowa wymiana wiedzy i doświadczeń praktyków i naukowców stworzyła możliwość refleksji nad systemami służb pomocy społecznej, treścią i metodami pracy socjalnej w różnych krajach wspólnoty europejskiej. Dała też szansę na przygotowanie pracownika socjalnego zdolnego realizować szybką interwencję i pracę socjalną w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości społecznej.
Kierownicy placówek pracy socjalnej, w których realizowane były staże stworzyli teksty, które dają wstępne rozeznanie w systemach pomocy społecznej poszczególnych krajów. Swój udział w powstaniu tej publikacji mają również pracownicy naukowi z zaprzyjaźnionych uniwersytetów, z którymi uczelnia ma zawarte wieloletnie umowy o współpracy naukowej.  Znaczący wkład w refleksję nad systemami służb społecznych wniosły artykuły koleżanek i kolegów z Katolickiego Uniwersytetu w Ružomberoku, Uniwersytetu w Hradec Králové, Akademii Jana Długosza w Częstochowie i Uniwersytetu Opolskiego. Część artykułów powstała przy współpracy praktyków z Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Opolu.”

iwonka_clip_image002_0000Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej

Iwona Dąbrowska-Jabłońska (red. nauk.)
ISBN: 978-83-7308-485-8
Format: B5
Rok wydania: 2006, 2008
Liczba stron: 180
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków

Książka omawia problematykę terapii dzieci i młodzieży w ujęciu zarówno teoretycznym, jak i  praktycznym. Czytelnik znajdzie tutaj podstawowe wiadomości na temat różnych zaburzeń oraz praktyczne wskazówki, jak tą wiedzę wykorzystać w pracy z podopiecznymi . Poruszane zagadnienia dotyczą pomocy psychologicznej i pedagogicznej. W książce starano się omówić metody i techniki pracy, które mogą być stosowane do pracy zarówno z dziećmi, jak i młodzieżą, a w wielu przypadkach są mało opisane w literaturze przedmiotu (np. metoda socjoterapii, metoda psychosyntezy, techniki dramaterapeutyczne, metody pracy z dziećmi mającymi trudności w uczeniu się). Adresatami publikacji są osoby, które profesjonalnie zajmują się udzielaniem pomocy psychologicznej i pedagogicznej – do wychowawców, pedagogów, psychologów i psychoterapeutów. Książka może zainteresować także tzw. współterapeutów, tj. rodziców, nauczycieli, pracowników socjalnych. Wiele propozycji znajdujących się w książce może być wykorzystane w ramach zajęć dydaktycznych, pozalekcyjnych i terapeutycznych.

Spis treści

iwonka_clip_image002Sytuacja szkolna dziecka urodzonego w zamartwicy. Rodzaje zagrożeń i możliwości pomocy, „STUDIA I MONOGRAFIE” Nr 313

Autor: Iwona Dąbrowska-Jabłońska
ISBN: 83-88796-60-7
Format: B5
Rok wydania: 2002
Liczba stron: 170
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

Niniejsze opracowanie ma chociaż częściowo wypełnić lukę, która istnieje w związku z brakiem badań poświęconych wpływowi zamartwicy okołoporodowej na rozwój psychomotoryczny dziecka. Praca jest doskonałym przykładem dobrego zmysłu obserwacji i zrozumienia przez autorkę społecznego kontekstu badanej problematyki. Ważnym tego świadectwem jest ukazanie zaniedbań w edukacji rodziców i ogólnych, społecznych zaniedbań stanu profilaktyki i higieny okresu neonatalnego.

Spis treści

Artykuły
  1. Dąbrowska-Jabłońska I., Słowo od redaktorów, [w:] Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. T. 5, Weissbrot-Koziarska Anna, Dąbrowska-Jabłońska Iwona (red.), Opole 2019, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 5-6.
  2. Dąbrowska-Jabłońska I., Asystent osoby niepełnosprawnej, [w:] Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. T. 5 , Weissbrot-Koziarska Anna, Dąbrowska-Jabłońska Iwona (red.), Opole 2019, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, s. 7-13.
  3. Dąbrowska-Jabłońska I., Dylematy rodzicielstwa adopcyjnego, [w:] Rodzicielstwo w obliczu trudności i problemów życiowych oraz ich przezwyciężanie, red. J. Brągiel, B. Górnicka, Opole 2017, s. 137-144.
  4. Dąbrowska-Jabłońska I., Hajduk M., Kwasik P., Wieloświaty” narracyjnych gier fabularnych a wartości w życiu młodych Polaków, [w:] Edukacja – w stronę kluczowych wartości. Materiały Sekcji VII Dziewiątego Ogólnopolskiego Zjazdu Pedagogicznego w Białymstoku 2016, red. J. Górniewicz, Centrum Badań Społecznych UWM, ISBN: 978-83-63911-28-7, Olsztyn-Białystok 2017, s. 113-132.
  5. Dąbrowska-Jabłońska I., Rodzina adopcyjna wspólnym obszarem pracy socjalnej i pedagogiki społecznej, [w:] Sociální pedagogika 2016. Budoucnost Evropy; Řešení sociálně kulturních problémů, Miloslav Jůzl, Ewa Jarosz, Dagmar Marková, Silvia Neslušanová (ed.), ISBN 978-80-88010-07-4, Brno 2016, s. 489-497.
  6. Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., Słowo od redaktorów, [w:] Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, Tom 4, red. A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2016, ISBN 978-83-7395-698-8, s. 5-6.
  7. Dąbrowska-Jabłońska I., Lokalne inicjatywy tworzenia standardów usług socjalnych świadczonych na rzecz rodzin zastępczych, red. T. Biernat, J. T. Malinowski, K. M. Wasilewska-Ostrowska, Poradnictwo socjalne dla rodzin – niezdefiniowany obszar pracy socjalnej, Wydawnictwo Akapit, Toruń 2015, ISBN: 978-83-63955-34-2, s. 243-252.
  8. Dąbrowska-Jabłońska I., Instytucjonalna reakcja na niepełną sprawność, [w:] Sociální pedagogika ve světle společenského, institucionálního a individuálního ohrožení, Silvia Neslušanová, Miriam Niklová, Ewa Jarosz (ed.), ISBN 978-80-88010-04-3, Brno 2015, s. 333-339.
  9. Dąbrowska-Jabłońska I., Standaryzacja i ewaluacja pracy socjalnej – możliwości i zagrożenia, [w:] Badania w pracy socjalnej, red. M. Szpunar, Wydawnictwo ANWI, Gdańsk 2014, ISBN: 978-83-64728-02-0, s. 327-339.
  10. Dąbrowska-Jabłońska I., Streetworking jako pomoc, praca i pasja, [w:] Sociální pedagogika ve službě člověku a společnosti, red. S. Neslušanová, I. Emmerová, E. Jarosz, wydał Institut mezioborových studií, Brno 2014, ISBN: 978-80-88010-01-2, s. 594-603.
  11. Dąbrowska-Jabłońska I., Prometeusz w kłopocie. Pracownik socjalny w relacji z trudnym klientem. [w:] Konflikt – negocjacje – kultura – komunikacja. Psychospołeczne uwarunkowania i aplikacje. Red. A. Stefańska, A. Knocińska, E. Kwiatkowska, Wyd. Adam Marszałek i  UMCS Lublin, Toruń 2014, ISBN 978-83-7780-989-1, s. 127-138.
  12. Dąbrowska-Jabłońska I., Rodzicielstwo zastępcze w kontekście standardów europejskich, [w:] Rodzicielstwo w sytuacji dezintegracji rodziny i możliwości wspomagania rodziców, red. J. Brągiel, B. Górnicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014, ISBN 978-83-7395-607-0, s. 187-198.
  13. Dąbrowska-Jabłońska I., Podstawowe umiejętności terapeutyczne pracownika socjalnego, [w:] Wielowymiarowość kompetencji zawodowych i psychospołecznych w pracy z ludźmi. Teoria i zastosowania, red. A. Błachnio, J Kryza, W. J. Maliszewski, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Stanisława Staszica, Piła 2014, ISBN 978-83-62617-27-2, s. 105-114.
  14. Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., Słowo od redaktorów, [w:]Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, Tom 3, red. A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014, ISBN 978-83-7395-606-3, s. 5-6.
  15. Dąbrowska-Jabłońska I., Rodzice zastępczy wobec problemów dzieci z zespołem zaburzeń więzi (RAD), [w:] Sociální pedagogika v kontextu životních etap člověka, red. M. Nargel, E. Janigova, E. Jarosz, M. Juzl, Brno 2013, s. 152-164, ISBN: 978-80-87182-43-7.
  16. Dąbrowska-Jabłońska I., Rodzina zastępcza jako obszar pracy socjalnej, [w:] Aktuálne dianie, perspektívy a vývojové trendy v sociálnej, edukačnej a zdravotníckej práci s marginalizovanými skupinami, red. M. Rusnáková, Ružomberok 2013, s. 44-48, ISBN: 978-80-561-0026-4.
  17. Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., Pomoc społeczna – ułomności i zadania, [w:] Zagrożenia człowieka i idei sprawiedliwości społecznej, red. T. Pilch, T. Sosnowski, Warszawa 2013, s. 113-126, ISBN: 978-83-62015-70-2.
  18. Dąbrowska-Jabłońska I., Kampania społeczna, czyli jak zmieniać społeczne myślenie o pieczy zastępczej, [w:] Teoria i praktyka działań komunikacyjnych w poradnictwie i terapii. Perspektywa interwencji kryzysowej, A. Grabowiec, J. Kryza, K. Zielińska (red.), Toruń 2013, s. 29-42, ISBN 978-83-7780-638-8.
  19. Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., Słowo wstępu. [w:] Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 2., red. A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2013, , s. 3, ISBN 978-83-7395-510-3.
  20. Dąbrowska-Jabłońska I., Rodzina adopcyjna jako środowisko wychowawcze, „Acta Humanica“ 9/2a/2012, Zilina, ISSN 1336-5126, s. 138-143.
  21. Dąbrowska-Jabłońska I., Wsparcie społeczne rodziny i dziecka – projekty socjalnerealizowane przez studentów kierunku Praca socjalna na Uniwersytecie Opolskim, [w:] Pedagogiczne refleksje. Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Józefie Brągiel, red. B. Górnicka, A. Kurcz, Opole 2012, s. 581-587, ISBN: 978-83-7395-536-3.
  22. Dąbrowska-Jabłońska I., Sieć wsparcia społecznego rodziców adopcyjnych, [w:] Rodzicielstwo w kontekście wychowania i edukacji, J. Brągiel, P. E. Kaniok, A. Kurcz (red.), Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2013, s. 261-269, ISBN 978-83-7395-526-4.
  23. Dąbrowska-Jabłońska I., (współautor J. Brągiel, M. Payne): Introduction: social work, exclusion and adult services in Europe, [w:] Social work in adult services in the European Union, eds. J. Brągiel, I Dąbrowska-Jabłońska and M. Payne, London: College publication 2011, s. ix-xiv, ISBN: 978-1-84890-027-1.
  24. Dąbrowska-Jabłońska I., The higher education institution as a living environment for disabled people – possibilities for social inclusion, [w:] Social work in adult services in the European Union, eds. J. Brągiel, I Dąbrowska-Jabłońska and M. Payne, London: College publications 2011, s.  168-182, ISBN: 978-1-84890-027-1.
  25. Dąbrowska-Jabłońska I., Trudności w uczeniu się u dorosłych (próba wglądu w zagadnienie), [w:] Relacje i doświadczenia społeczne osób z niepełnosprawnością, red. Cz. Kosakowski, A. Krause, M. Wójcik, Wyd. Edukacyjne Akapit, Toruń-Olsztyn 2009, s. 356-362, ISBN 978-83-89163-56-8.
  26. Dąbrowska-Jabłońska I., Student niepełnosprawny z trudnościami w uczeniu się – studium przypadku, [w:] Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, red. U.Bartnikowska, Cz. Kosakowski, A. Krause, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2008, s. 115-122, ISBN 978-83-7299-557-5.
  27. Dąbrowska-Jabłońska I., Style uczenia się – propozycje praktycznych rozwiązań w pracy z dziećmi, [w:] Parafialne świetlice terapeutyczno-wychowawcze, red. Ks. J. Kochel, Wyd. Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2008, s. 39-46, ISBN 978-83-60244-91-3.
  28. Dąbrowska-Jabłońska I., (współautor M. Wróblewska): Wprowadzenie orazFunkcjonowanie osób niepełnosprawnych w społeczności akademickiej, [w:]I Forum Społeczno-Edukacyjne „Uczelnia przyjazna niepełnosprawnym studentom“, „Wiadomości Uczelniane. Wydanie Specjalne“, Wyd. Politechniki Opolskiej, Opole 2007, s. 3 oraz s. 33-38, ISSN 1427-809X.
  29. Dąbrowska-Jabłońska I., (współautor K. Sypko-Kubicka): W trosce o rozwój dziecka – działalność świetlicy terapeutyczno-wychowawczej w Kluczborku, [w:]Praca socjalna wobec rzeczywistych i potencjalnych zagrożeń człowieka, red. J.Brągiel, P.Sikora, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005, s. 211-218, ISBN 83-7395-128-8.
  30. Dąbrowska-Jabłońska I., Świetlica środowiskowa, [w:] Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym systemie pomocy społecznej, red. J. Brągiel, S. Badora, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2005, s. 219-226, ISBN 83-7395-139-3.
  31. Dąbrowska-Jabłońska I., Świetlica środowiskowa  jako forma pracy socjalno-wychowawczej Ośrodka Pomocy Społecznej, [w:] Praca socjalna – wielość perspektyw. Rodzina – Multikulturowość – Edukacja, red. J. Brągiel, P. Sikora, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2004, s. 281-289, ISBN 83-7395-081-8.
  32. Dąbrowska-Jabłońska I., Dydaktyka akademicka a style uczenia sie studentów,[w:] Profesjonalizm zawodu nauczyciela. Konteksty teoretyczne i empiryczne, „Zeszyty Naukowe Forum Młodych Pedagogów“, Zeszyt 10, red. A. Weissbrot-Koziarska, J. Janik, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2006, s.253-264, ISBN 83-7395-191-1.
  33. Dąbrowska-Jabłońska I., Dziecko dyslektyczne w szkole masowej – rodzaje zagrożeń i środki zaradcze, [w:] Dysleksja rozwojowa – rozpoznanie problemu i praca z uczniem dysfunkcyjnym,  red. E. Jedrzejowska, Wyd. Opolskie Studium Oświaty Dorosłych Andragog, Opole 2003, s. 53-70, ISBN 83-910748-5-4.
  34. Dąbrowska-Jabłońska I., Kształcenie i doskonalenie zawodowe pracowników socjalnych, [w:] Pracownik socjalny. Wybrane problemy zawodu w okresie transformacji społecznej, red. J. Brągiel, A. Kurcz, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2002, s. 57-68, ISBN 83-88796-92-5.
  35. Dąbrowska-Jabłońska I., Wspomaganie rozwoju dzieci urodzonych w zamartwicy,[w:] Granice autonomii teorii i praktyki edukacyjnej, red. H. Gajdamowicz, D. Bilski, K. J. Szmidt, tom 2., Wyd. Wyższej Szkoły Hymanistyczno-Ekonomicznej, Łódź 2002, s. 103-116, ISBN 83-87814-73-3.
  36. Dąbrowska-Jabłońska I., Techniki relaksacyjne w przeciwdziałaniu niepowodzeniom szkolnym, [w:] Profilaktyka i resocjalizacja w działalności Ochotniczych Hufców Pracy, red. Z. Jasiński, I. Mudrecka,Wyd. Opolska Oficyna Wydawnicza, Opole 2001, s. 345-353, ISBN 83-913435-3-7.
  37. Dąbrowska-Jabłońska I., (współautor A. Weissbrot-Koziarska): Opinie pracowników socjalnych o doskonaleniu zawodowym, [w:] Problemy kształcenia i doskonalenia zawodowego pracowników socjalnych, red. J. Bragiel, I. Mudrecka, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1998, s. 71-76, ISBN 83-87635-25
  38. Dąbrowska-Jabłońska I., Próba opracowania polskiej wersji Skali reakcji dzieci i młodzieży na stres, [w:] Wybrane problemy współczesnej edukacji, „Zeszyty Naukowe. Pedagogika 36“, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1997, s. 43-51, ISSN 1426-689X.
  39. Dąbrowska-Jabłońska I., Rodzina niepełna a osobowość dzieci z sukcesem szkolnym, [w:] Oświata, kultura, wychowanie, „Zeszyty Naukowe. Pedagogika 31“, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1997, s. 71-75, ISSN 0474-2982.
  40. Dąbrowska-Jabłońska I., O potrzebie badań nad rodziną w rejonach wysokouprzemysłowionych, [w:] Edukacja w procesie przemian cywilizacyjnych i kulturowych, red. T. Gospodarek, Z. Jasiński, Wyd. Wyższa Szkoła Pedagogiczna Opole 1993, s. 113-116, ISBN 83-901082-1-6.
  41. Dąbrowska-Jabłońska I., The attributions of academic didactics, [w:] „Studia i Rozprawy”, red. J. Podgórecki, Wyd. Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa i Ochrony, Warszawa 2007, s. 37-44, ISBN 8388011×1-04.
  42. Dąbrowska-Jabłońska I., Działalność Biura ds. Osób Niepełnosprawnych na uczelni wyższej jako przykład kreatywnej profilaktyki społecznej, [w:] Prevencia socialnopatologickych Javo u deti, mladeze a dospelych, red. J. Hroncova, Banska Bystrica 2008, s. 159-162, ISBN 978-8083-595-8.
  43. Dąbrowska-Jabłońska I., Diagnoza dysleksji rozwojowej, [w:] Pedagogicka diagnostika ’97, Ostrava 1998, Wyd. Pedagogická fakulta Ostravské Univerzity, s. 133-138, ISBN 80-7042-126-6.
Hasła w słownikach
  1. Dąbrowska-Jabłońska I., Dialog motywujący, [w:] Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 4., wyd. Uniwersytetu Opolskiego. Opole 2016, ISBN 978-83-7395-698-8, s. 32-34.
  2. Dąbrowska-Jabłońska I., Tendencje w opiece zastępczej, [w:] Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 4., wyd. Uniwersytetu Opolskiego. Opole 2016, ISBN 978-83-7395-698-8, s. 141-143.
  3. Dąbrowska-Jabłońska I., Teoria przywiązania J. Bowlby’ego, [w:] Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 4., wyd. Uniwersytetu Opolskiego. Opole 2016, ISBN 978-83-7395-698-8, s. 143-146.
  4. Dąbrowska-Jabłońska I., Standardy opieki zastępczej w Europie „Jakość dla dzieci”, [w:] Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, Tom 3, red. A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014, ISBN 978-83-7395-606-3, s. 133-135.
  5. Dąbrowska-Jabłońska I., Kodeks etyczny rodzin zastępczych, [w:] Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, Tom 3, red. A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014, ISBN 978-83-7395-606-3, s. 55-57.
  6. Dąbrowska-Jabłońska I., Adopcja – proces kwalifikacji i szkolenia kandydatów do przysposobienia (adopcji) dziecka, [w:] Słownik metod, technik i form w pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, tom 2., red. A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2013, s. 7-9, ISBN: 978-83-7395-545-5.
  7. Dąbrowska-Jabłońska I., Model procesu pomagania wg B. F. Okun, [w:] Słownik metod, technik i form w pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, tom 2., red. A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2013, s. 82-84, ISBN: 978-83-7395-545-5.
  8. Dąbrowska-Jabłońska I., Piecza zastępcza – proces kwalifikacji i szkolenia kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej,  [w:] Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, tom 2, red. Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., wyd. Uniwersytetu Opolskiego. Opole 2013, s. 102-108, ISBN: 978-83-7395-545-5.
  9. Dąbrowska-Jabłońska I., Rodzinne i instytucjonalne formy pieczy zastępczej, [w:]Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej, tom 2, red. Weissbrot-Koziarska A., Dąbrowska-Jabłońska I., wyd. Uniwersytetu Opolskiego. Opole 2013, s. 133-139, ISBN: 978-83-7395-545-5.
  10. Dąbrowska-Jabłońska I., Systemowe (ekologiczne) podejście do rodziny, [w:]Słownik metod, technik i form w pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutyczej, tom 2., red. A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2013, s. 146-148, ISBN: 978-83-7395-545-5.
  11. Dąbrowska-Jabłońska I., Systemowe podejście do rodziny adopcyjnej, [w:]Słownik metod, technik i form w pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutyczej, tom 2., red. A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2013, s. 148-150, ISBN: 978-83-7395-545-5.
  12. Dąbrowska-Jabłońska I., Świetlica środowiskowa, [w:] Słownik metod, technik i form w pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutyczej, tom 2., red. A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska, Wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2013, s. 154-158, ISBN: 978-83-7395-545-5.
  13. Dąbrowska-Jabłońska I., Trudności w uczeniu się, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, tom VI., Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2007, s. 816-818, ISBN 9788389501776.
  14. Dąbrowska-Jabłońska I., Terapia pedagogiczna z wykorzystaniem programów komputerowych, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), tom VI., Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2007, s. 648-651, ISBN 9788389501776.
  15. Dąbrowska-Jabłońska I., Szybkie czytanie, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. VI, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2007, s. 373-379, ISBN 9788389501776.
  16. Dąbrowska-Jabłońska I., Świetlica, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, T. Pilch (red.), t. VI, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2007, s. 462-467, ISBN 9788389501776.
  17. Dąbrowska-Jabłońska I., Specyficzne trudności w uczeniu się matematyki (dyskalkulia rozwojowa), [w:] Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, Warszawa 2006, tom. V., Wyd. Akademickie Żak, s. 876-883, ISBN 83-89501-63-5.
  18. Dąbrowska-Jabłońska I., Metoda N. C. Kerpharta, [w:] Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, tom. III, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2004, s. 170-172, ISBN 83-89501-24-4.
Udział w konferencjach
  1. Dąbrowska-Jabłońska I., wystąpienie: Aksjologiczna przestrzeń działania nieformalnych opiekunów osób zależnych, XXIX Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej i  seminarium naukowe: Praca socjalna w świecie wartości – od aksjologii przez edukację ku praktyce, Kraków 23-25 października 2019.
  2. Dąbrowska-Jabłońska I., wystąpienie: Wsparcie rodzin z osobami chorymi na demencję starczą, X Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny, Warszawa 18-20 września 2019.
  3.  Dąbrowska-Jabłońska I.,  Maciaszczyk W. (Środowiskowy Dom Pomocy „Magnolia” w Opolu), wystąpienie-warsztat: Instytucjonalne i domowe wsparcie opiekunów osób chorych na demencję, VI Ogólnopolska konferencja naukowo-metodyczna pn. Kompleksowe wsparcie seniorów w środowisku lokalnym, Kędzierzyn-Koźle, 21 maja 2019.
  4. Dąbrowska-Jabłońska I., wystąpienie: Świat traci pamięć, czyli rozważanie o demencji (nie tylko starczej), Międzynarodowe seminarium naukowo-praktyczne pn. Metodologiczne aspekty diagnozy sytuacji seniorów w środowisku wielokulturowym, Bańska Bystrzyca, 8-10 kwietnia 2019.
  5. Dąbrowska-Jabłońska I., wystąpienie: Organizacje rodzicielskie – historia i współczesność, VI Zjazd Pedagogiki Społecznej, Zespół Pedagogiki Społecznej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN, Pedagogika społeczna – pedagogika zaangażowana. Wokół inicjatyw i ruchów społecznych, Poznań 17 września 2018.
  6. Dąbrowska-Jabłońska I., wystąpienie: Praca socjalna wobec problemów osoby z niepełnosprawnością – model tradycyjny i nowoczesny, IV Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Metodyczna pt. Funkcjonowanie rodzin z problemem długotrwałej choroby, Kędzierzyn-Koźle 29.06.2017 r.
  7. Dąbrowska-Jabłońska I., wystąpienie: Społeczność wiejska – tradycja, rodzina, wspólnota, Międzynarodowa Konferencja pt. Pedagogika społeczna w Europie Środkowej, Brno 4-5.04.2017 r.
  8. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Oblicza rodzicielstwa w rodzinie patchworkowej, IV Międzynarodowa Konferencja Naukowa na temat: RODZICIELSTWO i różne jego oblicza, Kamień Śląski, 26-27 września 2017 r.
  9. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Meandry jesieni życia, Bezpieczna Jesień życia – Konferencja podsumowująca Projekt ASOS, Opole 2016.
  10. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Narracyjne gry fabularne, czyli „wieloświaty” młodych Polaków, Ku życiu wartościowemu – idee – koncepcje – praktyki. IX Ogólnopolski Zjazd Pedagogiczny, Białystok 2016.
  11. Dąbrowska-Jabłońska I.,tytuł wystąpienia: Życie w cieniu żałoby, Konferencja Naukowo-Szkoleniowa pt. „Starość – jej ciemność, jej światłość…”, DOM POMOCY SPOŁECZNEJ „Pod Dębem” w Dąbrowie Górniczej, 7.10.2016 r., współorganizator konferencji: Zakład Pracy Socjalnej UO.
  12. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Definicje i charakterystyka rodzin z wieloma problemami, III OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWO-METODYCZNA pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Kędzierzyn-Koźle „Asystentura rodzin – założenia a rzeczywistość”, Kędzierzyn-Koźle 18 maja 2016 r., współorganizator konferencji: Zakład Pracy Socjalnej UO.
  13. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Rodzina adopcyjna wspólnym obszarem pracy socjalnej i pedagogiki społecznej, Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Przyszłość Europy – rozwiązywanie problemów społeczno-kulturowych”, Brno 12-13 marca 2016 r.
  14. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Dylematy rodzicielstwa adopcyjnego,III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „RODZICIELSTWO W RÓŻNYCH ETAPACH ROZWOJU RODZINY”, Kamień Śląski, 6-7 maja 2015 r.
  15. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Przemoc wobec osób z niepełną sprawnością, II OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWO-METODYCZNA z cyklu Lokalna polityka społeczna na rzecz rodzin w kryzysie, Kędzierzyn-Koźle 27 maja 2015 r.
  16. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Umiejętności animatora społeczności lokalnej, Ogólnopolska Konferencja Naukowa na temat: PEDAGOG JAKO ANIMATOR W PRZESTRZENI ŻYCIA SPOŁECZNEGO, Lipowy Most, 31 maja -2 czerwca 2015 r.
  17. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Opieka jako towar przemysłu usługowego, Konferencja polityków społecznych – TORUŃ, 17-19.06.2015 r.
  18. Dąbrowska-Jabłońska I., wystąpienie: Aktywne formy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu – przykłady dobrych praktyk, Ogólnopolska Konferencja Kół Naukowych, Doktorantów i Studentów: problem wykluczenia społecznego – stare i nowe wyzwania, Opole 29 kwietnia 2015 r.
  19. Dąbrowska-Jabłońska I., wystąpienie: Instytucjonalna reakcja na potrzeby osób starszych, Konferencja naukowa „Aktywność seniora jako wartość”, Opole 16 listopada 2015 r.
  20. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Instytucjonalna reakcja na niepełnosprawność, Międzynarodowa konferencja naukowa pn. Pedagogika społeczna a zagrożenia społeczne, instytucjonalne i indywidualne, organizowana w dniach 14-15.04.2015 r. w Brnie, Republika Czeska.
  21. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Prometeusz w kłopocie. Pracownik socjalny w relacji z trudnym klientem, Międzynarodowa konferencja pn.Komunikowanie społeczne w edukacji XV spotkanie. Komunikacja w zarządzaniu. Zarządzanie poprzez komunikowanie. Przestrzeń edukacji jako miejsce konfliktów i negocjacji, 8-11.09.2014,Zakopane.
  22. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Standardy pracy socjalnej  z rodziną zastępcza – między założeniami a potrzebami, II seminarium naukowo-szkoleniowe pn. Kompetencje pracownika socjalnego we współczesnym życiu społecznym. Teoria i praktyka. 7-9.12.214, Piła, warsztat dla studentów i praowników socjalnych:
  23. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Standardy usług socjalnych adresowanych do dziecka i rodziny w Republice Francuskiej, II seminarium naukowo-szkoleniowe pn. Kompetencje pracownika socjalnego we współczesnym życiu społecznym. Teoria i praktyka. 7-9.12.214, Piła.
  24. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Lokalne inicjatywy tworzenia standardów usług społecznych na rzecz opieki zastępczej, XXIV Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej  połączony z Seminarium Naukowym pt.Rodzina w pracy socjalnej, Toruń, 5-7 listopada 2014.
  25. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Streetworking jako pomoc, praca i pasja, Konferencja Sociální pedagogika v kontextu životních etap člověka, 8-9 kwietnia 2014, Brno, Republika Czeska.
  26. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Pomoc społeczna – ułomności i zadania, (współautor A. Weissbrot-Koziarska), IV Ogólnopolski Zjazd Pedagogów Społecznych pod hasłem: „Pedagogika społeczna w służbie człowiekowi  i wartościom w XXI wieku. W poszukiwaniu nowych metod integracji  i rozwoju społecznego” Jachranka, 26-28 listopada 2013 r.
  27. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Podstawowe umiejętności terapeutyczne pracownika socjalnegoI Międzynarodowe Seminarium Naukowo-Szkoleniowe pn. Kompetencje pracownika socjalnego we współczesnym życiu społecznym. Teoria i praktyka, organizator: PWSZ w Pile, 28-29 października 2013 r.
  28. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Standaryzacja i ewaluacja pracy socjalnej – możliwości i zagrożenia, XXIII Zjazd PSSPS i Seminarium Naukowe pn. Badania nad pracą socjalną. Stan aktualny i perspektywy, organizator: Uniwersytet Gdański oraz Polskie Stowarzyszenie Szkół Pracy Socjalnej, Gdańsk, 23-25 października 2013 r.
  29. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Kampania społeczna, czyli jak zmieniać społeczne myślenie o pieczy zastępczej,   Międzynarodowa konferencja naukowa pn. Komunikowanie społeczne w edukacji XIII spotkanie: Komunikacja – wychowanie – pomoc – interwencja. Komunikacja w doradztwie, poradnictwie oraz w interwencji (także online), organizator:  Gnieźnieńska Szkoła WyższaMillenium oraz PWSZ w Pile, Lądek Zdrój 20-23 maja 2013.
  30. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Rodzicielstwo zastępcze w kontekście standardów europejskich, Międzynarodowa Konferencja Naukowa pt.:RODZICIELSTWO w obliczu sytuacji trudnych. NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ – ZANIEDBANIE – DEZINTEGRACJA, pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Opola, organizator: Katedra Pedagogiki Społecznej Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, University of Northampton   Science of Education, Urząd Miasta Opola Wydział Polityki Społecznej, Opole-Kamień Śląski 8-9 maja 2013.
  31. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia:  Wsparcie społeczne rodzin adopcyjnych, konferencja: Sociálna práca, manažment a ekonómia – prinosy a limity vedy pre teóriu a prax, 5.06.2013, Katolicka Univerzita v Ružomberku i Uniwersytet Opolski, Dolny Kubin, Slovakia.
  32. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Rodzice zastępczy wobec problemów dzieci z zespołem zaburzeń więzi (RAD), Konferencja Sociální pedagogika v kontextu životních etap člověka, 18. – 19. kwietnia 2013, Brno, Republika Czeska.
  33. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia:  Edukacja ustawiczna – edukacja ku przyszłości, Konferencja zorganizowana przez Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji, ul. Głogowska 27, 45-315 Opole, pn. Edukacja ku przyszłości, która była podsumowaniem projektu systemowy „Edukacja ku przyszłości”, nr POKL.09.01.02-16-075/11, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Opole 2012.
  34. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Rodzina adopcyjna jako środowisko wychowawcze, konferencja: Zakladne atributy cloveka, vychovy a vzdelavania v tradicii europskeho myslenia, Żilinska Univerzita v Żiline, Źilina 18-19.09.2012.
  35. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Sieć wsparcia społecznego rodziców adopcyjnych, Międzynarodowa konferencja naukowa „Rodzicielstwo w kontekście  współczesnych przemian społecznych“, 17-18 maja 2011 r., organizator: Uniwersytet Opolski, Instytut Nauk Pedagogicznych oraz Urząd Mista Opola, Wydział Polityki Społecznej, Opole-Kamień Śląski 2011.
  36. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Style uczenia się – propozycje praktycznych rozwiązań w pracy z dziećmi, Sympozjum Katechetyczne „Otwórzmy na nowo salki parafialne“, 5 kwietnia 2008 r., organizator: Katedra Katechetyki, Pedagogiki i Psychologii Religii Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego oraz Wydział Katechetyczny Kurii Opolskiej i Gliwickiej, Opole 2008.
  37. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Osoby niepełnosprawne w środowisku akademickim, Międzynarodowa konferencja naukowa „Formy pracy socjalnej z dorosłymi w krajach Unii Europejskiej“, 14-15 maja 2008, Organizator: Uniwersytet Opolski, Instytut Nauk Pedagogicznych, Opole-Kamień Śląski 2008.
  38. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Trudności w uczeniu się u dorosłych,Ogólnopolska konferencja naukowa z cyklu „Dyskursy pedagogiki specjalnej“ pn. Relacje i doświadczenia społeczne osób z niepełnosprawnością, 28-30 maja 2008, organizator: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Katedra Pedagogiki Specjalnej i Psychologii, Stare Jabłonki 2008.
  39. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Student niepełnosprawny z trudnościami w uczeniu się – studium przypadku, Ogólnopolska konferencja naukowa z cyklu „Dyskursy pedagogiki specjalnej“ pn. Współczesne problemy pedagogiki specjalnej, 23-25 maja 2007, organizator: Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Katedra Pedagogiki Specjalnej i Psychologii, Stare Jabłonki 2007.
  40. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w środowisku akademickim, Konferencja ogólnopolska -I Forum społeczno-edukacyjne „Uczelnia przyjazna niepełnosprawnym studentom“, 7 grudnia 2006 r., organizator: Uniwersytet Opolski, Pełnomocnik Rektora Uniewersytetu Opolskiego ds. Osób Niepełnosprawnych, Politechnika Opolska – Pełnomocnik Rektora Politechniki Opolskiej ds. Osób Niepełnosprawnych, Opole 2006.
  41. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Świetlica środowiskowa jako forma pracy socjalno-wychowawczej Ośrodka Pomocy Społecznej, XIII Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej oraz Seminarium naukowe nt. „Praca socjalna wobec wyzwań teraźniejszości i przyszłości“, 23-24 października 2003, organizator: Uniwersytet Opolski, Instytut Nauk Pedagogicznych, Opole-Kamień Śląski 2003.
  42. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Z myślą o dziecku – fragnenty zajęć plastycznych, korekcyjno-kompensacyjnych i socjoterapeutycznych realizowanych w Świetlicy Terapeutyczno-Wychowawczej – warsztaty, współprowadząca K. Sypko, XIII Zjazd Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej oraz Seminarium naukowe nt. „Praca socjalna wobec wyzwań teraźniejszości i przyszłości“, 23-24 października 2003, organizator: Uniwersytet Opolski, Instytut Nauk Pedagogicznych, Opole-Kamień Śląski 2003.
  43. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Wspomaganie rozwoju dzieci urodzonych w zamartwicy, Ogólnopolska konferencja naukowa „Granice autonomii teorii i praktyki edukacyjnej“, 21-22 października 2002 r., organizator: Katedra Badań Edukacyjnych i Dydaktyki Uniwersytetu Łódzkiego oraz Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi, Łódź 2002.
  44. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Kształcenie i doskonalenie zawodowe w opinii pracowników socjalnych,Międzynarodowa konferencja naukowa pn. Problemy kształcenia i doskonalenia pracowników socjalnych w Europie Środkowej, 18-19 listopada 1997 r., organizator: Uniwersytet Opolski, Instytut Nauk Pedagogicznych oraz Wojewódzki Zespół Pomocy Społecznej w Opolu, Opole-Kamień Śląski 1997.
Wykłady/wystąpienia zamawiane
  1. Dąbrowska-Jabłońska I., wykład zamawiany wygłoszony na konferencji organizowanej przez ROPS w Opolu, pn. Prawne aspekty pracy socjalnej w pomocy społecznej, 27.11.2014, wykład: Instytucjonalna reakcja na niepełnosprawność.
  2. Dąbrowska-Jabłońska I., wykład zamawiany: Przemoc wobec osób z niepełną sprawnością, wygłoszony na konferencji współorganizowanej z MOPS w Kędzierzynie-Koźlu w dniu 27.05. 2015 r.
  3. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Standardy pracy socjalnej  z rodziną zastępczą – między założeniami a potrzebamiII seminarium naukowo-szkoleniowe pn. Kompetencje pracownika socjalnego we współczesnym życiu społecznym. Teoria i praktyka. 7-9.12.214, Piła, warsztat dla studentów i pracowników socjalnych.
Autorstwo lub współautorstwo programów kształcenia
  1. Program studiów drugiego stopnia kierunek Praca socjalna – studia stacjonarne i niestacjonarne, Uniwersytet Opolski 2016 r.
  2. Program studiów pierwszego stopnia kierunek Praca socjalna – studia stacjonarne i niestacjonarne, Uniwersytet Opolski 2015 r.
  3. Program studiów drugiego stopnia kierunek Pedagogika, specjalność Pracownik służb społecznych z językiem niemieckim, Uniwersytet Opolski 2014 r.
  4. Program studiów pierwszego stopnia kierunek Praca socjalna – studia stacjonarne i niestacjonarne, Uniwersytet Opolski 2012 r.
  5. Program studiów podyplomowych z Pozyskiwania i zarządzania projektami Unii Europejskiej, Uniwersytet Opolski, 2009 r.
  6. Program studiów podyplomowych z Pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, Uniwersytet Opolski, 2007 r.
  7. Program szkolenia dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym  (280 godz.).
  8. Program szkolenia dla opiekuna w żłobku lub klubie dziecięcym – szkolenie uzupełniające   (80 godz.).
  9. Program szkolenia dla wolontariusza (40 godz.).
  10. Program szkolenia dla dziennego opiekuna (160 godz.).
  11. Program szkolenia dla dziennego opiekuna – szkolenie uzupełniające (40 godz.).

Dnia 7 lutego 2013 r. Minister Pracy i Polityki Społecznej wydał decyzję nr 5/2013 zatwierdzającą ww. Programy szkoleń od 3 do 7 pozycji.
Wnioskodawca: Uniwersytet Opolski z siedzibą w Opolu, pl. M. Kopernika 11, 45-040 Opole, współautorstwo: dr I. Dąbrowska-Jabłońska, prof. A. Weissbrot-Koziarska, dr A. Kurcz.
http://www.mpips.gov.pl/bip/ogloszenia-i-wykazy/wsparcie-dla-rodzin-z-dziecmi/lista-programow-szkolen-zatwierdzonych-przez-minister-pracy-i-polityki-spolecznej-do-ustawy-o-opiece-nad-dziecmi-w-wieku-do-lat-3-/#akapit3.

Organizacja lub współorganizacja konferencji
  1. 10 grudnia 2019 r. Członkini komitetu naukowego konferencji naukowo-dydaktycznej „Perspektywy współczesnej profilaktyki szkolnej” , organizowanej przez Fundację Psychoedukacji i Psychoterapii „Intra” w Opolu wraz z Urzędem Miasta Opole i Uniwersytet Opolski.
  2. 8-10 kwietnia 2019 r. Współorganizacja konferencji: Międzynarodowe seminarium naukowo-praktyczne pn. Metodologiczne aspekty diagnozy sytuacji seniorów w środowisku wielokulturowym, Bańska Bystrzyca.
  3. 21 maja 2019 r.  Współorganizacja konferencji: VI Ogólnopolska konferencja naukowo-metodyczna pn. Kompleksowe wsparcie seniorów w środowisku lokalnym, Kędzierzyn-Koźle.
  4. Członek komitetu organizacyjnego IV Międzynarodowej Konferencji Naukowej pt. „Rodzicielstwo i jego różne oblicza”, Kamień Śląski 2017.
  5. Członek komitetu organizacyjnego III Ogólnopolskiej Konferencji Kół Naukowych, Doktorantów i Studentów pt. „Współczesne problemy społeczne wyzwaniem dla pedagogiki i pracy socjalnej.”, Opole 2017.
  6. 18 maja 2016 Współorganizacja konferencji: III OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWO-METODYCZNA pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Kędzierzyn-Koźle „Asystentura rodzin – założenia a rzeczywistość”, Kędzierzyn-Koźle 18 maja 2016 r., współorganizator konferencji: Zakład Pracy Socjalnej UO, w komitecie organizacyjnym m. in.: Prof. nzw. dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska.
  7. 20 kwietnia 2016  Współorganizacja konferencji: II Ogólnopolska Konferencja Naukowa Kół Naukowych, Doktorantów i Studentów Pt. „Pedagogika i praca socjalna w cyklu życia. Człowiek. Rodzina. Społeczeństwo.”, w komitecie naukowym m. in. Prof. nzw. dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska.
  8. 21.05.2015 Współorganizacja konferencji: II Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Senior eu. Pozytywne starzenie”, 21 maja 2015 r., Opole, w komitecie organizacyjnym m. in.: Prof. nzw. dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska
  9. 27.05.2015 Współorganizacja konferencji: II Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Metodyczna „Lokalna polityka społeczna na rzecz rodzin w kryzysie, 27 maja 2015 r., Kędzierzyn-Koźle, w komitecie organizacyjnym m. in.: Prof. nzw. dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska, mgr Danuta Ceglarek, mgr Wojciech Jagiełło.
  10. 29.04.2015 Ogólnopolska Konferencja Kół Naukowych, Doktorantów i Studentów „Problem wykluczenia społecznego – stare i nowe wyzwania”, 29 kwietnia 2015 r., Opole, w komitecie organizacyjnym: Przewodnicząca: Prof. nzw. dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, członkowie: dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska, dr Beata Górnicka (UO), dr Joanna Janik (UO), dr Agnieszka Włoch (UO), dr Piotr Sikora.
  11. 30.09.2014 Współorganizacja konferencji: I Ogólnopolska konferencja naukowo-metodyczna, pod patronatem Prezydenta Miasta Kędzierzyn-Koźle, Lokalna polityka społeczna na rzecz poprawy jakości życia osób starszych, 30 września 2014 r., członkinie Komitetu organizacyjnego – Prof. nzw. dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, dr Iwona Dąbrowska-Jabłońska.
  12. 20-23.05.2013 Współorganizatorka Międzynarodowa konferencja naukowa z cyklu: Komunikowanie społeczne w edukacji – XIV spotkanie Komunikacja – wychowanie – pomoc – interwencja. Komunikacja w doradztwie, poradnictwie oraz w interwencji Lądek-Zdrój,  20 – 23 maja 2013 r.
  13. 28-29.10.2013 r. Współorganizatorka I Międzynarodowego Seminarium Naukowo-Szkoleniowe pn. Kompetencje pracownika socjalnego we współczesnym życiu społecznym. Teoria i praktyka, organizator: PWSZ w Pile.
  14. 5.06.2013 r. Współaorganizatorka konferencji pn. Sociálna práca, manažment a ekonómia – prinosy a limity vedy pre teóriu a prax, Katolicka Univerzita v Ružomberku i Uniwersytet Opolski, Dolny Kubin 2013, Slovakia.
  15. 19-20. 10. 2010 r. Współaorganizatorka XX Zjazdu Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej i Międzynarodowego Seminarium Naukowego: Praca socjalna–przeszłość, teraźniejszość, przyszłość, Wrocław 2010.
  16. 7.12.2006 r. Współorganizatorka I Forum Społeczno-Edukacyjnego Uczelnia przyjazna niepełnosprawnym studentom, Opole 2006.
Realizowane badania
  1. Projekt badawczy z naukowcami z University of Central Missouri, U.S.A pt. „Student Stressors: Comparing Polish and American Social Work Students”. Celem projektu jest zbadanie kondycji psychofizycznej i warunków życia grupy studentów pracy socjalnej w Polsce i USA. Badanie jest przeprowadzane na reprezentatywnej grupie studentów z obydwu uniwersytetów, a efektem końcowym projektu ma być wspólna publikacja. Osoby zaangażowane w realizację projektu (w kolejności alfabetycznej): Polska: Dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska, prof. UO, Dr Marzanna Pogorzelska, Dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, prof. UO.

  2. Przygotowanie koncepcji i przeprowadzenie badań w zakresie rozwoju warsztatu dydaktycznego pracowników Uniwersytetu Opolskiego (współautor dr Anna Bruska Wydział Ekonomiczny UO). Raport z badania został przekazany Prorektor ds. Kształcenia i studentów. Wyniki ww. badań nt. potrzeb w zakresie wsparcia kompetencji dydaktycznych pracowników Uniwersytetu Opolskiego stanowiły podstawę do przygotowania wniosku projektowego pn. Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Opolskiego (podmiot odpowiedzialny za złożenie całego wniosku Akademicki Inkubator Przedsiębiorczości). Zespół przygotowujące wniosek moduł kadra dydaktyczna: dr Anna Bruska (WE), dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska, prof. UO (INP, CEU). Instytucja aplikacji wniosku: NCBiR, sygnatura wniosku: POWR.03.05.00-00-Z009/17-00, Wartość projektu: w trakcie negocjacji > 3 mln zł, w tym: moduł kompetencje studentów WE 870 600 zł; moduł‚ kadra dydaktyczna (UO) 770 000 zł. Okres realizacji: 01.02.2018 (ulegnie przesunięciu) – 31.01.2022. Status wniosku: zaakceptowany do realizacji od 1.03.2018 r.

Współpraca z zagranicą - udział w badaniach

Projekt badawczy z naukowcami z University of Central Missouri, U.S.A pt. „Student Stressors: Comparing Polish and American Social Work Students”. Celem projektu jest zbadanie kondycji psychofizycznej i warunków życia grupy studentów pracy socjalnej w Polsce i USA. Badanie jest przeprowadzane na reprezentatywnej grupie studentów z obydwu uniwersytetów, a efektem końcowym projektu ma być wspólna publikacja. Osoby zaangażowane w realizację projektu (w kolejności alfabetycznej): Polska: Dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska, prof. UO, Dr Marzanna Pogorzelska, Dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, prof. UO.

Udział w studiach, kursach, szkoleniach
  1. W latach 2019-2020 udział w szkoleniach organizowanych dla kadry naukowo-dydaktycznej w AIP UO w ramach projektu  pn. „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Opolskiego”PO WER 2014-2020 Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych.MODUŁ  KOMPETENCJE DYDAKTYCZNE: 1) Kurs umiejętności tutorskich dla nauczycieli akademickich; 2) Grywalizacja w Dydaktyce akademickiej (gry dydaktyczne); 3) Projekt jako metoda pracy w Dydaktyce Akademickiej; 4) Neurodyaktyka w praktyce. Innowacyjne metody pracy ze studentami, MODUŁ UMIEJĘTNOŚCI INFORMATYCZNE: 1) Komputerowe wspomaganie analizy danych w dydaktyce nauk społecznych; 2) Wykorzystanie zaawansowanych funkcji arkusza kalkulacyjnego w dydaktyce akademickiej; 3) Blended learning w dydaktyce akademickiej (projektowanie i prowadzenie kursu on-line). MODUŁ KOMPETENCJE W ZAKRESIE PROWADZENIA DYDAKTYKI W JĘZYKU OBCYM: Język angielski – poziom B1 – szkolenie w toku
  2. W roku 2016 udział w Pierwszym (w Opolu) Regionalnym Forum Tutoringu.
  3.  
  4. W roku 2013 szkolenie pn. Praca metodą streetwork, zorganizowane przez Stowarzyszenie PoMoc z Katowic.
  5. W roku 2013 Coaching – nowa metoda wsparcia procesów integracji społecznej i zawodowej, Jachranka.
  6. W roku 2013 szkolenie pn. Metoda dialogu motywującego, zorganizowane przez Firmę Szkoleniową SET z Łodzi.
  7. W roku 2011 seminarium on-line pn. Organizacja oraz zasady pracy zespołów wsparcia dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zorganizowane przez Verlag Dashofer w Warszawie.
  8. W roku 2010 szkolenie pn. Coaching w pracy z uczniem, zorganizowane przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu.
  9. W roku akademickim 2009/2010 Studia podyplomowe Organizacja i zarządzanie w pomocy społecznej, Uniwersytet Opolski, uzyskując jednocześnie pierwszy stopień specjalizacji jako organizator pomocy społecznej.
  10. W 2008 roczny kurs Trenerów Pracy, w ramach projektu „Trener pracy niepełnosprawnych – szansa pełnej aktywności zawodowej dla osób niepełnosprawnych” zorganizowany przez Opolskie Forum Organizacji Socjalnych w Opolu.
  11. Udział w szkoleniu pn. Social work and social care in the UK, prowadzonym przez prof. Malcolma Payne z Manchester Metropolitan University, UK, Opole 2007.
  12. W roku akademickim 2006/2007 szkolenie nt. Firma równych szans dotyczące zatrudnienia osób niepełnosprawnych; projekt realizowany przez Fundację Pomocy Dzieciom, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i PFRON, w zakresach:
    -Organizacyjno-techniczne aspekty zatrudniania osób niepełnosprawnych,
    -Prawne aspekty zatrudniania osób niepełnosprawnych,
    -Psychologiczne aspekty zatrudniania i współpracy z osobami niepełnosprawnym
    i.
  13. W roku akademickim 2004/2005 Studia podyplomowe Organizacja i zarządzanie oświatą, Uniwersytet Opolski.
  14. W roku 2004 szkolenie pn. Pisanie projektów i pozyskiwanie środków finansowych, zorganizowane przez Regionalne Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych w Opolu.
  15. W roku 2004 kurs (8-tygodniowy) pn. Czytanie błyskawiczne zorganizowany przez Centrum Wiedzy ProFuturo w Opolu.
  16. W latach 2002-2003 intensywny kurs języka francuskiego, zorganizowany przez Centrum Języków Obcych i Edukacji Poliglotus w Opolu.
  17. W latach 1995-1999 Studia Doktoranckie organizowane przez Wydział Historyczno-Pedagogiczny Uniwersytetu Opolskiego.
  18. W 1998 roku miesięczna Letnia Szkoła Kultury i Języka Słoweńskiego, zorganizowana przez Uniwersytet w Mariborze, Słowenia.
  19. W 1998 roku szkolenie I i II stopnia nt. Kinezjologia edukacyjna P. Dennisona, zorganizowane przez Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN w Warszawie.
  20. W 1996 roku roczny kurs Terapii Pedagogicznej w Wojewódzkim Ośrodku Metodycznym w Opolu.
  21. W latach 1993-1995 Studia podyplomowe z Terapii Psychopedagogicznej w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Krakowie.
Wykształcenie

Studia magisterskie 1987-1992
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Powstańców Śląskich, Wydział Filologiczno-Historyczny, Opole, Polska,
Kierunek: pedagogika, specjalność opiekuńczo-wychowawcza
Tytuł pracy magisterskiej: Osobowość młodzieży z rodzin niepełnych z sukcesem szkolnym, Opole 1992 r.

Studia doktoranckie 1994-2000
Uniwersytet Opolski, Wydział Historyczno-Pedagogiczny, Opole, Polska
Dziedzina: pedagogika społeczna
Tytuł pracy doktorskiej: Sytuacja szkolna dziecka urodzonego w zamartwicy, Opole 26.05.2000 r.

Habilitacja
Katolicka Univerzita v Ruzomberku, Pedagogicka Fakulta
Tytuł pracy habilitacyjnej: Standardy usług społecznych na rzecz rodziny zastępczej w Polsce, Rużomberok 14.10.2014 r.

Pełnione funkcje

Koordynator kierunku: Praca socjalna UO – od 1 października 2019 r. do 30 września 2020 r. i dalej do 2024 r.
– Koordynator praktyk zawodowych na kierunku Praca socjalna – od 1 października 2019 r. do 2024 r.
Zastępca Dziekan Wydziału Nauk Społecznych UO – od 1 października 2019 r. do 30 września 2020 r. i dalej do 2024 r.
– Pełnomocnik ds. jakości kształcenia Dziekan Wydziału Nauk Społecznych UO – od 1 października 2019 r. do 30 września 2020 r. i dalej do 2024 r.
– Kierownik organizacyjny studiów podyplomowych dla nauczycieli szkół Aglomeracji Opolskiej i Miasta Opola zaplanowanych do realizacji w roku akademickim 2016/2017 i 2017/2018 w ramach projektu Odkrywcy Sekretów Nauki AO, Projekt 9.1.2,  Uniwersytet Opolski, Centrum Edukacji Ustawicznej UO, 2017-2018 w zakresie:
Nauczanie języka polskiego jako obcego
Nauczanie języka obcego na etapie wczesnoszkolnym
Pedagogika specjalna z rewalidacją
Pedagogika specjalna z autyzmem
Kształtowanie i rozwijanie kompetencji matematycznych uczniów
– Kierownik Kursu na wychowawców wypoczynku, Zgoda Kuratorium Oświaty numer: WRE.5632.4.2018, Uniwersytet Opolski, Centrum Edukacji Ustawicznej UO, 2018.
– Od maja 2014 r. do nadal przewodnicząca Uczelnianej Komisji ds. Oceny Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Opolskim.
– Od 1 października 2012 r. do 30 września 2018 r. dyrektor Centrum Edukacji Ustawicznej Uniwersytetu Opolskiego
– W roku akademickim 2009/2010 opiekun merytoryczny studiów podyplomowych organizowanych na Uniwersytecie Opolskim i współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu 1.45 „Kształcenie kadry zarządzającej instytucji pomocy i integracji społecznej w formie studiów podyplomowych”;
– W roku akademickim 2009/2010 kierownik studiów podyplomowych Pozyskiwanie i zarządzanie projektami Unii Europejskiej organizowanych na Uniwersytecie Opolskim i współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach projektu 1.45 „Kształcenie kadry zarządzającej instytucji pomocy i integracji społecznej w formie studiów podyplomowych”;
– Od roku akademickiego 2008/2009 opiekun praktyk ciągłych na kierunku: Praca socjalna;
– Od roku 2008 administrator strony internetowej Zakładu Pracy Socjalnej;
– W latach 2006-2008 Pełnomocnik Rektora UO ds. Osób Niepełnosprawnych;
– W latach 2006-2008. Kierownik Biura ds. Osób Niepełnosprawnych na UO i administrator strony internetowej Biura;
– W latach 2007-2008 Kierownik studiów podyplomowych dla nauczycieli z zakresu nauczania drugiego przedmiotu, specjalność: Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza, projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej – Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa i opiekun e-learningu na prowadzonej specjalności –www.spn.uni.opole.pl ;
– W latach 2003-2006 Kierownik Studiów Uzupełniających Magisterskich prowadzonych w Instytucie Nauk Pedagogicznych i administrator strony internetowej Studiów – http://inp.uni.opole.pl/sdsn/ ;
– W latach 1993-1995 sekretarz Studiów podyplomowych z zakresu Terapii pedagogicznej.

Pozostałe działania:

  1. Członkini Rady Wydziału Nauk Społecznych UO powołana na okres kadencji 2016-2020.
  2. Elektor Wydziałowego Kolegium Elektorów na kadencje 2016-2020, na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Opolskiego.
  3. Od roku 2012 członkini Senackiej Komisji ds. Jakości Kształcenia na Uniwersytecie Opolskim na kadencję 2012-2016.
  4. W roku 2012 członkini zespołu pracującego nad „Wieloletnim regionalnym planem działań na rzecz promocji i upowszechniania ekonomii społecznej oraz rozwoju instytucji sektora ekonomii społecznej i jej otoczenia w regionie“ , organizator: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu.
  5. Członkini Rady Wydziału Historyczno-Pedagogicznego UO powołana na okres kadencji 2012-2016.
  6. Elektor Wydziałowego Kolegium Elektorów na kadencje 2012-2016, na Wydziale Historyczno-Pedagogicznym Uniwersytetu Opolskiego.
  7. Członkini Rady Wydziału Historyczno-Pedagogicznego powołana na okres kadencji 2005-2008.
  8. Od 2007 roku członkini Komisji egzaminacyjnej w Kolegium Pracowników Służb Społecznych we Wrocławiu.
Członkostwo w organizacjach

– Od 2016 r. członkini Ruchu Pedagogów Społecznie Zaangażowanych.
– Od 2013 r. członek Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego – Oddział Opolski.
– W latach 2003-2006 członek Miejskiego Zarządu Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Opolu.
– Od 2004 r. członek Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej.
– W latach 2003-2009 członek nadzwyczajny Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, sekcja socjoterapii.

Prowadzone przedmioty

– Wprowadzenie do pracy socjalnej;
– Obszary pracy socjalnej (Archiwum);
– Problemy i kwestie społeczne;
– Globalne problemy i kwestie społeczne;
– Lokalne i regionalne strategie rozwiązywania problemów społecznych;
– Pomoc społeczna – Archiwum;
– Umiejętności terapeutyczne pracownika socjalnego (Archiwum);
– Niepełnosprawność i rehabilitacja społeczna osób niepełnosprawnych;
– Warsztat twórczego myślenia;
– Trening umiejętności kierowania zespołem (Archiwum);
– Terapia pedagogiczna.
Opiekun praktyk ciągłych na kierunku: Praca socjalna