Zaznacz stronę

Polecane publikacje

NOWOŚĆ

Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 5

Autor: A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska (red. nauk.)
ISBN: 978-83-7395-841-8
Format: B5
Rok wydania: 2019, Liczba stron: 174
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

Do rąk Czytelnika oddajemy kolejny, piąty już tom Słownika metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Publikacja adresowana jest do szerokiego kręgu odbiorców: do nauczycieli akademickich, pedagogów i terapeutów, pracowników socjalnych oraz studentów. Jej celem jest zaprezentowanie rozwiązań sprzyjających włączaniu jednostek, rodzin i grup społecznych, zagrożonych marginalizacją lub wykluczonych, w nurt życia społecznego. Tom 5. zawiera 35 haseł, obszernych, napisanych w sposób przejrzysty i komunikatywny. Opisują one nie tylko definicje, ale także mają charakter kontekstowy, pokazują bowiem zjawiska, procesy, cechy specyficzne w szerszym procesie czy planie pomocowym. Autorami haseł są znawcy przedmiotu z różnych ośrodków akademickich w Polsce oraz praktycy zajmujący się wyjaśnianiem opisywanych zjawisk i pojęć.

Helena Radlińska w walce o Polskę (1914-1918), Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2019, ss. 208 (rec. prof. dr hab. Stefania Walasek, prof. dr hab. Andrzej Olubiński).

Autor: Żukiewicz Arkadiusz
ISBN: 978-83-7395-819-7
Format: B5
Rok wydania: 2019
Liczba stron: 208
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

Monografia Helena Radlińska w walce o Polskę (1914–1918) jest wynikiem realizacji projektu badawczego, którego przedmiotem była służba żołnierska tytułowej bohaterki, pełniona w szeregach najbliższych współpracowników Józefa Piłsudskiego. Helena Radlińska zawiesiła w 1914 roku pracę naukową na Uniwersytecie Jagiellońskim, by aktywnie włączyć się w ruch niepodległościowy Polaków. Zrealizowany projekt badawczy wpisał się w obszar historii pracy społecznej i oświatowej. Jest to trzeci filar polskiej pedagogiki społecznej, której twórczynią była Helena Radlińska. Jako absolwentka studiów historycznych autorka ta skonstruowała metodę historyczną dla badań społecznopedagogicznych. Oddawana Czytelnikom książka jest efektem zastosowania owej metody w badaniu naukowym, którego głównym celem było poznanie zaangażowania Heleny Radlińskiej w walkę o wolność Polski podczas I wojny światowej. Dotarcie do źródeł i dokumentów umożliwiło nakreślenie portretu bohaterki na tle jej działalności w zastępach obozu niepodległościowego. Zgromadzony materiał empiryczny odsłania fakty z życia i służby państwowej oraz społeczno-oświatowej Heleny Radlińskiej w latach 1914–1918. Wpisujący się w teoretyczne ramy aktywizacji sił ludzkich oraz zmiany społecznej obraz jej aktywności narodowo-wyzwoleńczej, uzupełnia analiza źródeł i dokumentów. Towarzysząca temu rekonstrukcja autobiograficznych wspomnień prof. H. Radlińskiej (wyrażonych w liście prezentującym doświadczenia i przemyślenia czasu pierwszej wojny) jest swoistym podsumowaniem. Analiza porównawcza zachowanego rękopisu „Listu czwartego”, jego maszynopisu oraz dokumentu dopuszczonego do druku w 1964 roku, umożliwiła prezentację aktów działania cenzury politycznej obecnej w życiu publicznym (w tym naukowym) okresu PRL. Zamieszczony w aneksie książki „List czwarty” (odtworzony na podstawie rękopisu) stanowi integralny element monografii. Jest to wynik badania naukowego, które ujawniło skalę ingerencji czynników cenzorskich w treść autorskiej wypowiedzi Heleny Radlińskiej, spisanej pod koniec jej życia. W pośmiertnym wydaniu materiału autobiograficznego wykreślono niemal wszystkie fragmenty, z których Czytelnik dowiedziałby się o niepodległościowej współpracy autorki „Listu czwartego” z komendantem Józefem Piłsudskim. O komunistycznym zakłamywaniu patriotycznej działalności Heleny Radlińskiej świadczą również wypowiedzi jej współpracowników i uczniów, przywoływane w niniejszej monografii. Książka oddaje prawdę o umiłowaniu wolności, służby i Ojczyzny, którym Helena Radlińska kierowała się w działalności naukowej, społecznej oraz oświatowej. Miłość ta wprowadziła ją w szeregi obozu niepodległościowego. Dla Czytelników poszukujących prawdy o przeszłości książka ta będzie okazją do spotkania z Bohaterką polskiej niepodległości. Odnajdą w niej obraz kobiety zaangażowanej w służbę żołnierską. Helena Radlińska służyła Ojczyźnie, nie zważając na ryzyka z tą służbą związane. Dziś zdaje się być zapomnianym symbolem bezimiennego poświęcenia i trudu wnoszonego w czynną walkę o Polskę, która po latach zaborów wróciła na mapy świata. Helenę Radlińską można bez wątpienia zaliczyć w poczet Matek polskiej niepodległości. Słuszność powyższego potwierdza niniejsza monografia, której adresatami są nie tylko pedagodzy społeczni, ale również działacze społeczno-oświatowi, wychowawcy, nauczyciele, historycy oraz wszyscy ci, którzy na doświadczeniach przeszłości pragną budować przyszłość w teraźniejszości.

Okładka publikacjiPedagogika i praca socjalna w cyklu życia. Człowiek. Rodzina. Społeczeństwo (Tom I i II)

Weissbrot-Koziarska A. (red.)
ISBN: Tom I: 978-83-63517-02-1, Tom II: 978-83-63517-03-8,
Opole 2017  Liczba stron: Tom I: 164, Tom II: 196
Wydawnictwo: TOMSON Print & Safety – Brzeg

Publikacja Koła Naukowego Pracowników Socjalnych to zbiór wystąpień wygłoszonych podczas II Ogólnopolskiej Konferencji Kół Naukowych, Doktorantów i Studentów, pn. Pedagogika i praca socjalna w cyklu życia. Człowiek. Rodzina. Społeczeństwo. W konferencji wzięło udział blisko 150 przedstawicieli ośrodków naukowych z całej Polski oraz z instytucji, którym działalność pomocowa nie jest obojętna. Przekazujemy do rąk Czytelników dwa tomy. Redaktorem naukowym obu publikacji jest opiekun Koła, dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, prof UO. Tom pierwszy dotyczy roli roli i miejsca jednostki w społeczeństwie. Drugi tom obejmuje zagadnienia związane z zadaniami, funkcjami oraz wyzwaniami, jakie stoją przed współczesną rodziną. W tomie tym znalazły się także kwestie dotyczące struktury i natury społeczeństwa oraz jego znaczenia w zachowaniu systemu wartości ogólnoludzkich (ze wstępu do publikacji).

slownik4Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 4

Autor: A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska (red. nauk.)
ISBN: 978-83-7395-698-8
Format: B5
Rok wydania: 2016, Liczba stron: 188
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

Tom IV Słownika metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej zawiera 54 hasła, ujmujące zarówno nowe zjawiska
w rzeczywistości społeczno-wychowawczej, jak i te, które nie są już nowymi w naukach społecznych. Te ostatnie starano się jednak ukazać w sposób specyficzny, kontekstowy, odnosząc je do poziomu subdyscyplin.
Zawarte w Słowniku… definicje mieszczą się w trzech kategoriach działań jednostki i grup, łączących doświadczenia i refleksję opartą na aktualnej wiedzy z obszaru nauk społecznych i humanistycznych. Druga kategoria definicji obejmuje różne opisy działań terapeutycznych, koncentrując się przede wszystkim na konieczności posiadania określonych kompetencji osób z nich korzystających w relacjach z drugim człowiekiem. Trzecia kategoria definicji to pojęcia, które nie są nowe w naukach społecznych czy humanistycznych, jednak zostały one przedstawione w specyficzny sposób uwzględniający charakter Słownika... Wszystkie pojęcia stanowią esencję prezentowanych treści, co jest oczywiste, gdyż nie ma w Słowniku miejsca na szczegółowe analizy.

wykluczenie.publikacja 2016Problemy wykluczenia społecznego – stare i nowe wyzwania

Weissbrot-Koziarska A. (red.)
ISBN: 978-83-63517-01-4
Opole 2015  Liczba stron: 224
Wydawnictwo: Create WWW – Tomasz Sokół

Publikacja Koła Naukowego Pracowników Socjalnych jest zbiorem wystąpień wygłoszonych podczas I Ogólnopolskiej Konferencji Kół Naukowych, Doktorantów i Studentów, pt. Problem wykluczenia społecznego – stare i nowe wyzwania. Redaktorem naukowym publikacji jest opiekun Koła, dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, prof UO. Książka zawiera artykuły naukowe dotyczące m. in. problematyki funkcjonowania osób starszych, bezdomnych, wsparcia jednostek i rodzin, streetworkingu i wolontariatu.

Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 3

Autor: A. Weissbrot-Koziarska, I. Dąbrowska-Jabłońska (red. nauk.)
ISBN: 978-83-7395-606-3
Format: B5 Rok wydania: 2014 Liczba stron 176
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

Trzeci tom Słownika.., zawiera 46 haseł odnoszących się do różnych aspektów form, metod i technik oddziaływań podejmowanych w ramach działań edukacyjnych, skoncentrowanych w obszarze pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Nowe terminy, określające nowe wydarzenia, sytuacje i procesy społeczne, odzwierciedlają dynamikę rozwoju metodyki pracy pedagogicznej w tych trzech obszarach, jak również wynikają ze zmian społecznych w różnych ich wymiarach (makro, mezo, mikro). Ten aspekt jest widoczny nie tylko w tym tomie, ale też w poprzednich. Taką perspektywę będzie można również dostrzec w tomie czwartym, nad którym prace dobiegają już końca. Mamy nadzieję, że i on zostanie życzliwie przyląty przez naszych Czytelników.

slownik2Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 2

Autor: Anna Weissbrot-Koziarska, Iwona Dąbrowska-Jabłońska (red. nauk.)
ISBN: 978-83-7395-545-5
Format: B5 Rok wydania: 2013 Liczba stron 185
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

Głównym celem publikacji jest dostarczenie Czytelnikowi materiału, który będzie stanowił reprezentację tego, co aktualnie dzieje się w polu praktyki pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej jest wydawany w tzw. systemie holenderskim, co oznacza, że każdy kolejny tom zawiera hasła w zakresie całego alfabetu. Autorami haseł są z jednej strony pracownicy naukowo-dydaktyczni, z różnych ośrodków naukowych w Polsce i za granicą, którym powierzono opracowanie haseł z obszaru pojęć abstrakcyjnych, czyli tych o wyraźnym charakterze pojęć naukowych. Cechują się one dbałością o zachowanie jednoznaczności i trafności. Drugą grupę autorów stanowią osoby, będące bezpośrednio zaangażowane w rzeczywistość pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Te definicje są zwykle opisem działań, czynności, efektów. Każde hasło posiada swój odpowiednik w języku angielskim i zakończone jest wykazem polecanej literatury przedmiotu, w zdecydowanej większości są to publikacje stosunkowo nowe, co także pokazuje rozwój pracy socjalnej, jako kształtującej się dyscypliny naukowej. Jako uzupełnienie, na końcu każdej publikacji, podano także krótkie noty biograficzne autorów haseł, dając możliwość poznania kompetencji autorów i uwierzytelniając w ten sposób prezentowane treści.

spis treści

Słownik metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej. Tom 1

Autor: Anna Weissbrot-Koziarska , Piotr Sikora (red. nauk.)
ISBN: 978-83-7395-510-3 ISSN:
Format: B5 Rok wydania: 2012 Liczba stron: 176
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

Celem publikacji było stworzenie wspólnej płaszczyzny do dyskusji nad aparatem pojęciowym trzech obszarów nauki, które w praktyce współistnieją, wzajemnie się przenikają i uzupełniają, tj. praca socjalna, opiekuńcza i terapeutyczna. Dzięki objaśnieniu podstawowych pojęć, opisowi najczęściej stosowanych metod, form i technik pracy dążono do uporządkowania i zaprowadzenia pewnego ładu w tych relacjach.
Do rąk Czytelnika oddajemy pierwszy tom „Słownika metod, technik i form pracy socjalnej, opiekuńczej i terapeutycznej”, ale w przygotowaniu są już dwa kolejne tomy. Wszystkie są tworzone w tzw. systemie holenderskim, czyli każdy kolejny tom będzie zawierać hasła w zakresie całego alfabetu.
Publikacja adresowana jest do szerokiego kręgu odbiorców, do nauczycieli akademickich, pedagogów i terapeutów, pracowników socjalnych oraz studentów.

spis treści

Poradnictwo socjalne dla rodzin. Podręcznik akademicki

Autor: Weissbrot-Koziarska Anna
ISBN: 978-83-7395-488-5
Format: B5 Rok wydania: 2012 Liczba stron: 182
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

Podręcznik przedstawia podstawowe zagadnienia teoretyczne z zakresu poradnictwa, w tym poradnictwa socjalnego. Ponadto zawiera opis praktycznych działań i niezbędnych w tym celu kompetencji i umiejętności, które musi posiadać pracownik socjalny w procesie poradniczym. Autorka skupia uwagę na dyskursie wokół pojęcia poradnictwa socjalnego, zwłaszcza zaś poradnictwa socjalnego dla rodzin – jednego z najważniejszych obszarów działań współczesnego pracownika socjalnego. Podręcznik zawiera opis procesu komunikacji i rozwiązywania trudnych spraw, w jakie uwikłane są jednostki i ich rodziny poprzez zastosowanie odpowiednich metod, technik i narzędzi stosowanych w poradnictwie socjalnym dla rodzin.
Podręcznik adresowany jest głównie do studentów pracy socjalnej, pedagogiki, psychologii, socjologii, teologii, nauk o rodzinie. Przydatny może być także dla praktyków zajmujących się radzeniem jednostkom i rodzinom, które znajdują się w trudnej sytuacji życiowej.

Terapia pedagogiczna. Wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne

 

Autor: Dąbrowska-Jabłońska Iwona
ISBN: 978-83-7395-471-7
Format: B5Rok wydania: 2012 Liczba stron: 206
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

Publikacja ma charakter podręcznika akademickiego. Zawiera szereg cennych informacji zarówno teoretycznych, jak i praktycznych, istotnych z punktu widzenia edukacji i wspomagania rozwoju dzieci młodszych z trudnościami w uczeniu się. Układ treści jest przejrzysty i logiczny. Treść napisano w oparciu o bogatą i najnowszą literaturę, dodatkowo po zakończeniu każdego rozdziału podano literaturę polecaną.
Podręcznik akademicki kierowany do studentów kierunków pedagogicznych. Polecany przede wszystkim pedagogom-terapeutom, wychowawcom i nauczycielom dzieci młodszych oraz słuchaczom studiów podyplomowych z zakresu pedagogiki i terapii.

spis treści

Social Work in adult Services in the European Union. Selected Issues and Experiences

Edited by: Józefa Brągiel, Iwona Dąbrowska-Jabłońska and Malcolm Payne.College Publications (18 Jan 2011), UK, 226 pages.
ISBN 9781848900271
http://www.collegepublications.co.uk/other/?00018

From introduction:
„The present volume contains some of the papers, presented during the conference Social Work with adults in the EU . The publication itself is a result of a three-way cooperative venture, led by Opole University. It brings together perspectives from Opole University, its partner universities in central Europe and a variety of social work provier agencies within the Leonardo da Vinci programme coordinated by Przemysław Kaniok, a research worker of the Institute of Pedagogical Sciences of Opole University. The programme operated from 2006-2008, including seven agencies: St Christopher’s Hospice (London), Princess Alice Hospice (Esher), British Association of Social Workers (London), Garth Care Home (Kington), Trinity Hospice (London), The Blue Cross Centre (Wuppertal) and the Kofoeds School (Copenhagen).
Managers of the social service provision where the practice placements were held wrote papers offering information about and reflection on the social care systems in their setting and country. Researchers from universities with which Opole University has had cooperation agreements over many years, also contributed to the knowledge and understanding about social care as it is developing particularly in mid-Europe in this publication. Our colleagues of the Catholic University of Ružomberok and the Matej Bel University in Banská Bystrica (Slovak Republic), the University of Hradec Králové (Czech Republic) contributed addiotnal perspectives on a variety of social service systems for adults. And finally, some of the papers were written in collaboration with employees of the Opole Municipal Family Aid Centre through their research cooperation with Opole University.”

Ze wstępu:
„Książka ta powstała w wyniku współdziałania Uniwersytetu Opolskiego z instytucjami społecznymi w ramach programu Leonardo da Vinci koordynowanego przez mgra Przemysława Kanioka, pracownika Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego. Program Leonardo da Vinci realizowany był w latach 2006-2008 i uczestniczyło w nim 7 placówek. Były to: St Christopher’s Hospice (London), Princess Alice Hospice (Esher), British Association of Social Workers (London), Garth Care Home (Kington), Trinity Hospice (London), Ośrodek “Błękitnego Krzyża“ (Wuppertal), Kofoeds School (Kopenhaga). W trakcie realizacji programu Leonardo da Vinci w stażach wzięło udział 13 studentów Uniwersytetu  Opolskiego. Mieli oni okazję poznać specyfikę pracy w placówkach socjalnych innych krajów i skonfrontować je z polskimi doświadczeniami. Międzynarodowa wymiana wiedzy i doświadczeń praktyków i naukowców stworzyła możliwość refleksji nad systemami służb pomocy społecznej, treścią i metodami pracy socjalnej w różnych krajach wspólnoty europejskiej. Dała też szansę na przygotowanie pracownika socjalnego zdolnego realizować szybką interwencję i pracę socjalną w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości społecznej.
Kierownicy placówek pracy socjalnej, w których realizowane były staże stworzyli teksty, które dają wstępne rozeznanie w systemach pomocy społecznej poszczególnych krajów. Swój udział w powstaniu tej publikacji mają również pracownicy naukowi z zaprzyjaźnionych uniwersytetów, z którymi uczelnia ma zawarte wieloletnie umowy o współpracy naukowej.  Znaczący wkład w refleksję nad systemami służb społecznych wniosły artykuły koleżanek i kolegów z Katolickiego Uniwersytetu w Ružomberoku, Uniwersytetu w Hradec Králové, Akademii Jana Długosza w Częstochowie i Uniwersytetu Opolskiego. Część artykułów powstała przy współpracy praktyków z Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Opolu.”

Wolontariat i samopomoc – podstawowe wymiary solidarności w społeczeństwie ryzyka

„Środkowoeuropejskie Forum Teorii i Praktyki Pracy Socjalnej” zeszyt 1.
Autor: Sikora Piotr (red.)
ISBN: 978-83-9166-502-2
Format: B5
Rok wydania: 2007
Liczba stron: 142
Wydawnictwo: Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego oraz Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu

Opis: „Niniejszą publikacją rozpoczynamy edycję serii „Środkowoeuropejskie Forum Teorii i Praktyki Pracy Socjalnej”. Jest to wspólna inicjatywa badaczy dwóch środowisk uniwersyteckich – Katedry Pedagogiki Społecznej Uniwersytetu Opolskiego i Katedry Pracy Socjalnej Uniwersytetu Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy na Słowacji. Zamierzeniem autorów i redaktorów jest prezentowanie zarówno opracowań teoretycznych, użytecznych na gruncie pracy socjalnej, jak i przedstawienie udanych aplikacji nowoczesnej myśli socjalnej do praktyki.” (ze wstępu)

spis treści

Praca socjalna wobec rzeczywistych i potencjalnych zagrożeń człowieka

Autor: Brągiel Józefa, Sikora Piotr (red.)
ISBN: 83-7395-128-8
Format: B5
Rok wydania: 2005
Liczba stron: 266
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

„Praca socjalna jest kategorią wpisująca się w wielowiekowy nurt pomocy człowiekowi. U jej podstaw leży zawsze sytuacja deficytu, zagrożenia, dysfunkcji czy patologii. Naukowa refleksja porządkuje zarówno obszary aktualnych i potencjalnych zagrożeń człowieka, rodziny czy cywilizacji, jak również dokonuje analizy metod i form skutecznego im przeciwdziałania. Problematykę tę uczyniono przedmiotem seminarium naukowego: Praca socjalna wobec wyzwań teraźniejszości i przyszłości”, towarzyszącego XIII Zjazdowi Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej, który odbył się 23-24 października 2003 roku w Kamieniu Śląskim. Organizatorem zjazdu i seminarium naukowego była Katedra Pedagogiki Społecznej Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego” (ze wstępu).

spis treści

 

Praca socjalna – wielość perspektyw. Rodzina – Multikulturowość – Edukacja

Autor: Brągiel Józefa, Sikora Piotr (red.).
ISBN: 83-7395-081-8
Format: B5
Rok wydania: 2004
Liczba stron: 342
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

” Trwający w naszym kraju od kilkunastu lat proces transformacji ustrojowej, społecznej i gospodarczej wywołał wiele zmian w warunkach życia polskiego społeczeństwa, a także w społecznej mentalności. Wśród problemów społecznych, których powstanie i wzrost wiążą się z procesami transformacji i zmianą społeczną, wymienia się bezrobocie, ubóstwo, bezdomność, problemy etniczne i bezradność w radzeniu sobie z nową rzeczywistością. Stają się one przyczyną pojawienia się nieznanych u nas dotychczas obszarów pracy socjalnej, stawiając przed pracownikami socjalnymi i pomocą społeczną coraz to nowe wyzwania. Wielość zadań i grup klientów, oczekujących pomocy pracowników socjalnych sprawiły, że praca socjalna, której zadaniem jest ułatwienie wzajemnego przystosowania jednośtek, rodzin, grup i środowisko społecznych oraz rozwijanie poczucia własnej indywidualnej wartości, musi oferować różnorodne sposoby rozwiązywania ich problemów. Tę wielość perspektyw w realizacji pracy socjalnej dnia codziennego i nadchodzącej przyszłości uczyniono przedmiotem seminarium naukowego pt. „Praca socjalna wobec wyzwań teraźniejszości i przyszłości”, towarzyszącego XIII Zjazdowi Polskiego Stowarzyszenia Szkół Pracy Socjalnej, który odbył się 23-24 października 2003 roku w Kamieniu Śląskim. Organizatorem zjazdu i seminarium naukowego była Katedra Pedagogiki Społecznej Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego” (ze wstępu).

spis treści

Pracownik socjalny. Wybrane problemy zawodu w okresie transformacji społecznej

Autor: Brągiel Józefa, Kurcz Alicja (red.).
ISBN: 83-88796-92-5
Format: B5
Rok wydania: 2003
Liczba stron: 178
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego

Książka jest interesującą prezentacją wyników badań zespołowych związanych z zawodem pracownika socjalnego. Podejmuje ważne kwestie dotyczące europejskich i polskich wymiarów kształcenia i profesjonalizacji w pracy socjalnej oraz etyki i etycznych aspektów zawodu pracownika socjalnego. Prezentuje standardy umiejętności zawodowych w pracy socjalnej i samoocenę ich opanowania przez czynnych zawodowo pracowników socjalnych a także wybrane aspekty poczucia tożsamości z zawodem. W publikacji omówiono również problemy wynikające z doświadczeń pracowników socjalnych w pracy z klientem w sytuacji udzielania pomocy oraz doskonalenia funkcjonowania pracowników socjalnych w domach pomocy społecznej. Książka może zainteresować osoby zajmujące się pomocą społeczną i pracą socjalną w różnych jej obszarach. Adresowana jest do studentów kierunków humanistycznych – głównie pedagogiki, socjologii i polityki społecznej – oraz do pracowników socjalnych uczestniczących w różnych formach doskonalenia zawodowego.

spis treści

 

Problemy kształcenia i doskonalenia zawodowego pracowników socjalnych

Autor: Brągiel Józefa, Mudrecka Irena (red.)
ISBN: 83-87635-25-1
Format: B5
Rok wydania: 1998
Liczba stron: 314
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego