Zaznacz stronę
Opis współpracy z interesariuszami - kierunek Praca socjalna

Cele współpracy Katedry Nauk Socjologicznych i Pracy Socjalnej z interesariuszami zewnętrznymi

  1. Katedra dba o nawiązywanie i podtrzymywanie współpracy z interesariuszami zewnętrznymi.
  2. Pracownicy naukowo-dydaktyczni Katedry i studenci uczestniczą w różnego rodzaju przedsięwzięciach o charakterze promocyjnym, naukowo-dydaktycznym, kulturalnym oraz popularyzatorskim.
  3. Współpraca z interesariuszami zewnętrznymi służy zapewnieniu wysokiej jakości kształcenia na kierunku Praca socjalna. Służy także lokalnej społeczności, i to zarówno dzieciom, młodzieży, jak i osobom dorosłym i seniorom.
  4. Interesariusze zewnętrzni wywodzą się m.in. z: instytucji pomocy społecznej, z organizacji pozarządowych, edukacyjnych, medycznych, rehabilitacyjnych, terapeutycznych itp.
  5. Katedra współpracuje z otoczeniem zewnętrznym na podstawie ustnych i pisemnych umów oraz porozumień.
Interesariusze zewnętrzni - kierunek Praca socjalna

Kierunek Praca socjalna współpracuje z otoczeniem zewnętrznym na podstawie ustnych i pisemnych umów oraz porozumień.

Obecnie współpracujemy m. in. z:

  • Regionalny Ośrodek Pomocy Społecznej
  • Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie
  • Ośrodek Interwencji Kryzysowej
  • Ośrodek Readaptacji Społecznej „SZANSA”
  • Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie i Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie
  • Centrum Informacyjno-Edukacyjne „Senior w Opolu”
  • Dom Dziennego Pobytu Magda-Maria w Opolu
  • Dom Dziennego Pobytu Malinka w Opolu
  • Dom Dziennego Pobytu nad Odrą w Opolu
  • Dom Dziennego Pobytu Złota Jesień w Opolu
  • Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
  • Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
  • Uniwersytet Adama Mickiewicza  w Poznaniu
  • Politechnika Opolska
  • Państwowa Medyczna Wyższa Szkoła Zawodowa w Opolu
  • Fakultaveřejnýchpolitik,  Śląski Uniwersytet w Opawie
  • Pedagogickáfakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Katedra pedagogiky
  • PedagogickáfakultaUniverzity Hradec Králové, Katedra sociální patologie a sociologie
  • Gyermeknevelési és Felnőttképzési Kar Szociálpedagógiai Tanszék
  • Opolskie Stowarzyszenie Rehabilitacji w Opolu,Fundacja Dom Rodzinnej Rehabilitacji Dzieci z Porażeniem Mózgowym w Opolu
  • Dom Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi „Magnolia” w Opolu
  • Polski Związek Głuchych Oddział Opolski
  • Stowarzyszenie IMMACULATA w Opolu
  • Fundacja Pomocy Dzieciom „Bądź Dobroczyńcą”
  • Świetlica Środowiskowa GARAŻ
  • Świetlica CEGIEŁKA
  • Dzienny Oddział Rehabilitacji Psychiatrycznej w Wojewódzkim Specjalistycznym Zespole Neuropsychiatrycznym w Opolu
  • Uniwersytet Trzeciego Wieku na UO
Wykaz formalnych interesariuszy - kierunek Praca socjalna

Kierunek Praca Socjalna współpracuje z otoczeniem zewnętrznym na podstawie ustnych i pisemnych umów oraz porozumień. Wykaz formalnych interesariuszy zawiera m. in.:

  • Umowę o współpracy z dnia 5 maja 2005 r. zawartą z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Opolu i uaktualnioną w 28 kwietnia 2021 roku,
  • Umowę o współpracy z dnia 5 maja 2005 r. zawartą z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Opolu i uaktualnioną w 27 kwietnia 2021 roku,
  • Umowę o współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Opolu,
  • Umowę o współpracy z Ośrodkiem Interwencji Kryzysowej w Opolu,
  • Umowę o współpracy z Centrum Informacyjno-Edukacyjnym Senior w Opolu,
  • Umowę o współpracy z Domem Pomocy Społecznej Prowadzonym przez Siostry Franciszkanki w Opolu,
  • Umowę o współpracy z Centrum Obsługi Administracyjnej Placówek Opiekuńczo-Wychowawczych w Opolu,
  • Umowę o współpracy z Fundacją Dom Rodzinnej Rehabilitacji  Dzieci z Porażeniem Mózgowym w Opolu,
  • Umowę o współpracy z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Prudniku,
  • Umowę o współpracy z Domem Pomocy Społecznej św. Jana Bożego w Prudniku,
  • Umowę o współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Prudniku,
  • Umowę o współpracy z Zakładem Aktywności Zawodowej w Nysie,
  • Umowę o współpracy z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Głuchołazach,
  • Umowę o współpracy z Towarzystwem Społeczno-Kulturalnym Niemców na Śląsku Opolskim w Opolu,
  • Umowę o współpracy z Fundacją Bądź Dobroczyńcą w Opolu,
  • Umowę o współpracy z Fundacją Spinacz w Opolu,
  • Umowę o współpracy z Fundacją Intra w Opolu,
  • Umowę o współpracy z Fundacją Aktywizacja – Oddział w Opolu,
  • Umowę o współpracy z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Kluczborku,
  • Umowę o współpracy z Domem Pomocy Społecznej dla Kombatantów w Opolu,
  • Umowę o współpracy z Polskim Związkiem Głuchych – Oddział w Opolu,
  • Umowę o współpracy z dnia 1 lipca 2014 r. zawarta z Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu.

Ponadto:

    • Umowę o współpracy z dnia 5 czerwca 2015 r. zawarta z Opolskim Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych w Opolu,
    • Umowę o współpracy z dnia 27 października 2017 r. z Fundacją Szansa dla Niewidomych – Biuro Regionalne w Opolu,
    • Umowę o współpracy z dnia 4 kwietnia 2019 r. ze Środowiskowym Domem Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi „Magnolia” w Opolu

Umowy o współpracy obejmują następujące obszary, m. in.:

  • Prowadzenia badań naukowych, których celem jest rozpoznanie kwestii społecznych w różnych obszarach polityki społecznej ze szczególnym uwzględnieniem pomocy społecznej.
  • Wspólne omawianie i prezentowanie wyników badań w ramach cyklicznych seminariów i konferencji naukowych.
  • Umożliwienie odbywania studentom Uniwersytetu Opolskiego praktyk studenckich w instytucjach pomocy społecznej.
  • Wymiana poglądów na temat kierunków rozwoju pracy socjalnej.
  • Doskonalenia systemu kształcenia zawodowego i podyplomowego kadr socjalnych, w tym w szczególności pracowników instytucji pomocy społecznej na terenie województwa opolskiego.
  • Wspólne występowanie o krajowe i unijne środki pomocowe.
Edukacja szkolna w dobie pandemii i post pandemii w Polsce, Czechach i na Słowacji - wrzesień 2022

Projekt skierowany jest do nauczycieli szkół podstawowych. Podjęte działania w trakcie jego realizacji są reakcją na obecną sytuację post pandemiczną, która znajduje odzwierciedlenie w systemie edukacji. Korzyści płynące z projektu to poszerzenie wiedzy i kompetencji w zakresie nowoczesnych metod zdalnego nauczania. Efekty projektu w postaci publikacji i relacji z konferencji będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych (dostęp on-line). Dodatkową korzyścią będzie nawiązanie współpracy międzynarodowej pomiędzy instytucjami edukacyjnymi krajów partnerskich (uniwersytety, szkoły, partnerzy społeczni itp.). Zakłada się, że uczestnictwo w aktywnych formach wymiany wiedzy i doświadczeń wpłynie także na jakość pracy nauczycieli i innych pracowników oświaty oraz przyszłych nauczycieli szkół podstawowych (obecnych studentów). Wymiana doświadczeń pozwoli nauczycielom na ocenę dotychczasowych działań i przyjęcie nowych rozwiązań podnoszących jakość kształcenia.

Głównym działaniem w projekcie będzie podnoszenie kompetencji twardych oraz wymiana doświadczeń w zakresie edukacji zdalnej i hybrydowej wśród nauczycieli szkół podstawowych. Do udostępnienia wyników projektu wykorzystane zostaną: interaktywna strona internetowa projektu zawierająca wszystkie wyniki działań oraz praktyczne i łatwo dostępne materiały dla nauczycieli; monografia oparta na ankietach i wywiadach z nauczycielami oraz innymi pracownikami szkoły i uczniami; katalog dobrych praktyk zawierający listę sprawdzonych rozwiązań w zakresie nauczania na odległość i nauczania hybrydowego w szkole podstawowej; konferencja metodologiczno-naukowa z otwartym dostępem on-line.

Link do strony Projektu.   

    

 

PROJECT TITLE: SCHOOL EDUCATION IN THE ERA OF PANDEMIC AND POST-PANDEMIC IN POLAND, THE CZECH REPUBLIC AND SLOVAKIA  (ID 22210036)

 

Short description of the project:

The SARS-CoV-2 virus outbreak has led to the closure of schools and the introduction of compulsory distance learning. In the new educational reality, teachers had to face the most important goal: to enable students to effectively acquire competences resulting from the as-sumptions of the core curriculum. It involved making the most of the available technology. The traditional model of teaching had to be replaced by other methods of work practically overnight, which turned out to be a great challenge not only for teachers, but also for students and their parents.

The main problem that our project focuses on:

The available studies show that in the countries covered by the project, the organization of the educational process faced similar difficulties in the pandemic era. They are related to insufficient IT infrastructure, limited Internet access and insufficient IT competences of both children and teachers. The research shows that for 29% of Polish teachers, participation in remote education was associated with the purchase of new equipment and additional data transfer via the Internet. On the other hand, 13% of students were forced to use borrowed equipment. The rapidly progressing problem of science overload also turned out to be a significant problem. Statistics show that Slovak and Polish children during the pandemic studied remotely for almost the longest in the world – 37 and 35 weeks respectively. This condition will negatively affect their health and mental health. The teachers also experienced negative states. Czech teachers feel exhausted or have mental problems as a result of the pandemic. The percentage of teachers experiencing fatigue increased from 45% to 55%, and 38% of respondents experienced moderate symptoms of anxiety and depression. In turn, about 4/5 of Slovak teachers said they spend more time teaching distance learning than regular classes. The number of hours spent communicating with students and parents has increased, and the number of hours of face-to-face teaching has decreased. The greatest increase in work was recorded by teachers of primary schools. For this reason, the Covid Burnout phenomenon can be observed in this group.

 

PROJECT PARTNERS

 

Address: Dvořákova 7, Ostrava, 701 03, Czechia

Website: https://www.osu.cz/

 

Partner 2. University of Presov

Address: ul. 17. Novembra 15, Prešov, 080 01, Slovakia

Website: https://www.unipo.sk/

 
 

Partner 3. Secondary school, Elementary school and Kindergarten, Karviná, contributory organization

Address: Komenského 614/2, Karviná – Nové Město, 735 06, Czechia

Website: http://szmkarvina.cz/kontakty/

 

Partner 4. Public Primary School No. 2 them. Polish Olympians in Opole

Address: Katowicka 35, Opole, 45-061, Poland

Website: http://www.psp2.opole.pl/

 

Address: Paláriková, Snina, 069 01, Slovakia

Website: https://ssisnina.edupage.org/contact/

 
 
 
PROJECT MEMBERS

PhD Ewelina Konieczna (project manager)
dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, prof. UO
PhD Grzegorz Kozdraś
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Mgr. Edita Satinská
Ph.D., Ing. Eva Nyklová

DELIVERABLES

 
 
 

1. Interviews with teachers and the other school employees

Interviews with teachers and other school employees (educators, psychologists, etc.) will focus on distance and hybrid education. They will make it possible to learn about the experiences related to distance education carried out in a pandemic, to learn about the methods used by teachers and the difficulties related to distance learning.  The addressees of the research results are primary school teachers and students of teacher education.

2. Questionnaire research for a group of teachers

The aim of the research will be to obtain knowledge on the functioning of teachers in the new educational conditions and the methods of remote work they use. The results of the research will allow to familiarize with education conducted in pandemic conditions, methods used by teachers and difficulties related to distance learning.They are addressed to academic teachers conducting similar research and students of teacher training.The developed results will be made available to all interested parties without any restrictions.

3. Interviews with students of primary school

Interviewing students will reveal their remote learning experiences. The content of the interviews will include the impact of distance learning on its learning outcomes and general well-being (including peer relationships and relationships with teachers). The subject will also be the needs of students, their expectations, fears and threats that they perceive in connection with this type of education. The addressees of the research results are primary school teachers and students of teacher education.

4. International scientific and methodical conference

The results of research conducted in the partner countries will be presented during the conference. The conference is to contribute to deepening the knowledge about the discussed phenomenon, to enable the exchange of experiences in the international arena. The leading topic will be educational practices in the field of distance learning methodical.

1. Interviews with teachers and the other school employees

Interviews with teachers and other school employees (educators, psychologists, etc.) will focus on distance and hybrid education. They will make it possible to learn about the experiences related to distance education carried out in a pandemic, to learn about the methods used by teachers and the difficulties related to distance learning.  The addressees of the research results are primary school teachers and students of teacher education.

2. Questionnaire research for a group of teachers

The aim of the research will be to obtain knowledge on the functioning of teachers in the new educational conditions and the methods of remote work they use. The results of the research will allow to familiarize with education conducted in pandemic conditions, methods used by teachers and difficulties related to distance learning.They are addressed to academic teachers conducting similar research and students of teacher training.The developed results will be made available to all interested parties without any restrictions.

3. Interviews with students of primary school

Interviewing students will reveal their remote learning experiences. The content of the interviews will include the impact of distance learning on its learning outcomes and general well-being (including peer relationships and relationships with teachers). The subject will also be the needs of students, their expectations, fears and threats that they perceive in connection with this type of education. The addressees of the research results are primary school teachers and students of teacher education.

4. International scientific and methodical conference

The results of research conducted in the partner countries will be presented during the conference. The conference is to contribute to deepening the knowledge about the discussed phenomenon, to enable the exchange of experiences in the international arena. The leading topic will be educational practices in the field of distance learning methodical.

5. Methodical workshops (on-line)

Main goal is to exchange the experiences of teachers from partner countries. During the workshop, three expert teachers (one each from Poland, the Czech Republic and Slovakia) will present their methods of remote and hybrid work. Methodological workshops will contribute to increasing the competences of tough participants in the field of distance learning methodical.

6. Training in method of blended learning (on-line)

The training will cover the methodology of distance learning, innovative methods of working with the student, technological solutions used in distance learning, etc. The aim of the training is to strengthen the competences of hard participants in the field of distance and hybrid education. Participation in the training is to prevent negative phenomena related to Covid Burnout among teachers.

7. Meeting of the project team members

The aim of the meeting will be an initial summary of the project’s activities. The applicant and partners will discuss what has been done so far. They will determine the final content of the monograph and a catalog of good practices based on the participants’ experiences gained during the training and workshops. They will plan further cooperation regarding the achieved effects of the project. They will discuss new areas of cooperation in the international arena.

8. Study visit to a primary school

The visit will take place in a primary school in the city of Opole, where teachers distinguish themselves with innovative methods of working with students. The purpose of the visit will be to broaden the knowledge of the methodolical of didactic work, strengthen cooperation and discuss its further aspects.

9. Catalog of „good practices” (on-line)

The catalog will contain a description of the methods of remote and hybrid work with a student in the era of pandemic and postpandemic. Examples of good practices, proven solutions and ways of coping by teachers with various difficulties resulting from this type of education will be presented. Students’ experiences as recipients of the methods used will also be taken into account. The aim of the study is to raise competences in the discussed area, to draw attention to innovations in distance learning, to show innovative teaching methods in primary school.

10. Monograph (on-line)

The content of the monograph will be the result of research carried out on the above-mentioned topic among teachers and other school employees as well as primary school students. The aim of the monograph is to assess the functioning of schools in the pandemic era and to develop the basis for further research in this area. The monograph will be addressed to academic teachers who conduct similar research and want to compare their results. The value of the monograph will be to show the differences and similarities in distance learning in Poland, the Czech Republic and Slovakia.
 
 
 
 

Wydział Uniwersytetu Opolskiego na mapie Opola

Podsumowanie Ogólnopolskiego Tygodnia Pracy Socjalnej - kwiecień 2022

Ogólnopolski Tydzień Pracy Socjalnej to przedsięwzięcie, którego inicjatorem jest  Polskie Stowarzyszenie Szkół Pracy Socjalnej. Ma ono miejsce w uczelniach, które kształcą studentów na kierunku Praca socjalna. Na Uniwersytecie Opolskim organizatorem Tygodnia Pracy Socjalnej od wielu lat są pracownicy Katedry Nauk Socjologicznych i Pracy Socjalnej w Instytucie Nauk Pedagogicznych, pod kierownictwem dr hab. A. Weissbrot-Koziarskiej Prof. UO.  Tegoroczne obchody na Uniwersytecie miały miejsce w dniach 14-17 marca, a każdy dzień poświęcony był innej tematyce.
Pierwszego dnia studenci zrzeszeni w ramach Studenckiego Koła Naukowego Pracowników Socjalnych zaprezentowali postery naukowe dotyczące nowych problemów i zagrożeń społecznego funkcjonowania jednostek, rodzin i grup społecznych. Wystawa posterów odbyła się w głównym holu budynku przy ul. Oleskiej i trwała cztery dni (do końca obchodów Tygodnia Pracy Socjalnej). Prezentowane tematy nawiązywały do zagadnień związanych z wirtualizacją pracy socjalnej w tym e-social work, samopomocy online, sieciowania wirtualnego oraz analfabetyzmu cyfrowego. W przestrzeni pokazowej znalazły się również problemy związane z kryzysem klimatycznym, w tym z. wykluczeniem ekologicznym. Sesja posterowa została przygotowana przy wsparciu tutorskim mgr Sławomira Kani, stając się obiektem ogromnego zainteresowania, nie tylko studentów, ale również licealistów z 9 LO w Opolu oraz grupy uczniów ostatnich klas Publicznej Szkoły Podstawowej w Chróścicach.
Drugi dzień odbył się pod hasłem „Dni wolontariatu i NGO” w ramach którego grupy studentów I, II i III roku studiów stacjonarnych Pracy socjalnej oraz studenci III roku Socjologii i Pedagogiki uczestniczyli w warsztatach promujących wolontariat. Warsztaty zostały zrealizowane przez mgr Barbarę Chyłkę, reprezentującą Opolskie Centrum Wspierania Inicjatyw Pozarządowych i Stowarzyszenie Hospicjum „Betania” w Opolu oraz mgr Agnieszką Bąkowską reprezentującą Fundację Rozwoju Społecznego „Spinacz”.
Dzień trzeci to seminarium naukowe promujące publikację zatytułowaną Wybrane zagadnienia pracy socjalnej pod redakcją naukową A. Weissbrot-Koziarskiej i A. Żukiewicza. W ramach seminarium poruszano tematy związane z bezrobociem, kwestie metodologii badań w naukach społecznych, współczesne problemy rodziny, pieczy zastępczej oraz osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia te, i wiele innych, zostały szczegółowo opisane w wyżej wymienionej książce, która przede wszystkim ma służyć studentom i wykładowcom nauk społecznych i humanistycznych. Prezentacja publikacji została podsumowana wykładem na temat superwizji w pracy socjalnej, zaprezentowanym przez dr Z. Markiewicza. Seminarium naukowe cieszyło się ogromnym zainteresowaniem. Łącznie wzięło w nim udział ponad 120 uczestników, z różnych wydziałów i kierunków Uniwersytetu Opolskiego.
Ostatni dzień obchodów Tygodnia Pracy Socjalnej na UO, to spotkanie z ekspertem – dr. Wojciechem Goleńskim, dotyczące ekonomii społecznej, jej możliwości, ograniczeń wdrażania oraz potrzeby modyfikacji. W spotkaniu uczestniczył m.in. dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Opolu, dr Zdzisław Markiewicz. Spotkanie odbywało się w formie hybrydowej – stacjonarnie i jednocześnie online za pomocą platformy MC Teams. Taka forma umożliwiła uczestnictwo wszystkim zainteresowanym ta tematyką. Wśród nich byli m.in. studenci pracy socjalnej, ekonomii, prawa.

Galeria

 

Studia podyplomowe Psychogerontologia – ruszyła pierwsza edycja - luty 2022
Dnia 19 lutego o godz. 9:00 w Auli Uniwersytetu Opolskiego wystartowały studia podyplomowe z Psychogerontologii.
W ramach studiów Słuchacze zdobędą niezbędną wiedzę przydatną w pracy z osobami starszymi i z osobami z niepełnosprawnościami zarówno w obszarze sprawowania podstawowej opieki, jak i planowania i organizowania procesów ich aktywizacji. Słuchacze uzyskają wiedzę na temat prawidłowości rozwojowych okresu późnej dorosłości, kondycji fizycznej i psychicznej osób starszych oraz typowych dla tej grupy wiekowej problemów zdrowotnych, psychologicznych i społecznych. Ponadto zdobyta wiedza pozwoli im na prawidłowe korzystanie z prawnych aspektów opieki nad osobami starszymi, jakie oferują instytucje publiczne i niepubliczne, a także organizacje pozarządowe. Słuchacze poznają zasady prawidłowego żywienia i pielęgnacji osób starszych i z niepełnosprawnościami. Istotą przekazanych w trakcie studiów treści jest wyposażenie słuchacza w umiejętności prawidłowej komunikacji w triadzie senior – rodzina-społeczeństwo. Pozna on zasady i formy komunikacji z osobami starszymi, w tym również nawiązywania satysfakcjonującego kontaktu z seniorami, udzielania wsparcia emocjonalnego osobie starszej i jego rodzinie oraz ich prawnym opiekunom. W trakcie studiów zostanie przekazana również wiedza dotycząca diagnozowania potrzeb i problemów seniorów oraz planowania działań pomocowych, a także podnoszących jakość życia osób starszych, prowadzenia zajęć aktywizujących twórcze myślenie oraz rozwój poznawczy seniorów, a także zajęć wykorzystujących różne formy arteterapii. Słuchacze nabędą także podstawowe umiejętności niezbędne w trakcie pracy z seniorem i osobą z niepełnosprawnościami – zarówno w kontekście opieki, jak i ich aktywizacji. Do umiejętności tych należą między innymi: planowanie żywienia w okresie późnej dorosłości, wykonywanie podstawowych czynności pielęgnacyjnych, udzielanie pierwszej pomocy przedmedycznej, aktywizowanie potencjału poznawczego (wraz z umiejętnością diagnozowania zasobów pamięciowych), planowanie zajęć z arteterapii, planowanie aktywności fizycznej, społecznej i kulturalnej.
Organizacja i realizacja dwusemestralnych studiów podyplomowych z zakresu Psychogerontologii jest realizowana z projektu #NieSamiDzielni współfinansowanego z środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwo Opolskie.

Współpraca Uniwersytetu Opolskiego i PSP w Chróścicach - luty 2022
W dniu 17.02.22 roku odbyło się podpisanie umowy o współpracy między Katedrą Nauk Socjologicznych i Pracy Socjalnej a Publiczną Szkołą Podstawową im. Marii Konopnickiej w Chróścicach. Z ramienia Uniwersytetu umowę podpisała dr hab. Anna Weissbrot–Koziarska prof. UO, dziekan Wydziału Nauk Społecznych z Panią dyrektor PSP w Chruścicach mgr Renatą Dąbrowską. Współpraca pomiędzy uczelnią i szkołą będzie obejmowała m.in. organizację szkoleń i konferencji dla nauczycieli i rodziców oraz prelekcje, warsztaty dla uczniów ze szkoły w Chróścicach. Celem realizowanych zadań będzie podnoszenie wiedzy, kompetencji i umiejętności profilaktyczno-wychowawczych nauczycieli z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technik. Z kolei uczniowie będą mieli możliwość zdobycia nowych informacji i sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Koordynatorami działań ze strony UO jest mgr Sławomir Kania, natomiast ze strony PSP mgr Małgorzata Samoson. W inicjatywę zaangażowani będą nie tylko pracownicy, ale również studenci, w szczególności członkowie Studenckiego Koła Naukowego Pracowników Socjalnych.
Więcej informacji na stronie.
Źródło: https://opole.tvp.pl/58577388/po-nauce-zdalnej-uczniowie-potrzebuja-pomocy-umowa-miedzy-psp-i-uo
„Akademicka Opolszczyzna” z kamerą na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Opolskiego
„Akademicka Opolszczyzna” z kamerą na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Opolskiego. Tym razem z wizytą na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Opolskiego.
Link do filmu: https://nto.pl/akademicka-opolszczyzna-z…/ar/c5-16017357 
 
Kiermasz przedświąteczny w ramach Kampanii Opole Pomagaj(MY) - listopad 2021

W dniu 27 listopada 2021 r. pod budynkiem Centrum Aktywizacji Społecznej w Opolu odbył się Kiermasz Przedświąteczny, z którego dochód przeznaczony został na wsparcie zbiórek charytatywnych prowadzonych na rzecz Oliwierka oraz Dawidka – dwóch małych mieszkańców miasta Opola, którzy potrzebują zebrać ogromne sumy pieniędzy na swoje operacje ratujące życie. Głównym organizatorem wydarzenia było Centrum Wolontariatu działające przy Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie, Centrum Aktywizacji Społecznej oraz Centrum Senior w Opolu. Współorganizatorami wydarzenia byli studenci I roku studiów niestacjonarnych pierwszego stopnia, którzy zachęcali Opolan do aktywnego uczestnictwa w kiermaszu oraz wsparcia prowadzonych zbiórek. W wydarzeniu uczestniczyli również studenci II roku studiów niestacjonarnych drugiego stopnia. Zaangażowanie studentów w działania pomocowe przełożyło się na dużą ilość zebranych środków (ok. 1200 zł), które przekazane zostaną na zbiórki publiczne obu chłopców. Wydarzenie organizowane było w ramach ruszającej kampanii społecznej pn. Opole „Pomagaj(MY)”, zachęcającej mieszkańców miasta do pomocy.
Zachęcamy całą społeczność akademicką do włączenia się w zbiórki poprzez udostępnianie informacji oraz wpłaty.
Szczegóły zbiórek znajdują się w linkach poniżej:
https://www.siepomaga.pl/dawidek
https://www.siepomaga.pl/oliwier-oskierko

 
Niewidzialna przestrzeń – listopad 2021 – listopad 2021

Studenci wszystkich roczników kierunku Praca Socjalna wraz z opiekunem mgr Agnieszką Bąkowską odwiedzili Niewidzialną Przestrzeń w Opolu. Jest to miejsce, które pozwala poznać funkcjonowanie osób niewidomych. Jest to również przestrzeń, gdzie samemu można doświadczyć utraty wzroku i konieczności radzenia sobie, wykorzystując pozostałe zmysły.  Dzięki otwartości przewodniczek – Alicji Stelmaszczyk oraz Katarzyny Pietrusińskiej – studenci oprócz zwiedzania w całkowitej ciemności specjalnie przygotowanej trasy, wzięli również udział w warsztatach, podczas których poznali sposoby radzenia sobie osób niewidomych z czynnościami dnia codziennego. Ponadto poznali możliwości aktywnego spędzania czasu przez osoby z dysfunkcją wzroku, a także zapoznali się z zasadami dyscyplin sportowych, takich jak goalball czy blind tenis, które są dostosowane do potrzeb osób niewidomych.
W trakcie wizyty studenci również zdobyli wiedzę dotyczącą tego jak dochodzi do utraty wzroku. Jak podkreśliły Panie Alicja i Katarzyna początkowo najczęściej utrata wzroku jest częściowa, z każdym rokiem i miesiącem musimy sięgać po coraz mocniejsze okulary. Pojawia się etap, w którym bez okularów nie da się sprawnie funkcjonować. Obraz robi się rozmyty, blady, kolory “wyprane”. Żółty jest kolorem, który widzimy w miarę dobrze najdłużej ze wszystkich barw.

 
VII Ogólnopolski Tydzień Pracy Socjalnej - marzec 2021

Ogólnopolski Tydzień Pracy Socjalnej odbywa się pod patronatem Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej. Co roku wiodące ośrodki kształcenia do zawodu pracownika socjalnego w Polsce organizują  szereg wykładów i spotkań, by wspólnie świętować i promować ten potrzebny i piękny zawód.  Tegoroczna inicjatywa to już VII edycja, która jednak była wyjątkowa, gdyż odbywała się w specyficznych warunkach, z pandemią w tle. Warunki izolacji społecznej narzuciły konieczność skorzystania z technologii informacyjnych, które jednak dały możliwość aktywnego, choć zdalnego, uczestnictwa w przygotowanych wydarzeniach.
VII Tydzień Pracy Socjalnej na Uniwersytecie Opolskim  miał miejsce w dniach od 15 do 21.03.2021 r. Oto szczegóły tego wydarzenia.

 
Kampania informacyjną na rzecz integracji osób z niepełnosprawnością i przeciwdziałaniu ich dyskryminacji – styczeń 2021

Kampania informacyjną na rzecz integracji osób z niepełnosprawnością i przeciwdziałaniu ich dyskryminacji

Dr Ewelina Konieczna i dr Joanna Janik-Komar wspólnie z Opolskim Stowarzyszeniem Rehabilitacji współtworzyły kampanię informacyjną na rzecz integracji osób z niepełnosprawnością i przeciwdziałaniu ich dyskryminacji. Celem kampanii było przedstawienie niestereotypowego wizerunku matek doświadczających niepełnosprawności własnego dziecka. W ramach kampanii powstał film dokumentalny zatytułowany “Pięć kobiet” oraz zainicjowane zostały inne działania promujące ideę kampanii (np. warsztaty edukacyjne, panele dyskusyjne, audycja radiowa, wywiady z twórcami filmu, artykuł prasowy).
Zapraszamy serdecznie do obejrzenia filmy dokumentalnego zatytułowanego “Pięć kobiet”. Film oraz wywiad z jego twórcami dostępny jest na kanale YouTube do końca roku. Można skorzystać z linku podanego poniżej:
https://www.youtube.com/watch?v=Xx-AIMr3NOA&t=16s
https://www.youtube.com/watch?v=mAcDz1RH6DY&t=21s

 
Przekazanie darów dla Schroniska dla Zwierząt w Opolu – styczeń 2021

W dniu 23 grudnia 2020 roku przedstawiciele I roku na kierunku Praca Socjalna prowadzonego na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Opolskiego, będący członkami Koła Naukowego Pracowników Socjalnych, przekazali Miejskiemu Schronisku dla Zwierząt w Opolu, środki pozyskane w przedświątecznej zbiórce wśród studentów pozostałych roczników. W trakcie prowadzonej zbiórki udało się zebrać karmę suchą i mokrą, przysmaki, zabawki, posłania, ubranka dla piesków i kotów.  Łączna kwota zebranych darów rzeczowych dla schroniska wyniosła 520 zł.

Dziękujemy WSZYSTKIM za zaangażowanie i troskę o naszych czworonożnych PRZYJACIÓŁ.

 
 
 
Jak się mamy, czyli o jakości życia w “koronie” - czerwiec 2020

“Za sprawą pandemii można zauważyć ogromny wzrost postaw altruistycznych, szczególnie wobec osób starszych. Wielu z nas zaczęło się interesować losem swoich dziadków, rodziców…” – rozmowa z mgr Sławomirem Kanią. Czytaj dalej.

 
 
Media o działalności Koła Naukowego Pracowników Socjalnych UO - maj 2020

Szanowni Państwo,
inicjatywa Koła Naukowego Pracowników Socjalnych UO “MY w czasach pandemii”, spotkała się z zainteresowaniem mediów lokalnych.  Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z artykułem dotyczącym naszej działalności >>TEKST<< 
Dziękujemy za zainteresowanie. Członkowie Koła Naukowego Pracowników Socjalnych UO

 
VI Ogólnopolski Tydzień Pracy Socjalnej Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej - marzec 2020

Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, Katedra Nauk Socjologicznych i Pracy Socjalnej, Studenckie Koło Naukowe Pracowników Socjalnych UO oraz Partnerzy organizacyjni mają zaszczyt zaprosić na VI już ogólnopolski Tydzień Pracy Socjalnej. Szczegóły wydarzenia.

 
 
Student Pracy socjalnej laureatem XIX edycji Gali Wolontariatu – grudzień 2019

W dniu 5 grudnia 2019 r. w Teatrze Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki w Opolu odbyła się XIX Gala Wolontariatu nad którą patronat objął Prezydent Miasta Opola Arkadiusz Wiśniewski.
Podczas uroczystości  uhonorowano 100 najaktywniejszych wolontariuszy, którzy na co dzień współpracują z różnymi instytucjami i angażują się w różne aktywności społeczne. Nieustanny i bezinteresowny trud, jaki podejmują, nagrodzony został w Międzynarodowym Dniu Wolontariatu.
Nagrody zostały przyznane w czterech kategoriach, odpowiednich do rodzaju aktywności, jaką podjęli w zeszłym roku. Aż 52 osoby doceniono w kategorii “Wyróżnieni”, “20 osób w “Wolontariacie akcyjnym” i 20 Opolan w “Wolontariacie stałym”. Szczególnie zasłużeni wolontariusze, współpracujący z MOPR i CDO odebrali statuetki w kategorii “Ośmiu przebojowych”. – To ci najważniejsi ze względu liczby przepracowanych godzin i różnych inicjatyw, których się podejmują. Tak jak przebojowe jest Opole, tak przebojowi są nasi wolontariusze – podkreśliła Dorota Piechowicz-Witoń, naczelnik Centrum Dialogu Obywatelskiego.
Każdy z wolontariuszy poświęcił swój prywatny czas na rzecz pomocy innym. – Chcemy pokazać światu jakich wspaniałych mamy ludzi – zaznaczyła Małgorzata Kozak, za-ca dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Opolu.
Zorganizowana XIX Gala Wolontariatu jest szczególnie ważnym wydarzeniem dla samych społeczników. Podczas spotkania podkreślano, że wydarzenie jest ważnym świętem dobrych ludzi, którzy bezinteresownie pomagają mieszkańcom naszego miasta. – Zajmujemy się różnymi działaniami, które mają pomóc osobom potrzebującym z rodzin o niskim statusie materialnym – powiedział Mirosław Śliwiński, sekretarz Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego Województwa Opolskiego.
W codzienną pomoc angażują się wolontariusze w różnym wieku, a największą radość sprawia im wdzięczność, która spotyka ich ze strony potrzebujących. – Działam w wolontariacie od kiedy zaczęłam chodzić do szkoły. Warto być wolontariuszem. Jest to cudowna sprawa. Myślę, że nie ma nic cudowniejszego na świecie niż usłyszeć dziękuję od osoby, która na prawdę tego potrzebuje i nie wymagać niczego w zamian. Nawet jeżeli ktoś się uśmiechnie jest to cudowne uczucie – powiedziała Honorata Adamska, wyróżniona w kategorii “Ośmiu przebojowych”.
Podczas uroczystej gali nagrodzono 100 opolskich wolontariuszy, a jednym z nich jest student kierunku Praca socjalna UO, studiów drugiego stopnia, stacjonarnych Dawid Zdzieblik.

Panie Dawidzie serdecznie gratulujemy. Zespół pracowników kierunku Praca socjalna UO.

Źródło: Magazyn Miejski Opole i kropka – styczeń 2020

 

Opolska Olimpiada Literatury Dziecięcej Przedszkolaków – edycja IV – kwiecień 2019

W dniu 5 kwietnia 2019 roku w Studenckim Centrum Kultury mieszczącym się przy ul. Katowickiej 95 w Opolu odbyła się IV Edycja Opolskiej Olimpiady Literatury Dziecięcej Przedszkolaków pt. „Legendy polskie”. Organizatorem wydarzenia było Publiczne Przedszkole nr 23 im. Juliana Tuwima w Opolu, Pracownia Pracy Socjalnej i Koło Naukowe Pracowników Socjalnych Uniwersytetu Opolskiego. Oficjalnego otwarcia zmagań przedszkolaków dokonała Pani Prof. UO dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska (Dziekan Wydziału Nauk Społecznych, opiekun Koła Naukowego Pracowników Socjalnych). W Olimpiadzie udział wzięło 20 reprezentacji z przedszkoli mieszczących się na terenie całego Opola. Dzieci w wieku przedszkolnym sprawdzały swoją wiedzę z zakresu znajomości następujących Legend Polskich:

  1. Bazyliszek
  2. O Lechu, Czechu i Rusie
  3. Złota kaczka
  4. Wars i Sawa
  5. O smoku Wawelskim
  6. Poznańskie koziołki
  7. Rogale Świętomarcińskie
  8. Toruńskie pierniki
  9. Lwy gdańskie
  10. Studnia trzech braci
  11. Dlaczego Bałtyk jest słony
  12. Śpiący rycerze w Tatrach
  13. Powstanie Opola
  14. Dąb Bartek
  15. O świętej Jadwidze, sarence i ukrytym skarbie

Celem organizowanej Olimpiady jest:

  • Propagowanie czytelnictwa wśród dzieci w wieku przedszkolnym oraz zwracanie uwagi na wartości, jakie niesie ze sobą literatura stale aktualne w globalnym społeczeństwie,  
  • Rozwijanie u dzieci pasji czytania i zainteresowania literaturą,
  • Kształtowanie kultury słowa i wzbogacanie słownictwa,
  • Przygotowanie do aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu kulturalnym,
  • Uczenie praktycznych zasad zachowania się w grupie i współpracy w celu realizacji wytyczonego celu,
  • Rozwijanie i kształtowanie wrażliwości artystycznej dzieci: inwencji, wyobraźni i pasji poprzez własną aktywność twórczą,
  • Zachęcenie dzieci do poszerzania wiedzy i zdobywania nowych umiejętności,
  • Pobudzenie aktywności intelektualnej, zacieśnianie więzi międzypokoleniowych poprzez wspólne działania dzieci i dorosłych.

 

Opolska Olimpiada Literatury Dziecięcej Przedszkolaków – edycja IV – kwiecień 2019

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu przypada na 2 kwietnia. Na tę okazję około 200 przedszkolaków przeszło spod ratusza w okolice amfiteatru, gdzie czekało na nie kilkanaście atrakcji. Wydarzenie zorganizowało przedszkole TAK. Udział w tym wydarzeniu brali również studenci drugiego roku studiów licencjackich i pierwszego studiów magisterskich kierunku Praca Socjalna będący członkami Studenckiego Koła Naukowego Pracowników Socjalnych. Członkowie Koła byli opiekunami poszczególnych przedszkoli biorących udział w barwnym korowodzie, na czele którego szła Księżniczka TAKunia i Książę TAKuś. Ponadto studenci pomagali w przygotowaniu zabaw i atrakcji podczas dalszej części wydarzenia. Wydarzenie odbywało się pod hasłem „Podarujmy dzieciom kawałek nieba”. Wśród jego celów organizatorzy wymieniają m.in.: rozwijanie u dzieci świadomości własnych uczuć, zmysłów i emocji, a także przybliżenie dzieciom oraz mieszkańcom Opola działań przedszkola TAK, które w tym roku zostały poszerzone o dogoterapię oraz terapie śmiechem. Zdaniem organizatorów, dzieci autystyczne powinny mieć stworzone warunki do rozwijania się wśród swoich rówieśników, także niedotkniętych tym zaburzeniem.

Sprawozdanie z wizyty studyjnej studentów Pracy socjalnej w województwie świętokrzyskim – grudzień 2018

 

W dniach 17-19 grudnia 2018 roku członkowie Koła Naukowego Pracowników Socjalnych wraz z wykładowcami dr Joanną Janik-Komar, dr Eweliną Konieczną oraz mgr Agnieszką Bąkowską uczestniczyli w wyjeździe studyjnym, którego głównym organizatorem był Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu. W ramach wyjazdu uczestnicy zapoznawali się z funkcjonowaniem podmiotów ekonomii społecznej. Wizytę rozpoczęła przygotowana przez przedstawicieli Spółdzielni Socjalnej gra miejska pn. „Tropem Przygody”, w trakcie której uczestnicy podzieleni na cztery zespoły mieli za zadanie wykonać kilka zadań tematycznie związanych z 100 rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości. Każdy punkt gry znajdował się w innej części Kielc, dzięki czemu uczestnicy mogli zdobyć również wiedzę o historii tego miasta.
Po grze miejskiej zorganizowane zostało spotkanie z przedstawicielami Zakładu Aktywności Zawodowej „Smaczek” prowadzącego na terenie Kieleckiego Parku Technologicznego stołówkę, w której zatrudnione są osoby z niepełnosprawnością. Uczestnicy wyjazdu nie tylko zapoznali się z funkcjonowaniem tego typu podmiotu ekonomii społecznej, ale również zostali wspaniale ugoszczeni przez pracowników Zakładu.
Kolejnym punktem pierwszego dnia wizyty było spotkanie z przedstawicielami Kieleckiej Chorągwi Związku Harcerstwa Polskiego. W trakcie spotkania wszyscy uczestnicy zapoznali się ze strukturą obowiązującą w harcerstwie, sprawnościami, które są zdobywane oraz zasadami jakie panują w hufcu. Dzięki spotkaniu dowiedzieli się, że chorągiew prowadzi ponad 100 placówek wsparcia dziennego dla dzieci i młodzieży o charakterze podwórkowym na terenie niemal całego województwa. Ponadto harcerze opowiedzieli o najważniejszych projektach realizowanych przez chorągwie na terenie województwa świętokrzyskiego m.in. takich jak Międzynarodowy Harcerski Festiwal Kultury Młodzieży Szkolnej „Wiatraczek”, w trakcie, którego do Kielc zjeżdża ponad 5 tysięcy harcerzy z całego świata.
W drugim dniu wyjazdu uczestnicy udali się do Bałtowa, gdzie poznali funkcjonowanie Przedsiębiorstwa Społecznego Allozaur prowadzącego Jura Park (jak się okazało w trakcie spotkania, przedsiębiorstwo jest również odpowiedzialne za utworzenie Jura Parku w Krasiejowie), który później mogli zwiedzić. Kolejne w tym dniu spotkanie pozwoliło zwiększyć wiedzę uczestników w zakresie funkcjonowania Ośrodków Wsparcia Ekonomii Społecznej. Zaprezentowane zostały również dobre praktyki Stowarzyszenia na Rzez Rozwoju Gminy Bałtów „BAŁT” oraz Lokalnej Grupy Działania Krzemienny Krąg podejmowane w celu niwelowania bezrobocia wśród osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
W ostatnim dniu wyjazdu miało miejsce spotkanie z przedstawicielami Spółdzielni Socjalnej „Tropem Przygody”, którzy przybliżyli uczestnikom kwestie związane z zakładaniem i prowadzeniem tego rodzaju podmiotu ekonomii społecznej. Dodatkową atrakcją przygotowaną przez organizatorów spotkania było przeprowadzenie dla uczestników quizu sprawdzającego ich wiedzę na temat funkcjonowania podmiotów ekonomii społecznej. Pytania nie należały do najłatwiejszych, sprawdzały wiedzę m.in. o funkcjonowaniu organizacji pozarządowych, przedsiębiorstw społecznych, spółdzielni socjalnych, jednak wszyscy uczestnicy wyjazdu poradzili sobie z nimi bez większych trudności. Z pewnością pomocne okazały się wcześniej odbyte spotkania, które pozwoliły na zwiększenie wiedzy w tym temacie.

 

“Bezpieczne Opole” w hali Segu Arena – grudzień 2018

W dniu 3 grudnia 2018 r. studenci pierwszego roku kierunku Praca socjalna wraz z mgr Agnieszką Bąkowską uczestniczyli w akcji pt. “Bezpieczne Opole”, której głównym organizatorem był Wydział Zdrowia i Rozwoju Społecznego Urzędu Miasta Opole. Wydarzenie, podczas którego uczestnicy mieli możliwość zdobycia wiedzy z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej przy wykorzystaniu defibrylatora AED, odbyło się w hali Segu Arena. Udział w nim wzięło ponad 200 osób.
Zdecydowanie wiedza zebrana podczas wydarzenia przyda się w przyszłej pracy zawodowej.
Studenci I roku Pracy socjalnej studiów stacjonarnych.

 

Światowy Dzień Ubogich – relacja studentek I roku Pracy socjalnej studiów niestacjonarnych – listopad 2018

Dnia 18 listopada 2018 r. w ramach zajęć Kursu kierunkowego pod przewodnictwem mgr S. Kani całą grupą udaliśmy się na rynek Opola, aby wziąć udział w obchodach Światowego Dnia Ubogich – ważnego dnia dla ludzi, którzy znajdują się w trudnej sytuacji. Całe spotkanie miało na celu zaspokojenie, chociaż w niewielkiej części, naturalnych potrzeb człowieka. Dla gości zorganizowano ciepły posiłek, ciepłe napoje i słodki poczęstunek. Całości towarzyszyły występy utalentowanych dzieci. Udział w tym wydarzeniu był dla nas możliwością zrozumienia, że my jako społeczność powinniśmy być otwarci na te osoby oraz gotowi nieść im pomoc. Nie powinniśmy ich odrzucać, ponieważ stają się oni zwyczajnie samotni. Spotkanie to pokazało nam, że dla nich nie była to jedynie szansa zjedzenia ciepłego posiłku, ale także była to okazja do kontaktu z drugim człowiekiem. W trakcie występu dzieci, dla których właśnie ten występ był niezwykle ważny, ponieważ jak się możemy domyślać – stanowił ucieczkę od trudów dnia codziennego, na widowni można było zaobserwować poruszenie, radość, a na twarzach uśmiech i nawet łzy. My także dałyśmy się ponieść chwili, wszystkie bardzo ochoczo śpiewałyśmy z dziećmi i dzieliłyśmy się uśmiechem. Widok ten utwierdził nas wszystkie w przekonaniu, że warto nieść pomoc ludziom znajdującym się w trudnej sytuacji, że warto dzielić się uśmiechem oraz troską. Studentki I roku Pracy Socjalnej studiów niestacjonarnych.

 

 

Studenci kierunku Praca socjalna na UO współpracują z Politechniką Opolską - maj 2018 r.

Studenci kierunku Praca socjalna na UO współpracują w szczytnej sprawie z Politechniką Opolską – maj 2018 r.

W czwartek, 10.05.2018 r., na zaproszenie Politechniki Opolskiej studenci I roku Pracy socjalnej i II roku Pracy socjalnej studiów magisterskich pod opieką dr Joanny Janik-Komar wzięli udział w zawodach organizowanych pod hasłem „Politechnika Opolska Osobom z Niepełnosprawnościami”. Była to czwarta edycja imprezy i największe wydarzenie sportowo-integracyjne na terenie województwa opolskiego, a jego współorganizatorami było Miasto Opole i Stowarzyszenie Olimpiad Specjalnych Polska Opolskie.
W wydarzeniu wzięło udział kilkuset niepełnosprawnych zawodników, którzy rywalizowali w kilkunastu konkurencjach sportowych. Byli to podopieczni przedszkoli, szkół specjalnych oraz  ośrodków pomocy społecznej, fundacji i stowarzyszeń. Zawodnicy zmagali się z wykonywaniem zadań w konkurencjach, dostosowanych do ich możliwości.
Po trudach sportowych uczestnicy mogli skorzystać z atrakcji przygotowanych przez studentów pracy socjalnej. Wśród przygotowanych atrakcji były wielkie bańki mydlane, malowanie buziek, tworzenie ciekawych przedmiotów i zwierząt z balonów modelinowych, kolorowanie soli kredą czy też tworzenie kolorowego drzewa z dziecięcych rączek. Szczególnym powodzeniem cieszyło się stoisko, na którym można było własnoręcznie przyozdobić, a później zjeść pyszną babeczkę.

Ponadto studenci przebrani w baśniowe postacie uatrakcyjniali czas muzyką i dobrą zabawą.

 

Konkurs fotograficzny „POGODNA JESIEŃ ŻYCIA W OBIEKTYWIE" - kwiecień 2018 r.

Konkurs fotograficzny „POGODNA JESIEŃ ŻYCIA W OBIEKTYWIE” Studenci kierunku Praca Socjalna (Koło Naukowe Pracowników Socjalnych) – Uniwersytetu Opolskiego, zachęcali uczniów Liceów Ogólnokształcących i Techników na terenie Opolszczyzny do udziału w konkursie fotograficznym „Pogodna jesień życia w obiektywie”. Zadaniem uczestników konkursu jest zaprezentowanie pozytywnych aspektów starości. Konkurs ma na celu przełamywanie barier międzypokoleniowych. Fotograficzne prace konkursowe miały nieść młodemu pokoleniu przekaz, że seniorzy są interesującymi, wartościowymi i pełnymi wigoru ludźmi.
W ramach zadania konkursowego należało zgłosić prace, które będą miały formę zdjęcia fotograficznego. Każdy uczestnik konkursu mógł przesłać maksymalnie trzy fotografie.
Kwiecień 2018 r.

_____________________________________________________________________________________________________________

Relacja: Aleksandra Bartkowska. Konkurs fotograficzny – „Pogodna jesień życia w obiektywie”

Stare polskie przysłowie mówi „Starość nie radość, młodość nie wieczność”. Tylko czy na pewno starość powinna się nam kojarzyć negatywnie? Niekoniecznie. Możemy się o tym przekonać w momencie, kiedy będziemy potrafili dostrzec seniorów jako osoby pełne zapału do życia, pogodne, emanujące spokojem i mądrością życiową. Obecnie seniorzy bardzo aktywnie spędzają czas. Są ludźmi mocno zaangażowanymi w różne działania, na przykład opiekują się wnukami, są wolontariuszami, mają wiele pasji czy zainteresowań. Właśnie ten wspaniały okres życia, którym jest starość oraz godni uwagi ludzie zainspirowały dwie studentki trzeciego roku Pracy Socjalnej na Uniwersytecie Opolskim (Aleksandrę Bartkowską i Karolinę Moritz) do zorganizowania konkursu fotograficznego przeznaczonego dla uczniów szkół średnich na terenie Opolszczyzny, który miał za zadanie przełamać bariery międzygeneracyjne oraz przedstawić starość w sposób pozytywny. Studentki stworzyły plakat promujący konkurs, nagłaśniały konkurs z lokalnych mediach, wysłały regulamin do każdej ze szkół. Każdy uczestnik miał możliwość przesłania maksymalnie trzech fotografii. Warto dodać, że organizatorki pozyskały sponsorów, którzy z wielką chęcią przekazali wartościowe nagrody dla laureatów konkursu.

Główna gala wręczenia nagród odbyła się 19.04.2018 w Studenckim Centrum Kultury znajdującym się przy ul. Katowickiej 95 w Opolu. Pierwsze miejsce w konkursie zajęła Emilia Kucharska – uczennica Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Jana Kilińskiego w Krapkowicach, która zaprezentowała na zdjęciu seniora, który spędza miło czas ze swoimi zwierzętami. Drugie miejsce zajęła Wiktoria Kaczmarczyk uczennica Zespołu Szkół w Komornie, która na fotografii przedstawiła wiecznie młodą miłość pary z długoletnim stażem. Trzecie miejsce zajęła Vanessa Wojtas uczennica Zespół Szkół Ekonomicznych im. Gen. Stefana Roweckiego „Grota” w Opolu, która na swoim zdjęciu konkursowym przedstawiła cztery seniorki podczas świetnej zabawy.

Zwieńczeniem gali był wspaniały występ grupy tanecznej z Domu Dziennego Pobytu „Złota Jesień” w Opolu. Prace konkursowe były wykonane z dużą starannością i precyzją przez co oceniającym trudno było wyłonić laureatów.

Poniżej prezentujemy kilka nadesłanych prac konkursowych:

 

II Opolska Konferencja promująca działalność placówek wsparcia dziennego – Opole – kwiecień 2018
II OPOLSKA KONFERENCJA PROMUJĄCĄ DZIAŁALNOŚĆ PLACÓWEK WSPARCIA DZIENNEGO, PN. „ŚWIETLICE” JAKO FORMA POMOCY DZIECKU I RODZINIE W ŚRODOWISKU LOKALNYM – Opole – 19 kwietnia 2018 r.

Plakat z konferencji

 

 

Współpraca z telewizją TVN w programie TVN “Uwaga!” - 2017
RELACJA ZAJĘĆ NA ODDZIALE DZIENNEJ REHABILIATCJI W WOJEWÓDZKIM SPECJALISTYCZNYM ZESPOLE NEUROPSYCHIATRYCZNYM W OPOLU - grudzień 2017 r.

W dniu 05.12.2017 r. grupa studentów I roku SUM Pracy socjalnej w ramach zajęć Komunikacja w działaniu społecznym prowadzonych przez dr Ewelinę  Konieczną, odwiedziła Dzienny Oddział Rehabilitacji Psychiatrycznej przy ul. Wodociągowej w Opolu.
Dzień rozpoczęła krótka gimnastyka poprowadzona przez studentów. Kolejnym  punktem dnia był wykład na temat komunikacji interpersonalnej, połączony z warsztatami. Wykład wzbudził pozytywne odczucia wśród pacjentów szpitala. Jeśli chodzi o zajęcia warsztatowe, pacjenci zostali podzieleni na dwie grupy. W każdej z nich przeprowadzone zostały ćwiczenia, których celem było utrwalenie wiedzy zdobytej podczas wykładu. Pobyt studentów w szpitalu zakończył się miłym akcentem. W związku ze  zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia, studenci przynieśli upieczone
przez siebie pierniczki. Każdy pacjent udekorował je według własnego  pomysłu. Zajęcia te były dla studentów ważną, pouczającą lekcją i ciekawym przeżyciem  oraz możliwością zdobycia doświadczenia. Mamy nadzieję, że pacjenci  Dziennego Oddziału Szpitala Psychiatrycznego również będą mile wspominać  chwile spędzone w gronie studentów.

Justyna Bednarska, Ewa Wieczniak

Realizacja zajęć na Dziennym Oddziale Psychiatrycznym, działającym przy Wojewódzkim Specjalistycznym Zespole Neuropsychiatrii w Opolu - kwiecień 2017 r.

W dniu 25 kwietnia br. grupa studentów III roku Pracy Socjalnej pod opieką pani dr Eweliny Koniecznej przeprowadziła zajęcia na Dziennym Oddziale Psychiatrycznym, działającym przy Wojewódzkim Specjalistycznym Zespole Neuropsychiatrii w Opolu.
Zajęcia trwały w godzinach od 8.30 do 13.00. Uczestniczyło w nich osiemnastu pacjentów. Motywem przewodnim był film, dlatego całe warsztaty odbywały się pod tytułem „Z filmem na Ty”. Na samym początku pacjenci uczestniczyli w gimnastyce porannej i relaksacji. Pacjenci ćwiczyli do muzyki filmowej. Następnie wzięli udział w konkurencji „Jaka to melodia” oraz kalambury filmowe. Duże zainteresowanie wzbudził obejrzany przez uczestników zajęć film z 1895 roku, który zawarty był w prezentacji multimedialnej na temat ciekawostek filmowych i serialowych. Kolejnym punktem spotkania były warsztaty manualne. Pacjenci z pomocą studentów stworzyli z papierowych rolek i wycinanek statuetki oscarowe, z wycinek z gazet własną telegazetę z ulubionymi programami telewizyjnymi, a z materiału filcowego i kolorowych ozdób zakładki do książek. Przedostatnim punktem zajęć była gra „Milionerzy”, podczas której pacjenci odpowiadali na pytania związane ze światem filmu. Na koniec zaprezentowano film pt. „Cyrk motyli” i przeprowadzono dyskusję podsumowującą dzień. Tym akcentem studenci podziękowali za współpracę i zaangażowanie, a pacjenci pochwalili ich za pomysłowość i życzyli sukcesów na studiach.

Źródło: http://inp.wns.uni.opole.pl/2017/05/08/3707/

Ekspertyzy i inne opracowania wykonane na zamówienie instytucji publicznych lub przedsiębiorców

Weissbrot-Koziarska Anna:

  1. Recenzja projektów socjalnych zrealizowane na obszarze woj. dolnośląskiego na zlecenie MPiPS
  2. Wyrzuć gniew, wprowadź śmiech – projekt socjalny skierowany do dzieci pochodzących z rodzin dotkniętych problemem przemocy, Imię i nazwisko autora: Beata Jankiw, Anna Kędzierska – Klęsk
  3. PrzeMÓC siebie. Wzmocnienie działań na rzecz rodzin z problemem przemocy na terenie gminy Kąty Wrocławskie. Imię i nazwisko autora: Renata Wonskowska
  4. Użyj swojej mocy, ale nie w przemocy. Rozpowszechnianie wśród kobiet wiedzy na temat przemocy. Imię i nazwisko autora: Krystyna Górlicka.

Sikora Piotr:

  1. Ekspert krajowy w projekcie Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej – Świadczenie usług eksperckich przy realizacji projektu pn. „Kooperacje 3d – model wielosektorowej współpracy na rzecz wsparcia osób i rodzin”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Działanie 2.5 Skuteczna pomoc społeczna.
  2. Ekspert krajowy w projekcie Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej – Świadczenie usług eksperckich przy realizacji projektu pn „Niezależne życie – wypracowanie standardu oraz przeprowadzenie pilotażu w zakresie mieszkalnictwa wspomaganego dla osób z chorobami neurologicznymi, w tym z chorobą Alzheimera i chorobą Parkinsona oraz osób starszych” – projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś priorytetowa II. Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, działanie 2.8 Rozwój usług społecznych świadczonych w środowisku lokalnym.
Współpraca ze środowiskiem, popularyzacja wiedzy

Współpraca ze środowiskiem

Piotr Sikora:

  1. Kierownik szkolenia w zakresie Specjalizacji I II stopnia w zawodzie pracownik socjalny realizowanego w Regionalnym Ośrodku Polityki Społecznej w Opolu (obecnie jeden z wiodących ośrodków doskonalenia zawodowego pracowników socjalnych w Polsce kształcący na potrzeby 6 województw) – autor programu specjalizacji. Jest to naturalna kontynuacja kształcenia uniwersyteckiego pracowników socjalnych, którzy doskonalą swoje kompetencje w wybranych obszarach (specjalnościach). Specjalizacja realizowana jest m.in. w ramach porozumienia zawartego przez Instytut Nauk Pedagogicznych i Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Opolu przy znacznym zaangażowaniu potencjału INP.
  2. Redaktor naczelny Kwartalnika „Empowerment Senior”. Kwartalnik pełni bardzo ważną rolę integrującą i aktywizującą środowiska sneioralne w województwie opolskim. Jest także ważnym elementem w kształceniu na kierunku Praca socjalna. Autorami wielu tekstów są studenci – członkowie Koła Naukowego Pracowników Socjalnych. Do pracy w redakcji Kwartalnika „Empowermet Senior” zaprosiłem liczne grono pracowników INP, a także przedstawicieli uczelni współpracujących z INP, co także wpływa pozytywnie na zakres współpracy środowiskowej Instytutu. Obecnie kieruję pracą dwócha stałych redackji senioralnych współpracujących z Kwartalnikem „Empowerment Senior” działajaych przy Centrum Edukacyjno – Informacyjnym „Senior” w Opolu oraz Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Kędzierzynie – Koźlu. Prowadzenie stałej kolumny w Kwartalniku „Empowerment Senior” 2017, ISSN 2544-0691. od kwietnia 2017 do nadal – promującej kształcenie na kierunku Praca Socjalna w Uniwersytecie Opolskim pod nazwą: „Chcesz pracować z seniorami studiuj Pracę Socjalną na Uniwersytecie Opolskim”. Będąc redaktorem naczelnym Kwartalnika „Empowermet Senior” prowadzi stałą rubrykę „Od redakcji” w której podejmuje aktualną problematykę dotyczącą osób starszych i pracy socjalnej z seniorami w województwie opolskim. Redaktor naczelny Kwartalnika Empowerment „Senior”
  3. Udokumentowana współpraca ze szkołami i innymi interesariuszami zewnętrznymi – stała współpraca z:
    Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Opolu,
    Centrum Edukacyjno – Informacyjnym „Senior” w Opolu,
    Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Paczkowie,
    Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu,
    Miejskim Ośrodkiem Pomocy Rodzinie w Opolu.
    Współpraca dotyczy także wspólnie realizowanych z pracownikami w/w podmiotów projektów, w tym także tych które są projektami dyplomowymi studentów kierunku: Praca socjalna. W okresie będącym przedmiotem oceny we współpracy z wymienionymi instytucjami zrealizowano ponad 30 dużych projektów socjalnych, akcji społecznych i innych działań.
  4. Juror II Przeglądu Amatorskich Chórów Senioralnych 

Agnieszka Bąkowska:

  1. Koordynacja projektu edukacyjnego pt. „Naukowy Rozwój Seniora” edycja I (2017) i II (2018) w ramach programu pn. Wsparcie Uniwersytetów Trzeciego Wieku z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
  2. Prowadzenie w roku szkolnym 2018/2019 zajęć z Propedeutyki psychologii dla uczniów III Publicznego Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej-Curie w Opolu.

Ewelina Konieczna

  1. 15.04.2016 – zajęcia warsztatowe pt. „Dzień Ziemi” zorganizowane dla pacjentów Dziennego Oddziału Rehabilitacji Psychiatrycznej w Wojewódzkim Specjalistycznym Zespole Neuropsychiatrycznym w Opolu.
  2. 21.04.2016 – zajęcia warsztatowe pt. „Z filmem na ty” zorganizowane dla pacjentów Dziennego Oddziału Rehabilitacji Psychiatrycznej w Wojewódzkim Specjalistycznym Zespole Neuropsychiatrycznym w Opolu.
  3. 09.05.2016 – zajęcia warsztatowe pt. „Dobra komunikacja kluczem do sukcesu” zorganizowane dla pacjentów Dziennego Oddziału Rehabilitacji Psychiatrycznej w Wojewódzkim Specjalistycznym Zespole Neuropsychiatrycznym w Opolu.
  4. 30.06-14.12.2016 – Projekt pt. „Tworzenie ma sens” – aktywizacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością, współfinansowany przez Samorząd Województwa Opolskiego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Działania:
    a) opublikowanie ze środków projektu recenzowanej i punktowanej publikacji: Konieczna Ewelina (red.): Ocalić swoje marzenia… Prace konkursowe II edycji konkursu autobiograficznego dla osób z niepełnosprawnością „Sensotwórcy – ludzie, dla których tworzenie ma sens”, 2016, Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, ISBN 978-83-945804-0-7, ss. 140.
    b) warsztaty autobiograficzne dla osób niepełnosprawnych zorganizowane na terenie – 3 spotkania,
    c) gala w Filharmonii mające na celu promocję książki oraz idę pracy nad własną biografią.
  5. 28.06-16.12.2017 – Projekt pt. „Życie jest podróżą – promowanie aktywności osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i zawodowym”, współfinansowany przez Samorząd Województwa Opolskiego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Działania:
    a) opublikowanie ze środków projektu recenzowanej i wysoko punktowanej publikacji: Ewelina J. Konieczna, Joanna Janik- Komar, „Życie jest podróżą… – obraz życia osób z niepełnosprawnością w świetle wywiadów narracyjnych”, Opolskie Stowarzyszenie Rehabilitacji Neurologicznej i Funkcjonalnej, Opole 2017, s. 146, ISBN 978-83-945804-1-4.
    b) warsztaty biograficzne dla uczestników projektu – 3 spotkania,
    c) wywiady biograficzne z uczestnikami projektu (współautor J. Janik-Komar).
  6. 27.03.2018 – zajęcia warsztatowe pt. „Spotkanie z wielkanocnymi tradycjami” zorganizowane dla pacjentów Dziennego Oddziału Rehabilitacji Psychiatrycznej w Wojewódzkim Specjalistycznym Zespole Neuropsychiatrycznym w Opolu.
  7. 29.06-14.12.2018 – Projekt pt. „Siła kobiet – wzmocnienie dotychczasowych zasobów osobistych i rozwinięcie samoświadomości posiadania innych cech i umiejętności społecznych, przydatnych w kreowaniu aktywnej postawy wobec życia”, współfinansowany przez Samorząd Województwa Opolskiego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Działania:
    a) mobilna wystawa fotograficzna z udziałem uczestniczek projektu,
    b) wydanie broszury informacyjnej dotyczącej problematyki niepełnosprawności,
    c) warsztaty edukacyjne dla uczestniczek projektu,
    d) poradnictwo biograficzne – wywiady z uczestniczkami projektu (współautor J. Janik-Komar).
  8. Organizacja mobilnej wystawy fotograficznej, w ramach projektu  pt. „Siła kobiet”, min. promującej działalność i zaangażowanie Instytutu Nauk Pedagogicznych na rzecz osób z niepełnosprawnością (realizacja: grudzień 2018).
  9. Prowadzenie szkoleń dla kadr:
    • Muzealniaki. Szkolenie dla kadr instytucji kultury. Tytuł wystąpienia: „Książkowy” baby blues. Czytelnicze propozycje dla młodych mam i ich dzieci, Wrocław, 23-24. 05.2019.
    • Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu,Warsztaty z zakresy prawidłowej komunikacji w współpracy z trudnym klientem, Kędzierzyn- Koźle, 29-30.05.2019.
    • Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Kędzierzynie-Koźlu,Warsztaty z zakresy przeciwdziałania wypalaniu zawodowemu, Kędzierzyn- Koźle, 15-16.06.2019.
    • Regionalny Ośrodek Pomocy Społecznej,Szkolenia z zakresu I stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny, Opole, 2019.
    • Regionalny Ośrodek Pomocy Społecznej,Szkolenia z zakresu II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny o specjalności praca socjalna z osobami starszymi, Opole, 2019.
    • Regionalny Ośrodek Pomocy Społecznej,Szkolenia z zakresu II stopnia specjalizacji w zawodzie pracownik socjalny o specjalności praca socjalna z osobami starszymi i osobami niepełnosprawnymi i ich rodzinami, Opole, 2019.

10. Wyjazd w ramach Programu Erazmus:  Wydział Pedagogiczny, Uniwersytet Śląski w Opawie, 09-12.04.2019 r.

Joanna Janik-Komar

  1. 28.06-16.12.2017 – Projekt pt. „Życie jest podróżą – promowanie aktywności osób niepełnosprawnych w życiu społecznym i zawodowym”, współfinansowany przez Samorząd Województwa Opolskiego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Działania:
    a) opublikowanie ze środków projektu recenzowanej i wysoko punktowanej publikacji: Ewelina J. Konieczna, Joanna Janik- Komar, „Życie jest podróżą… – obraz życia osób z niepełnosprawnością w świetle wywiadów narracyjnych”, Opolskie Stowarzyszenie Rehabilitacji Neurologicznej i Funkcjonalnej, Opole 2017, s. 146, ISBN 978-83-945804-1-4.
    b) warsztaty biograficzne dla uczestników projektu – 3 spotkania,
    c) wywiady biograficzne z uczestnikami projektu (współautor E. Konieczna).
  2. 29.06-14.12.2018 – Projekt pt. „Siła kobiet – wzmocnienie dotychczasowych zasobów osobistych i rozwinięcie samoświadomości posiadania innych cech i umiejętności społecznych, przydatnych w kreowaniu aktywnej postawy wobec życia”, współfinansowany przez Samorząd Województwa Opolskiego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Działania:
    a) mobilna wystawa fotograficzna z udziałem uczestniczek projektu,
    b) wydanie broszury informacyjnej dotyczącej problematyki niepełnosprawności,
    c) warsztaty edukacyjne dla uczestniczek projektu,
    d) poradnictwo biograficzne – wywiady z uczestniczkami projektu (współautor E. Konieczna).

Anna Weissbrot-Koziarska

  1. Organizacja Olimpiad Literatury Dziecięcej Przedszkolaków – cykl roczny.
  2. Współpraca na podstawie porozumienia z III Publicznym Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Skłodowskiej-Curie w Opolu.

Iwona Dąbrowska-Jabłońska

  1. Współorganizacja dnia pracownika socjalnego – listopad 2017 r. – w ramach projektu socjalnego Magdalena Mnich i Anna Sabat.

 

Prace eksperckie:

Anna Weissbrot-Koziarska:

  1. Ekspert w projekcie Kooperacje 3D – model wielosektorowej współpracy na rzecz wsparcia osób i rodzin – lata 2018 – 2021.Rodzaj zaangażowania: ekspert regionalny, współtwórca modelu na region śląski, opolski, małopolski i łódzki.
  2. Prowadzenie cyklu warsztatów dla młodzieży licealnej na terenie Opola na temat cyberprzestępczości – 2017-2018 r. – współpraca z Policją i Kuratorium Oświaty.
  3. Ekspert ds. społecznych w Telewizji TVN w programie „Uwaga!” TVN.
  4. Współpraca z Radio Opole.

Piotr Sikora:

  1. Ekspert krajowy w projekcie Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej – Świadczenie usług eksperckich przy realizacji projektu pn. „Kooperacje 3d – model wielosektorowej współpracy na rzecz wsparcia osób i rodzin”, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Działanie 2.5 Skuteczna pomoc społeczna.
  2. Ekspert krajowy w projekcie Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej – Świadczenie usług eksperckich przy realizacji projektu pn „Niezależne życie – wypracowanie standardu oraz przeprowadzenie pilotażu w zakresie mieszkalnictwa wspomaganego dla osób z chorobami neurologicznymi, w tym z chorobą Alzheimera i chorobą Parkinsona oraz osób starszych” – projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś priorytetowa II. Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, działanie 2.8 Rozwój usług społecznych świadczonych w środowisku lokalnym.

Popularyzacja wiedzy

  1. Weissbrot-Koziarska A., Pisanie cykliczne artykułów do Kwartalnika Śląska Opolskiego „Empowerment” w rubryce „Poradnictwo socjalne” – lata 2011 – 2015.
  2. Weissbrot-Koziarska A., organizator i koordynator dyskusji panelowej nt. Miejsca kobiet w Polsce. Organizator UO, 6.12.2015.
  3. Weissbrot-Koziarska A., wystąpienie w sesji plenarnej, wykład: Rodzicielstwo w sieci, III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „RODZICIELSTWO W RÓŻNYCH ETAPACH ROZWOJU RODZINY”, Kamień Śląski, 6-7 maja 2015 r.
  4. Weissbrot-Koziarska A., wystąpienie w sesji plenarnej, wykład: Praca socjalna na rzecz osób starszych z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin, II Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Senior eu. Pozytywne starzenie”, organizator Państwowa Medyczna Wyższa Szkoła Zawodowa w Opolu i Uniwersytet Opolski, 21 maja 2015 r.
  5. Weissbrot-Koziarska A., Publikowanie wyników badań i teoretycznych analiz w MONITORZE TRZECIEGO SEKTORA– Czasopisma Miejskiego Centrum Organizacji Pozarządowych w Opolu
  6. Weissbrot-Koziarska A., Współpraca z redakcją czasopisma „Nowe Horyzonty Edukacji” w ramach rozpowszechniania wiedzy z obszaru nauk społecznych:
  7. Weissbrot-Koziarska A., Artykuł: Czy musimy być produktami? Moda na konsumpcjonizm. NHE, nr 4-1(11)/2015.
  8. Weissbrot-Koziarska A., wykład zamawiany: Problemy współczesnych rodzin wyzwaniem dla lokalnej polityki społecznej, wygłoszony na konferencji współorganizowanej z MOPS w Kędzierzynie-Koźlu w dniu 05. 2015 r.
  9. Weissbrot-Koziarska A., przewodniczenie i moderowanie dyskusji panelowej: Przemoc w rodzinie – II Ogólnopolska Konferencja Naukowo-Metodyczna „Lokalna polityka społeczna na rzecz rodzin w kryzysie, 27 maja 2015 r., Kędzierzyn-Koźle.
  10. Weissbrot-Koziarska A., warsztaty szkoleniowe i prelekcje dla młodzieży II LO w Opolu na temat cyberprzemocy – 2017 r.
  11. Weissbrot-Koziarska A., Współpraca z Wydziałem Oświaty w Opolu, której efektem była organizacja Ogólnopolskiej Konferencji naukowo-metodycznej pn. „Szkoła wobec wyzwań współczesnej edukacji-role i zadania pedagoga, psychologa i wychowawcy”, która miała miejsce 7-8.11.2017 Kamień Śląski.
  12. Weissbrot-Koziarska A., Współpraca z Komendą Główną Policji w Opolu w zakresie przeciwdziałania zjawisku cyberprzemocy i cyberprzestępczości poprzez prezentację pedagogom, psychologom, policjantom efektów badań nad tymi zjawiskami wraz ze sposobami ich eliminowania z życia społecznego – cykl organizowanych spotkań – 2017 i 2018 r.

Aktywny udział w imprezach popularyzujących naukę, kulturę oraz sztukę

  1. Weissbrot-Koziarska A., wykład zamawiany na II Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Senior eu. Pozytywne starzenie”, organizator Państwowa Medyczna Wyższa Szkoła Zawodowa w Opolu i Uniwersytet Opolski, 21 maja 2015 r. Temat wystąpienia: Praca socjalna na rzecz osób starszych z zaburzeniami psychicznymi i ich rodzin,
  2. Weissbrot-Koziarska A., wykład zamawiany: Problemy współczesnych rodzin wyzwaniem dla lokalnej polityki społecznej, wygłoszony na konferencji współorganizowanej z MOPS w Kędzierzynie-Koźlu w dniu 05. 2015 r.
  3. Weissbrot-Koziarska A., wykład zamawiany: Cyberprzemoc, Współczesne zagrożenia – synergia działań. Kuratorium Oświaty w Opolu, Uniwersytet Opolski Zakład Pracy Socjalnej w Instytucie Nauk Pedagogicznych, 21.03.2016 r., Opole.
  4. Weissbrot-Koziarska A., wykład zamawiany: Doświadczanie starości. Starość w doświadczaniu. Organizator: Urząd Miasta Opole, „Teleopieka – wykorzystanie nowoczesnych technologii w zwiększeniu bezpieczeństwa w sytuacjach zagrażających życiu.”, Opole 23.06.2016.
  5. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Meandry jesieni życia, Bezpieczna Jesień życia – Konferencja podsumowująca Projekt ASOS, Opole 2016.
  6. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Życie w cieniu żałoby, Konferencja Naukowo-Szkoleniowa pt. “Starość – jej ciemność, jej światłość…”, DOM POMOCY SPOŁECZNEJ “Pod Dębem” w Dąbrowie Górniczej, 7.10.2016 r., współorganizator konferencji: Zakład Pracy Socjalnej UO.
  7. Dąbrowska-Jabłońska I., tytuł wystąpienia: Definicje i charakterystyka rodzin z wieloma problemami, III OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWO-METODYCZNA pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Kędzierzyn-Koźle „Asystentura rodzin – założenia a rzeczywistość”, Kędzierzyn-Koźle 18 maja 2016 r., współorganizator konferencji: Zakład Pracy Socjalnej UO.
  8. Sikora P.,Współorganizator, juror w wielu konkursach o charakterze lokalnym i regionalnym dotyczących osób starszych np. „Pogodna Jesień życia w obiektywie (juror- 2018), Przegląd chórów senioralnych (współorganizator i juror – 2017).