Zaznacz stronę

Praktyki studenckie PS

Szanowni Państwo, pragniemy poinformować, że 04.09.2023​ r. wprowadzono zarządzeniem Rektora Uniwersytetu Opolskiego nowy Regulamin organizacji praktyk w UO. Oto link do Zarządzenia.

 

W trakcie studiów na kierunku Praca socjalna pierwszego stopnia studenci zobowiązani są do realizacji dwóch rodzajów praktyk: praktyki śródrocznej i praktyki ciągłej.

Praktyki śródroczne

Instrukcje aktualne od roku akademickiego 2021/2022/2023/2024

Kierunek: PRACA SOCJALNA
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil kształcenia: ogólnoakademicki
Tryb studiów:
stacjonarny i niestacjonarny
(realizowane wg harmonogramu studiów z roku akademickiego 2017/2018_stacjonarne, 2019/2020_niestacjonarne, 2022/2023 – modyfikacje 2023_stacjonarne i niestacjonarne)

Czas trwania praktyki:
– studia stacjonarne: trzy semestry po 30 godzin praktyki śródrocznej;
– studia niestacjonarne: trzy semestry po 30 godzin praktyki śródrocznej;
termin realizacji ustalony na podstawie programu studiów: realizacja i zaliczenie praktyki w terminach:
rok I, semestr studiów II,
rok II, semestr studiów III i IV;
Uwaga:
Koordynatorem praktyki śródrocznej jest nauczyciel akademicki, któremu w przydziale czynności w danym roku akademickim przypisano zajęcia Praktyka śródroczna.

Placówki (instytucje), w których można realizować praktykę: Student powinien odbyć w ciągu trzech semestrów praktyki w trzech różnych placówkach (instytucjach) wskazanych przez Koordynatora praktyk. Zaleca się, aby praktyka była realizowana w instytucji, która w zakresie wypełnianych funkcji i podejmowanych zadań jest najbardziej zbliżona do specyfiki kierunku studiów. Zalecane placówki: ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, regionalne ośrodki polityki społecznej, centra pomocy rodzinie, placówki interwencji kryzysowej, domy pomocy społecznej, domy dziecka, świetlice środowiskowe, świetlice socjoterapeutyczne, ośrodki adopcyjno-opiekuńcze, placówki dla osób bezdomnych, hospicja, placówki specjalne i integracyjne dla dzieci i dorosłych (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjalny), ośrodki dla cudzoziemców, hospicja, socjalna organizacje pozarządowe realizujące zadania pomocy społecznej, szpitale (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjalny), zakłady karne (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjalny).

Cele praktyki:

  1. Zapoznanie studentów z całokształtem działalności wybranej placówki (instytucji).
  2. Pogłębianie znajomości metod i form pracy w danej placówce (instytucji).
  3. Kształtowanie umiejętności w zakresie integracji wiedzy teoretycznej i praktycznej.
  4. Doskonalenie umiejętności praktycznego realizowania zadań wynikających z funkcji placówki (instytucji), w której odbywa się praktyka oraz kształtowanie inicjatywy w organizowaniu i prowadzeniu wybranych form pracy socjalnej.
  5. Kształtowanie pożądanych postaw interpersonalnych i emocjonalnego zaangażowania w proces profesjonalnego przygotowania zawodowego.
  6. Zapoznanie studentów z formalno-prawnymi podstawami funkcjonowania instytucji szkolenia praktycznego placówki (instytucji).

Obowiązki studenta w czasie realizacji praktyki:

  1. Praktyka jest obowiązkowa i realizowana jest zgodnie z planem zajęć przez 2 godziny (2 x 45 min.) w tygodniu (łącznie 30 godzin w semestrze). W uzasadnionych sytuacjach może być zrealizowana w innym rytmie, jednak zawsze według uzgodnionego harmonogramu i w terminie wyczerpującym wypracowanie limitu 30 godzin.
  2. Student powinien osiągnąć określone dla praktyki efekty uczenia się, zgodnie z programem studiów, właściwym dla danego kierunku, poziomu i profilu;
  3. Student ma obowiązek godnego reprezentowania Uczelni oraz bezwzględnego przestrzegania przepisów Regulaminu Organizacji Praktyk w Uniwersytecie Opolskim oraz niniejszej Instrukcji realizacji praktyki obowiązkowej – śródrocznej.
  4. Student zobowiązany jest do bezwzględnego przestrzegania przyjętego w miejscu praktyki, trybu
    i porządku pracy oraz przepisów o dyscyplinie pracy;
  5. Obowiązkiem studenta odbywającego praktykę jest udział w realizowanych w placówce (instytucji) formach pracy, systematyczne i sumienne przygotowywanie się do wykonywanych zadań, stosowanie się do zaleceń Dyrekcji oraz Opiekuna praktyki w placówce;
  6. Obowiązkiem studenta odbywającego praktykę jest posiadanie odpowiednich ubezpieczeń, zaświadczeń i innych dokumentów wymaganych przez placówkę będącą miejscem odbywania praktyki (ewentualne koszty w tym zakresie pokrywa student);
  7. Student zobowiązany jest do ponoszenia odpowiedzialności materialnej za ewentualne szkody powstałe z jego winy w miejscu odbywania praktyki;
  8. Studenta obowiązuje samodzielne przeprowadzenie różnych form zajęć (wypełnianie zadań), jakie wynikają z normalnego rytmu pracy w instytucji (placówce). Zajęcia realizowane są na podstawie samodzielnie opracowanych przez studenta scenariuszy zajęć zaakceptowanych przez Opiekuna praktyki;
  9. Praktykant przed rozpoczęciem realizacji samodzielnych zajęć (zadań) powinien poznać różne obszary pracy danej instytucji (placówki);
  10. Praktykant prowadzi Kartę przebiegu praktyki obowiązkowej – śródrocznej i odnotowuje w niej obserwowane i zrealizowane samodzielnie zajęcia/zadania, poddające je własnej refleksji;
  11. Dokumentacja praktyki powinna zawierać: Kartę przebiegu praktyki obowiązkowej – śródrocznej potwierdzoną podpisem Opiekuna praktyki i/lub Dyrektora instytucji (placówki) oraz pieczątką instytucji;
  12. Po zakończeniu praktyki student zgłasza się terminowo z Kartą przebiegu praktyki obowiązkowej – śródrocznej do Koordynatora praktyk celem zaliczenia praktyki oraz dokonania stosownego wpisu w systemie USOS

Zadania instytucji (placówki) i Opiekuna praktyki w zakresie organizacji i nadzoru:

  1. Merytoryczny i metodyczny nadzór nad przebiegiem praktyki w placówce (instytucji) sprawuje Opiekun praktyki, posiadający doświadczenie w wykonywaniu zawodu pracownika socjalnego lub pokrewnych zawodów, realizowanych w instytucjach służb społecznych, Dyrektor placówki (instytucji) i/lub wyznaczona przez niego inna kompetentna osoba.
  2. Dyrekcja placówki (instytucji) oraz Opiekun praktyki w placówce (instytucji) umożliwiają studentom zapoznanie się z całokształtem jej działalności, a szczególnie z jej:
  • zadaniami i programem działania,
  • specyfiką pracy,
  • strukturą organizacyjną,
  • dokumentacją instytucji,
  • realizowanymi formami pracy (w samej instytucji i w ramach współdziałania z innymi podmiotami w środowisku).

Opiekun sprawuje nadzór nad praktykami poprzez:

  • opracowanie planu praktyki,
  • systematyczne udzielanie studentom merytorycznych i metodycznych rad i wskazówek,
  • dbanie o zapewnienie studentom odpowiednich warunków do pracy i realizowania zajęć/zadań,
  • koordynowanie przygotowania studenta do realizacji wyznaczonych zadań,
  • potwierdzenie zapisów w Karcie przebiegu praktyki obowiązkowej –śródrocznej,
  • prowadzenie systematycznej obserwacji praktykanta,
  • ocenę studenta w zakresie jego przygotowania do pracy socjalnej i predyspozycji osobowych do zawodu.
  1. Po zakończeniu praktyki Opiekun powinien omówić ze studentem jej przebieg.
  2. Opiekun praktyki w placówce (instytucji) przekazuje do Biura Dydaktyki i Spraw Studenckich UO (Obszar Edukacji Ustawicznej i Praktyk Uniwersytetu Opolskiego) osobiście lub za pośrednictwem tradycyjnej poczty: Umowę na organizację praktyki w placówce (instytucji) – 1 egzemplarz, Umowę zlecenie – 1 egzemplarz oraz Ewidencję godzin wykonywania umowy-zlecenia.
  3. Opiekun praktyki w placówce (instytucji) przekazuje do Koordynatora praktyk (osobiście, za pośrednictwem tradycyjnej poczty lub poczty e-mail autoryzowaną Opinię o przebiegu praktyki obowiązkowej – śródrocznej (wypełnia Opiekun praktyki w placówce).

Obowiązki Koordynatora praktyk:

  1. Koordynator praktyk odpowiada za wybór i nawiązanie kontaktu z placówką (instytucją).
  2. Koordynator organizuje, przy współpracy z Opiekunem praktyki, spotkanie organizacyjne ze studentami w placówce (instytucji).
  3. Koordynator praktyki pozostaje w stałym kontakcie z Opiekunem praktyki i/lub Dyrekcją placówki (instytucji).
  4. Koordynator praktyk monitoruje przebieg praktyki w placówce (instytucji).
  5. Koordynator praktyk odpowiada za merytoryczną stronę̨ praktyk, w tym za realizację i weryfikację efektów uczenia się̨.
  6. Koordynator praktyk dokonuje wpisu oceny z praktyki do systemu USOS.
  7. Koordynator praktyk nadzoruje dokumentację związaną̨ z realizacją praktyki, przechowuje ją przez czas określony w odrębnych przepisach.
  8. Koordynator praktyk przedstawia sprawozdanie z realizacji praktyk w poprzednim roku akademickim właściwemu prorektorowi, do dnia 30 października, kolejnego roku akademickiego.

Warunki zaliczenia praktyki: Po zakończeniu praktyki student przekazuje Koordynatorowi praktyki na UO osobiście lub za pośrednictwem tradycyjnej poczty w celu uzyskania wpisu w systemie USOS: Kartę przebiegu praktyki obowiązkowej –śródrocznej, autoryzowaną przez Opiekuna praktyki (i/lub Dyrektora placówki).

Dopuszcza się możliwość osiągania efektów uczenia się przypisanych praktykom na danym kierunku, poziomie i profilu studiów w systemie hybrydowym, tj. mieszanym, wykorzystującym formy pracy stacjonarnej i zdalnej z użyciem narzędzi komunikacji na odległość. Decyzję w tej sprawie podejmuje Dziekan Wydziału w porozumieniu z Koordynatorem praktyk i Opiekunem praktyki, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo studenta oraz regulamin i procedury placówki (instytucji), w której praktyki są realizowane. Jeśli praktyka realizowana jest w systemie hybrydowym, tj. mieszanym, należy to zaznaczyć
w Karcie przebiegu praktyki (kolumna „Uwagi”), rozszerzając opis realizowanych lub obserwowanych czynności/zadań o komentarz („zrealizowane w trybie stacjonarnym”/ „zrealizowane w trybie zdalnym”).

W sprawach nieuregulowanych niniejszą Instrukcją organizacji praktyki obowiązkowej – ciągłej zastosowanie ma Regulamin organizacji praktyk w Uniwersytecie Opolskim (na mocy Zarządzenia nr 15/2021 Rektora Uniwersytetu Opolskiego z dnia 28 stycznia 2021 r.).

W trakcie realizacji praktyk należy uwzględnić przepisy o ochronie danych  osobowych, w tym przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r., w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych.


ARCHIWUM

Praktyki śródroczne – programy 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021

Zgodnie z programem studiów studenci kierunku: Praca socjalna studiów I stopnia, stacjonarnych, zobowiązani są do odbycia praktyki śródrocznej w placówce socjalnej. Praktyka realizowana jest w II, III i IV semestrze studiów, w każdym po 30 godzin zajęć (łącznie 90 godzin). Opiekunowie praktyki śródrocznej z ramienia Uniwersytetu Opolskiego: dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska, prof. UO, dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, prof. UO, dr Piotr Sikora.

Zgodnie z programem studiów studenci kierunku: Praca socjalna studiów I stopnia, niestacjonarnych, zobowiązani są do odbycia praktyki śródrocznej w placówce socjalnej. Praktyka realizowana jest w II, III i IV semestrze studiów, w każdym po 30 godzin zajęć (łącznie 90 godzin). Opiekunowie praktyki śródrocznej z ramienia Uniwersytetu Opolskiego: dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska, prof. UO, dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska, prof. UO, dr Piotr Sikora.

Celem praktyki jest: 1. Zapoznanie studentów z całokształtem działalności wybranej placówki. 2. Pogłębianie znajomości metod i form pracy w zakresie pracy socjalnej. 3. Kształtowanie umiejętności studentów w zakresie integracji wiedzy teoretycznej i praktycznej. 4. Doskonalenie umiejętności praktycznego realizowania zadań wynikających z funkcji placówki, w której odbywa się praktyka oraz kształtowanie inicjatywy w organizowaniu i prowadzeniu wybranych form pracy socjalnej. 5.Kształtowanie pożądanych postaw interpersonalnych i emocjonalnego zaangażowania w proces profesjonalnego przygotowania zawodowego. 6.Zapoznanie studentów z formalno-prawnymi podstawami funkcjonowania placówki.

Miejsce realizowania praktyki Student studiów stacjonarnych powinien odbyć w ciągu trzech semestrów praktyki w trzech różnych placówkach/instytucjach wskazanych przez opiekuna praktyki z ramienia Uniwersytetu Opolskiego.Zaleca się, aby praktyka była realizowana w instytucji, która w zakresie wypełnianych funkcji i podejmowanych zadań jest najbardziej zbliżona do kierunku Praca socjalna. Zalecane placówki: ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, regionalne ośrodki polityki społecznej, centra pomocy rodzinie, placówki interwencji kryzysowej, domy pomocy społecznej, domy dziecka, świetlice środowiskowe, świetlice socjoterapeutyczne, ośrodki adopcyjno-opiekuńcze, placówki dla osób bezdomnych, placówki specjalne i integracyjne dla dzieci i dorosłych (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjalny), ośrodki dla cudzoziemców, hospicja, socjalne organizacje pozarządowe realizujące zadania pomocy społecznej, szpitale (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjalny), zakłady karne (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjalny).

Z praktyki mogą być zwolnieni studenci, którzy: 1. aktualnie są zatrudnieni w instytucji (placówce) realizującej zadania zgodne z kierunkiem: Praca socjalna (okres zatrudnienia nie może być krótszy niż 3 miesiące) i przedstawią zaświadczenie o zatrudnieniu wraz z opinią wystawioną przez jej Dyrektora (druk opracowany przez UO); 2. przedstawią zaświadczenie, o trwającej przynajmniej pół roku, pracy w charakterze wolontariusza w odpowiedniej instytucji (placówce) oraz opinię wystawioną przez jej Dyrektora (druk opracowany przez UO); 3. pracowali w instytucjach wymienionych jako placówki szkolenia praktycznego dla kierunku Praca socjalna przez okres nie krótszy niż trzy miesiące (opcjonalnie przedstawią zaświadczenie o zatrudnieniu i opinię Dyrekcji placówki, w której byli zatrudnieni – druk opracowany przez UO); 4. odbyli staż w placówce krajowej lub zagranicznej spełniający rygory praktyki potwierdzony odpowiednimi dokumentami; 5. odbyli praktykę fakultatywną spełniającą rygory praktyki potwierdzoną odpowiednimi dokumentami.

W razie wątpliwości, co do spełnienia warunków zwolnienia z praktyki, szczegółowych wyjaśnień udziela osoba odpowiedzialna za praktyki. Obowiązki studenta:
1. Studenta obowiązuje wypracowanie 30 godzin w jednym semestrze.
2. Z uwagi na obowiązek uczestniczenia studenta w zajęciach na Uniwersytecie Opolskim, można tę praktykę organizować w innym rytmie niż 1 raz w tygodniu. Jednocześnie godziny praktyki winny być dostosowane do rytmu pracy wyznaczonego specyfiką pracy danej placówki.
3. Student powinien systematycznie i sumiennie przygotowywać się do zajęć, stosować się do zaleceń Dyrekcji oraz Opiekuna praktyki w placówce.
4. Student powinien przestrzegać przyjętego w placówce trybu i porządku pracy oraz przepisów o dyscyplinie pracy.
5. Praktykant przed podjęciem samodzielnych zadań powinien zapoznać się z różnymi odcinkami pracy danej placówki.
6. Praktykanta obowiązuje samodzielne prowadzenie różnych działań, jakie wynikają z normalnego rytmu pracy w placówce.
7. W trakcie realizacji praktyki student prowadzi Zeszyt praktyk, którego wpisy następnie potwierdza Dyrektor lub opiekun praktyki w instytucji/placówce.
8. Po zakończeniu praktyki student zgłasza się z dokumentacją praktyki do pracownika Uniwersytetu Opolskiego, który dokonuje odpowiedniego wpisu w systemie USOS.

Zalecenia dla placówki w zakresie organizacji i nadzoru praktyki:
1. Merytoryczny i metodyczny nadzór nad przebiegiem praktyki sprawuje Dyrektor instytucji lub wyznaczony przez niego Opiekun.
2. Dyrekcja placówki oraz Opiekun praktyki umożliwiają studentom zapoznanie się z całokształtem działalności placówki, a szczególnie z jej: zadaniami i programem działania, strukturą organizacyjną placówki, dokumentacją, realizowanymi formami pracy (w samej instytucji i w ramach współdziałania z innymi podmiotami w środowisku), specyfiką pracy danej instytucji.
3. Opiekun sprawuje nadzór nad praktykami poprzez: udzielanie studentom merytorycznych i metodycznych rad i wskazówek, dbanie o zapewnienie studentom odpowiednich warunków do pracy, kontrolowanie przygotowania studenta do podjęcia działań i zatwierdzanie planów konkretnych przedsięwzięć, potwierdzanie w dzienniku praktyk przebiegu pracy studenta i prowadzenie systematycznej obserwacji jego pracy, ocenę studenta, jego przygotowania do pracy i charakterystykę predyspozycji osobowych pod kątem przydatności do zawodu pracownika socjalnego.

Załączniki w zakładce: Wzory dokumentów i podań dla studentów PS pierwszego i drugiego stopnia (stacjonarne i niestacjonarne)

Praktyki ciągłe

Instrukcje aktualne od roku akademickiego 2021/2022/2023/2024

Kierunek: PRACA SOCJALNA
Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia
Profil kształcenia: ogólnoakademicki
Tryb studiów:
stacjonarny i niestacjonarny
(realizowane wg harmonogramu studiów z roku akademickiego 2017/2018_stacjonarne, 2019/2020_niestacjonarne, 2022/2023 – modyfikacje 2023_stacjonarne i niestacjonarne)

Czas trwania praktyki:

  1. studia stacjonarne i niestacjonarne – 5 tygodni (150 godzin);
  2. termin realizacji, podany na podstawie programu studiów: realizacja praktyki w terminie do końca VI semestru studiów;
  3. zalecany termin realizacji praktyki – po IV semestrze (do końca września danego roku).

Placówki (instytucje), w których można realizować praktykę:

Student samodzielnie dokonuje wyboru placówki (instytucji), w której zamierza zrealizować praktykę. Zaleca się, aby praktyka była realizowana w instytucji, która w zakresie wypełnianych funkcji i podejmowanych zadań jest najbardziej zbliżona do specyfiki kierunku studiów. Zalecane placówki: ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, regionalne ośrodki polityki społecznej, centra pomocy rodzinie, placówki interwencji kryzysowej, domy pomocy społecznej, domy dziecka, świetlice środowiskowe, świetlice socjoterapeutyczne, ośrodki adopcyjno-opiekuńcze, placówki dla osób bezdomnych, hospicja, placówki specjalne i integracyjne dla dzieci i dorosłych (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjalny), ośrodki dla cudzoziemców, hospicja, socjalna organizacje pozarządowe realizujące zadania pomocy społecznej, szpitale (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjalny), zakłady karne (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjalny).

Cele praktyki:

  1. Zapoznanie studentów z całokształtem działalności wybranej placówki (instytucji).
  2. Pogłębianie znajomości metod i form pracy w danej placówce (instytucji).
  3. Kształtowanie umiejętności w zakresie integracji wiedzy teoretycznej i praktycznej.
  4. Doskonalenie umiejętności praktycznego realizowania zadań wynikających z funkcji placówki (instytucji), w której odbywa się praktyka oraz kształtowanie inicjatywy w organizowaniu i prowadzeniu wybranych form pracy socjalnej.
  5. Kształtowanie pożądanych postaw interpersonalnych i emocjonalnego zaangażowania w proces profesjonalnego przygotowania zawodowego.
  6. Zapoznanie studentów z formalno-prawnymi podstawami funkcjonowania instytucji szkolenia praktycznego placówki (instytucji).

Obowiązki studenta w czasie realizacji praktyki:

  1. Praktyka jest obowiązkowa i trwa na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych 5 tygodni (łącznie 150 godzin), przy czym 1 dzień praktyki, czyli 6 godzin razy 5 dni w tygodniu, daje łącznie 30 godzin praktyki w tygodniu; 1 godzina praktyki, tzw. godzina lekcyjna, ma wymiar 45 minut).
  2. Przed rozpoczęciem praktyki każdy student jest zobowiązany zwrócić się poprzez pocztę e-mail do Biura Dydaktyki i Spraw Studenckich Uniwersytetu Opolskiego (Obszar Edukacji Ustawicznej i Praktyk Uniwersytetu Opolskiego – BDiSSUO) celem otrzymania skierowania na praktykę. Z otrzymanym skierowaniem powinien zgłosić się do Dyrekcji placówki, w której praktyka będzie realizowana. Podpisane przez Dyrektora lub osobę zarządzającą placówką (instytucją) skierowanie należy przesłać w formie elektronicznej (skan lub zdjęcie) do BDiSSUO, co stanowi podstawę przygotowania dokumentacji praktyki i przesłania jej do wybranej placówki (instytucji).
  3. Praktyka powinna być dostosowana do charakteru pracy i specyfiki wybranej placówki szkolenia praktycznego oraz warunków pracy zawodowej studenta – zawsze według uzgodnionego harmonogramu i w terminie wyczerpującym wypracowanie limitu 150 godzin.
  4. Student powinien osiągnąć określone dla praktyki efekty uczenia się, zgodnie z programem studiów, właściwym dla danego kierunku, poziomu i profilu.
  5. Student ma obowiązek godnego reprezentowania Uczelni oraz bezwzględnego przestrzegania przepisów Regulaminu Organizacji Praktyk w Uniwersytecie Opolskim oraz niniejszej Instrukcji realizacji praktyki obowiązkowej – ciągłej.
  6. Student zobowiązany jest do bezwzględnego przestrzegania przyjętego w miejscu praktyki, trybu i porządku pracy oraz przepisów o dyscyplinie pracy.
  7. Obowiązkiem studenta odbywającego praktykę jest posiadanie odpowiednich ubezpieczeń, zaświadczeń i innych dokumentów wymaganych przez placówkę będącą miejscem odbywania praktyki (ewentualne koszty w tym zakresie pokrywa student);
  8. Student zobowiązany jest do ponoszenia odpowiedzialności materialnej za ewentualne szkody powstałe z jego winy w miejscu odbywania praktyki;
  9. Obowiązkiem studenta odbywającego praktykę jest udział w realizowanych w placówce (instytucji) formach pracy, systematyczne i sumienne przygotowywanie się do wykonywanych zadań, stosowanie się do zaleceń Dyrekcji oraz Opiekuna praktyki w placówce.
  10. Studenta obowiązuje samodzielne przeprowadzenie różnych form zajęć (wypełnianie zadań), jakie wynikają z normalnego rytmu pracy w placówce (instytucji).
  11. Praktykant przed rozpoczęciem realizacji samodzielnych zajęć (zadań) powinien poznać różne obszary pracy danej placówki (instytucji).
  12. Praktykant prowadzi Kartę przebiegu praktyki obowiązkowej – ciągłej i odnotowuje w niej obserwowane i zrealizowane samodzielnie zajęcia/zadania.
  13. Dokumentacja praktyki powinna zawierać: materiały dotyczące przebiegu realizowanych zajęć/zadań oraz Kartę przebiegu praktyki obowiązkowej – ciągłej potwierdzoną podpisem Opiekuna i/lub Dyrektora placówki (instytucji) oraz pieczątką instytucji, a także Kartę oceny przebiegu praktyki obowiązkowej – ciągłej (wypełnia student).
  14. Po zakończeniu praktyki student terminowo składa wymaganą dokumentację u Koordynatora praktyk.

Zadania instytucji (placówki) i Opiekuna praktyki w zakresie organizacji i nadzoru:

  1. Merytoryczny i metodyczny nadzór nad przebiegiem praktyki w placówce (instytucji) sprawuje Opiekun praktyki, posiadający doświadczenie w wykonywaniu zawodu pracownika socjalnego lub pokrewnych zawodów, realizowanych w instytucjach służb społecznych, Dyrektor placówki (instytucji) i/lub wyznaczona przez niego inna kompetentna osoba.
  2. Dyrekcja placówki (instytucji) oraz Opiekun praktyki w placówce (instytucji) umożliwiają studentom zapoznanie się z całokształtem jej działalności, a szczególnie z jej:
  • zadaniami i programem działania,
  • specyfiką pracy,
  • strukturą organizacyjną,
  • dokumentacją instytucji,
  • realizowanymi formami pracy (w samej instytucji i w ramach współdziałania z innymi podmiotami w środowisku).

3. Opiekun sprawuje nadzór nad praktykami poprzez:

  • opracowanie planu praktyki,
  • systematyczne udzielanie studentom merytorycznych i metodycznych rad i wskazówek,
  • dbanie o zapewnienie studentom odpowiednich warunków do pracy i realizowania zajęć/zadań,
  • koordynowanie przygotowania studenta do zajęć/zadań, zatwierdzanie przygotowanych planów oraz ich nadzorowanie,
  • potwierdzenie Karty przebiegu praktyki obowiązkowej – ciągłej,
  • prowadzenie systematycznej obserwacji praktykanta,
  • ocenę studenta w zakresie jego przygotowania do pracy socjalnej i predyspozycji osobowych do zawodu,
  • sporządzenie Opinii o przebiegu praktyki w 2 jednobrzmiących egzemplarzach.

4. Po zakończeniu praktyki Opiekun powinien omówić ze studentem jej przebieg, zapoznać z opinią i oceną z praktyki.

5. Opiekun praktyki w placówce (instytucji) przekazuje do Biura Dydaktyki i Spraw Studenckich UO (Obszar Edukacji Ustawicznej i Praktyk Uniwersytetu Opolskiego) osobiście lub za pośrednictwem tradycyjnej poczty: Umowę o dzieło dla opiekuna praktyki w placówce (instytucji) – 1 egzemplarz oraz Opinię o przebiegu praktyki obowiązkowej – ciągłej – 1 egzemplarz (oryginalny, nieskopiowany).

6. Opiekun praktyki w placówce (instytucji) przekazuje do Koordynatora praktyk (dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska, prof. UO) osobiście, za pośrednictwem tradycyjnej poczty lub poczty e-mail (pracasocjalna@uni.opole.pl) autoryzowaną Kartę oceny efektów uczenia się w obszarach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (wypełnia Opiekun praktyki po zrealizowaniu przez studenta praktyki ciągłej).

Obowiązki Koordynatora praktyk:

  1. Koordynator praktyk konsultuje ze studentem wybór placówki (instytucji).
  2. Koordynator praktyki pozostaje w stałym kontakcie z Opiekunem praktyki i/lub Dyrekcją placówki (instytucji) oraz ze studentem-praktykantem.
  3. Koordynator praktyk monitoruje przebieg praktyki w placówce (instytucji).
  4. Koordynator praktyk wspólnie z Opiekunem praktyki odpowiada za merytoryczną stronę̨ praktyk, w tym za realizację i weryfikację efektów uczenia się̨.
  5. Koordynator praktyk dokonuje wpisu oceny z praktyki do systemu USOS.
  6. Koordynator praktyk nadzoruje dokumentację związaną̨ z realizacją praktyki, przechowuje ją przez czas określony w odrębnych przepisach.
  7. Koordynator praktyk przedstawia sprawozdanie z realizacji praktyk w poprzednim roku akademickim właściwemu prorektorowi, do dnia 30 października, kolejnego roku akademickiego.

Warunki zaliczenia praktyki: Po zakończeniu praktyki student przekazuje Koordynatorowi praktyki na UO osobiście lub za pośrednictwem tradycyjnej poczty w celu uzyskania wpisu w systemie USOS: Opinię o przebiegu praktyki obowiązkowej – ciągłej 1 egzemplarz (oryginalny, nieskopiowany), Kartę przebiegu praktyki obowiązkowej – ciągłej oraz pozostałą dokumentację praktyk, wszystko potwierdzone pieczęcią i podpisem Opiekuna praktyki i/lub Dyrektora instytucji (placówki), a także Kartę oceny przebiegu praktyki obowiązkowej – ciągłej (wypełnia student po zrealizowaniu praktyki ciągłej w danym semestrze roku akademickiego).

Dopuszcza się możliwość osiągania efektów uczenia się przypisanych praktykom na danym kierunku, poziomie i profilu studiów w systemie hybrydowym, tj. mieszanym, wykorzystującym formy pracy stacjonarnej i zdalnej z użyciem narzędzi komunikacji na odległość. Decyzję w tej sprawie podejmuje Dziekan Wydziału w porozumieniu z Koordynatorem praktyk i Opiekunem praktyki, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo studenta oraz regulamin i procedury placówki (instytucji), w której praktyki są realizowane. Jeśli praktyka realizowana jest w systemie hybrydowym, tj. mieszanym, należy to zaznaczyć w Karcie przebiegu praktyki (kolumna „Uwagi”), rozszerzając opis realizowanych lub obserwowanych czynności/zadań o komentarz („zrealizowane w trybie stacjonarnym”/ „zrealizowane w trybie zdalnym”).

W sprawach nieuregulowanych niniejszą Instrukcją organizacji praktyki obowiązkowej – ciągłej zastosowanie ma Regulamin organizacji praktyk w Uniwersytecie Opolskim (na mocy Zarządzenia nr 15/2021 Rektora Uniwersytetu Opolskiego z dnia 28 stycznia 2021 r.).

W trakcie realizacji praktyk należy uwzględnić przepisy o ochronie danych  osobowych, w tym przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r., w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych.


ARCHIWUM

Praktyki ciągłe – programy 2015/2016, 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021

Zgodnie z programem studiów studenci studiów I stopnia, stacjonarni i niestacjonarni, zobowiązani są do zrealizowania 5-tygodniowej praktyki ciągłej (150 godzin) w terminie do końca VI semestru studiów. Zalecany termin realizacji praktyki – po IV semestrze (do końca września danego roku). Praktyka powinna odbyć się w jednej instytucji.

Opiekunem praktyki ze strony Uniwersytetu Opolskiego jest pracownik Instytutu Nauk Pedagogicznych, Zakładu Pracy Socjalnej – dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska, prof. UO. Dane kontaktowe: ul. Oleska 48, 45-053 Opole, pok. 316, e-mail: pracasojalna@uni.opole.pl

Miejsce realizowania praktyki: Student samodzielnie dokonuje wyboru instytucji (placówki), w której zamierza zrealizować praktykę. Zaleca się, aby praktyka była realizowana w instytucji, która w zakresie wypełnianych funkcji i podejmowanych zadań jest najbardziej zbliżona do kierunku Praca socjalna. Zalecane placówki: ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, regionalne ośrodki polityki społecznej, centra pomocy rodzinie, placówki interwencji kryzysowej, domy pomocy społecznej, domy dziecka, świetlice środowiskowe, świetlice socjoterapeutyczne, ośrodki adopcyjno-opiekuńcze, placówki dla osób bezdomnych, hospicja, placówki specjalne i integracyjne dla dzieci i dorosłych (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjalny), ośrodki dla cudzoziemców, hospicja, socjalna organizacje pozarządowe realizujące zadania pomocy społecznej, szpitale (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjalny), zakłady karne (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjalny).

Tok postępowania: Studenci odbywający praktykę ciągłą otrzymują w Zakładzie Praktyk Centrum Edukacji Ustawicznej Uniwersytetu Opolskiego skierowania na praktykę ciągłą. Po uzyskaniu zgody na odbycie praktyki w wybranej przez studenta instytucji, student dostarcza ten dokument do CEU UO. Potem następuje podpisanie umowy z opiekunem praktyki, student zaś otrzymuje Instrukcję w sprawie organizacji i przebiegu 5-tygodniowej praktyki ciągłej dla studentów kierunku: Praca socjalna, druk Opinii o przebiegu praktyki oraz druk Karty praktyki.

Z praktyki mogą być zwolnieni studenci, którzy:

  • aktualnie są zatrudnieni w instytucji/placówce realizującej zadania zgodne z kierunkiem Praca socjalna (okres zatrudnienia nie może być krótszy niż 3 miesiące) i przedstawią: 1) Podanie o zaliczenie stażu pracy jako praktyki ciągłej zgodnej z planem studiów;  2) zaświadczenie o zatrudnieniu wraz z opinią wystawioną przez jej Dyrektora (druk opracowany przez UO – Opinia o studencie (pracowniku instytucji pomocy i wsparcia społecznego) – wzór
  • zrealizowali trwający przynajmniej 1 rok wolontariat w odpowiedniej instytucji/placówce (zgodnej z kierunkiem studiów) i przedstawią: 1) Podanie o zaliczenie wolontariatu jako praktyki ciągłej zgodnej z planem studiów; 2) oraz Zaświadczenie o wolontariacie wystawione przez jej Dyrektora (na papierze firmowym wraz z pieczęcią i podpisem Dyrektora);
  • pracowali w instytucjach wymienionych jako placówki szkolenia praktycznego dla kierunku Praca socjalna przez okres nie krótszy niż pół roku i przedstawią: 1) Podanie o zaliczenie stażu pracy jako praktyki ciągłej zgodnej z planem studiów;; 2) opinię Dyrekcji placówki lub opiekuna, w której byli zatrudnieni – druk opracowany przez UO – Opinia o studencie (pracowniku instytucji pomocy i wsparcia społecznego) – wzór;
  • odbyli staż w placówce krajowej lub zagranicznej spełniający rygory praktyki potwierdzony odpowiednimi dokumentami;
  • odbyli praktykę fakultatywną spełniającą rygory praktyki potwierdzoną odpowiednimi dokumentami.

W razie wątpliwości szczegółowych wyjaśnień udziela dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska, prof. UO (Uniwersytet Opolski).

Załączniki w zakładce: Wzory dokumentów i podań dla studentów PS pierwszego i drugiego stopnia (stacjonarne i niestacjonarne)

W trakcie studiów na kierunku Praca socjalna drugiego stopnia studenci zobowiązani są do realizacji jednego rodzaju praktyki: praktyki ciągłej.

Praktyki ciągłe

Instrukcje aktualne od roku akademickiego 2021/2022/2023/2024

Kierunek: PRACA SOCJALNA
Poziom kształcenia: studia drugiego stopnia
Profil kształcenia: ogólnoakademicki
Tryb studiów:
stacjonarny i niestacjonarny
(realizowane wg harmonogramu studiów z roku akademickiego 2019/2020_stacjonarne i niestacjonarne)

Czas trwania praktyki:

  1. Studia stacjonarne i niestacjonarne – 8 tygodni (240 godzin);
  2. Termin realizacji, podany na podstawie programu studiów: realizacja praktyki w terminie do końca III semestru studiów;
  3. Zalecany termin realizacji praktyki – po I semestrze studiów (luty, marzec) i po II semestrze (do końca września danego roku);
  4. Praktyka może odbyć się w dwóch różnych instytucjach (po 4 tygodnie w każdej) lub w jednej instytucji (8 tygodni), pod warunkiem, że praktykant przejdzie przez dwa różne działy i w każdym będzie miał innego opiekuna praktyki.
  5. W szczególnych przypadkach praktyka może być zrealizowana w całości (8 tygodni).

Placówki (instytucje), w których można realizować praktykę: Student samodzielnie dokonuje wyboru instytucji (placówki), w której zamierza zrealizować praktykę. Zaleca się, aby praktyka była realizowana w instytucji, która w zakresie wypełnianych funkcji i podejmowanych zadań jest najbardziej zbliżona do specyfiki kierunku studiów. Zalecane placówki: ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, regionalne ośrodki polityki społecznej, centra pomocy rodzinie, placówki interwencji kryzysowej, domy pomocy społecznej, domy dziecka, świetlice środowiskowe, świetlice socjoterapeutyczne, ośrodki adopcyjno-opiekuńcze, placówki dla osób bezdomnych, hospicja, placówki specjalne i integracyjne dla dzieci i dorosłych (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjalny), ośrodki dla cudzoziemców, hospicja, socjalna organizacje pozarządowe realizujące zadania pomocy społecznej, szpitale (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjalny), zakłady karne (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjalny).

Cele praktyki:

  1. Zapoznanie studentów z całokształtem działalności wybranej placówki (instytucji).
  2. Pogłębianie znajomości metod i form pracy w danej placówce (instytucji).
  3. Kształtowanie umiejętności w zakresie integracji wiedzy teoretycznej i praktycznej.
  4. Doskonalenie umiejętności praktycznego realizowania zadań wynikających z funkcji placówki (instytucji), w której odbywa się praktyka oraz kształtowanie inicjatywy w organizowaniu i prowadzeniu wybranych form pracy socjalnej.
  5. Kształtowanie pożądanych postaw interpersonalnych i emocjonalnego zaangażowania w proces profesjonalnego przygotowania zawodowego.
  6. Zapoznanie studentów z formalno-prawnymi podstawami funkcjonowania instytucji szkolenia praktycznego placówki (instytucji).

Obowiązki studenta w czasie realizacji praktyki:

  1. Praktyka jest obowiązkowa i trwa na studiach stacjonarnych i niestacjonarnych 8 tygodni (łącznie 240 godzin), przy czym 1 dzień praktyki, czyli 6 godzin razy 5 dni w tygodniu, daje łącznie 30 godzin praktyki w tygodniu; 1 godzina praktyki, tzw. godzina lekcyjna, ma wymiar 45 minut).
  2. Przed rozpoczęciem praktyki każdy student jest zobowiązany zwrócić się poprzez pocztę e-mail do Biura Dydaktyki i Spraw Studenckich Uniwersytetu Opolskiego (Obszar Edukacji Ustawicznej i Praktyk Uniwersytetu Opolskiego – BDiSSUO) celem otrzymania skierowania na praktykę. Z otrzymanym skierowaniem powinien zgłosić się do Dyrekcji placówki, w której praktyka będzie realizowana. Podpisane przez Dyrektora lub osobę zarządzającą placówką (instytucją) skierowanie należy przesłać w formie elektronicznej (skan lub zdjęcie) do BDiSSUO, co stanowi podstawę przygotowania dokumentacji praktyki i przesłania jej do wybranej placówki (instytucji).
  3. Praktyka powinna być dostosowana do charakteru pracy i specyfiki wybranej placówki szkolenia praktycznego oraz warunków pracy zawodowej studenta – zawsze według uzgodnionego harmonogramu i w terminie wyczerpującym wypracowanie limitu 240 godzin.
  4. Student powinien osiągnąć określone dla praktyki efekty uczenia się, zgodnie z programem studiów, właściwym dla danego kierunku, poziomu i profilu.
  5. Student ma obowiązek godnego reprezentowania Uczelni oraz bezwzględnego przestrzegania przepisów Regulaminu Organizacji Praktyk w Uniwersytecie Opolskim oraz niniejszej Instrukcji realizacji praktyki obowiązkowej – ciągłej.
  6. Student zobowiązany jest do bezwzględnego przestrzegania przyjętego w miejscu praktyki, trybu i porządku pracy oraz przepisów o dyscyplinie pracy.
  7. Obowiązkiem studenta odbywającego praktykę jest posiadanie odpowiednich ubezpieczeń, zaświadczeń i innych dokumentów wymaganych przez placówkę będącą miejscem odbywania praktyki (ewentualne koszty w tym zakresie pokrywa student);
  8. Student zobowiązany jest do ponoszenia odpowiedzialności materialnej za ewentualne szkody powstałe z jego winy w miejscu odbywania praktyki;
  9. Obowiązkiem studenta odbywającego praktykę jest udział w realizowanych w placówce (instytucji) formach pracy, systematyczne i sumienne przygotowywanie się do wykonywanych zadań, stosowanie się do zaleceń Dyrekcji oraz Opiekuna praktyki w placówce.
  10. Studenta obowiązuje samodzielne przeprowadzenie różnych form zajęć (wypełnianie zadań), jakie wynikają z normalnego rytmu pracy w placówce (instytucji).
  11. Praktykant przed rozpoczęciem realizacji samodzielnych zajęć (zadań) powinien poznać różne obszary pracy danej placówki (instytucji).
  12. Praktykant prowadzi Kartę przebiegu praktyki obowiązkowej – ciągłej i odnotowuje w niej obserwowane i zrealizowane samodzielnie zajęcia/zadania.
  13. Dokumentacja praktyki powinna zawierać: materiały dotyczące przebiegu realizowanych zajęć/zadań oraz Kartę przebiegu praktyki obowiązkowej – ciągłej potwierdzoną podpisem Opiekuna i/lub Dyrektora placówki (instytucji) oraz pieczątką instytucji, a także Kartę oceny przebiegu praktyki obowiązkowej – ciągłej (wypełnia student).
  14. Po zakończeniu praktyki student terminowo składa wymaganą dokumentację u Koordynatora praktyk.

Zadania instytucji (placówki) i Opiekuna praktyki w zakresie organizacji i nadzoru:

  1. Merytoryczny i metodyczny nadzór nad przebiegiem praktyki w placówce (instytucji) sprawuje Opiekun praktyki, posiadający doświadczenie w wykonywaniu zawodu pracownika socjalnego lub pokrewnych zawodów, realizowanych w instytucjach służb społecznych, Dyrektor placówki (instytucji) i/lub wyznaczona przez niego inna kompetentna osoba.
  2. Dyrekcja placówki (instytucji) oraz Opiekun praktyki w placówce (instytucji) umożliwiają studentom zapoznanie się z całokształtem jej działalności, a szczególnie z jej:
  • zadaniami i programem działania,
  • specyfiką pracy,
  • strukturą organizacyjną,
  • dokumentacją instytucji,
  • realizowanymi formami pracy (w samej instytucji i w ramach współdziałania z innymi podmiotami w środowisku).

3. Opiekun sprawuje nadzór nad praktykami poprzez:

  • opracowanie planu praktyki,
  • systematyczne udzielanie studentom merytorycznych i metodycznych rad i wskazówek,
  • dbanie o zapewnienie studentom odpowiednich warunków do pracy i realizowania zajęć/zadań,
  • koordynowanie przygotowania studenta do zajęć/zadań, zatwierdzanie przygotowanych planów oraz ich nadzorowanie,
  • potwierdzenie Karty przebiegu praktyki obowiązkowej – ciągłej,
  • prowadzenie systematycznej obserwacji praktykanta,
  • ocenę studenta w zakresie jego przygotowania do pracy socjalnej i predyspozycji osobowych do zawodu,
  • sporządzenie Opinii o przebiegu praktyki w 2 jednobrzmiących egzemplarzach.

4. Po zakończeniu praktyki Opiekun powinien omówić ze studentem jej przebieg, zapoznać z opinią i oceną z praktyki.

5. Opiekun praktyki w placówce (instytucji) przekazuje do Biura Dydaktyki i Spraw Studenckich UO (Obszar Edukacji Ustawicznej i Praktyk Uniwersytetu Opolskiego) osobiście lub za pośrednictwem tradycyjnej poczty: Umowę o dzieło dla opiekuna praktyki w placówce (instytucji) – 1 egzemplarz oraz Opinię o przebiegu praktyki obowiązkowej – ciągłej – 1 egzemplarz (oryginalny, nieskopiowany).

6. Opiekun praktyki w placówce (instytucji) przekazuje do Koordynatora praktyk (dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska, prof. UO) osobiście, za pośrednictwem tradycyjnej poczty lub poczty e-mail (pracasocjalna@uni.opole.pl) autoryzowaną Kartę oceny efektów uczenia się w obszarach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (wypełnia Opiekun praktyki po zrealizowaniu przez studenta praktyki ciągłej).

Obowiązki Koordynatora praktyk:

  1. Koordynator praktyk konsultuje ze studentem wybór placówki (instytucji).
  2. Koordynator praktyki pozostaje w stałym kontakcie z Opiekunem praktyki i/lub Dyrekcją placówki (instytucji) oraz ze studentem-praktykantem.
  3. Koordynator praktyk monitoruje przebieg praktyki w placówce (instytucji).
  4. Koordynator praktyk wspólnie z Opiekunem praktyki odpowiada za merytoryczną stronę̨ praktyk, w tym za realizację i weryfikację efektów uczenia się̨.
  5. Koordynator praktyk dokonuje wpisu oceny z praktyki do systemu USOS.
  6. Koordynator praktyk nadzoruje dokumentację związaną̨ z realizacją praktyki, przechowuje ją przez czas określony w odrębnych przepisach.
  7. Koordynator praktyk przedstawia sprawozdanie z realizacji praktyk w poprzednim roku akademickim właściwemu prorektorowi, do dnia 30 października, kolejnego roku akademickiego.

Warunki zaliczenia praktyki: Po zakończeniu praktyki student przekazuje Koordynatorowi praktyki na UO osobiście lub za pośrednictwem tradycyjnej poczty w celu uzyskania wpisu w systemie USOS: Opinię o przebiegu praktyki obowiązkowej – ciągłej – 1 egzemplarz (oryginalny, nieskopiowany), Kartę przebiegu praktyki obowiązkowej – ciągłej oraz pozostałą dokumentację praktyk, wszystko potwierdzone pieczęcią i podpisem Opiekuna praktyki i/lub Dyrektora instytucji (placówki), a także Kartę oceny przebiegu praktyki obowiązkowej – ciągłej (wypełnia student po zrealizowaniu praktyki ciągłej w danym semestrze roku akademickiego).

Dopuszcza się możliwość osiągania efektów uczenia się przypisanych praktykom na danym kierunku, poziomie i profilu studiów w systemie hybrydowym, tj. mieszanym, wykorzystującym formy pracy stacjonarnej i zdalnej z użyciem narzędzi komunikacji na odległość. Decyzję w tej sprawie podejmuje Dziekan Wydziału w porozumieniu z Koordynatorem praktyk i Opiekunem praktyki, biorąc pod uwagę bezpieczeństwo studenta oraz regulamin i procedury placówki (instytucji), w której praktyki są realizowane. Jeśli praktyka realizowana jest w systemie hybrydowym, tj. mieszanym, należy to zaznaczyć w Karcie przebiegu praktyki (kolumna „Uwagi”), rozszerzając opis realizowanych lub obserwowanych czynności/zadań o komentarz („zrealizowane w trybie stacjonarnym”/ „zrealizowane w trybie zdalnym”).

W sprawach nieuregulowanych niniejszą Instrukcją organizacji praktyki obowiązkowej – ciągłej zastosowanie ma Regulamin organizacji praktyk w Uniwersytecie Opolskim (na mocy Zarządzenia nr 15/2021 Rektora Uniwersytetu Opolskiego z dnia 28 stycznia 2021 r.).

W trakcie realizacji praktyk należy uwzględnić przepisy o ochronie danych  osobowych, w tym przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r., w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych.


ARCHIWUM

Praktyki ciągłe – harmonogramy 2016/2017, 2017/2018, 2018/2019, 2019/2020, 2020/2021

PRAKTYKA CIĄGŁA
STUDIA STACJONARNE I NIESTACJONARNE DRUGIEGO STOPNIA
KIERUNEK: PRACA SOCJALNA
Status: Pełna dokumentacja

  1. Zgodnie z programem studiów studenci zobowiązani są do zrealizowania 8-tygodniowej praktyki ciągłej (240 godzin) w terminie do końca III semestru studiów. Zalecany termin realizacji praktyki – po I semestrze studiów (luty, marzec) i po II semestrze (do końca września danego roku).
  2. Praktyka może odbyć się w dwóch różnych instytucjach (po 4 tygodnie w każdej) lub w jednej instytucji (8 tygodni), pod warunkiem, że praktykant przejdzie przez dwa różne działy i w każdym będzie miał innego opiekuna praktyki.
  3. W szczególnych przypadkach praktyka może być zrealizowana w całości (8 tygodni).
  4. Opiekunem praktyki ze strony Uniwersytetu Opolskiego jest pracownik Instytutu Nauk Pedagogicznych, Zakładu Pracy Socjalnej – dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska, prof. UO.

Dane kontaktowe: ul. Oleska 48, 45-053 Opole, pok. 316, e-mail: pracasocjalna@uni.opole.pl.

  1. Opiekun praktyki ze strony Uniwersytetu Opolskiego utrzymuje stały kontakt z opiekunem praktyki i dyrekcją instytucji (placówki). Ma także możliwość wizytowania działań realizowanych przez studenta w miejscu praktyki.
  2. Miejsce realizowania praktyki: Student samodzielnie dokonuje wyboru instytucji (placówki), w której zamierza zrealizować praktykę. Zaleca się, aby praktyka była realizowana w instytucji, która w zakresie wypełnianych funkcji i podejmowanych zadań jest najbardziej zbliżona do kierunku Praca socjalna. Zalecane placówki: ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centrum pomocy rodzinie, regionalne ośrodki polityki społecznej, centra pomocy rodzinie, placówki interwencji kryzysowej, domy pomocy społecznej, domy dziecka, świetlice środowiskowe, świetlice socjoterapeutyczne, ośrodki adopcyjno-opiekuńcze, placówki dla osób bezdomnych, hospicja, placówki specjalne i integracyjne dla dzieci i dorosłych (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjalny), ośrodki dla cudzoziemców, hospicja, socjalna organizacje pozarządowe realizujące zadania pomocy społecznej, szpitale (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjalny), zakłady karne (o ile jest tam zatrudniony pracownik socjalny).
  3. Studenci odbywający praktykę ciągłą otrzymują z Centrum Edukacji Ustawicznej Uniwersytetu Opolskiego skierowania na praktykę ciągłą. Po uzyskaniu zgody na odbycie praktyki w wybranej przez studenta instytucji, student dostarcza ten dokument do CEU UO. Potem następuje podpisanie umowy z opiekunem praktyki, student zaś otrzymuje Instrukcję w sprawie organizacji praktyki ciągłej, druk Opinii o przebiegu praktyki, druk Karty przebiegu praktyki oraz druk Karty oceny efektów kształcenia w obszarach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych.

Z praktyki mogą być zwolnieni studenci, którzy:

  • aktualnie są zatrudnieni w instytucji/placówce realizującej zadania zgodne z kierunkiem Praca socjalna (okres zatrudnienia nie może być krótszy niż 3 miesiące) i przedstawią: 1) Podanie o zaliczenie stażu pracy jako praktyki ciągłej zgodnej z planem studiów;  2) zaświadczenie o zatrudnieniu wraz z opinią wystawioną przez jej Dyrektora (druk opracowany przez UO – Opinia o studencie (pracowniku instytucji pomocy i wsparcia społecznego) – wzór
  • zrealizowali trwający przynajmniej 1 rok wolontariat w odpowiedniej instytucji/placówce (zgodnej z kierunkiem studiów) i przedstawią: 1) Podanie o zaliczenie wolontariatu jako praktyki ciągłej zgodnej z planem studiów2) oraz Zaświadczenie o wolontariacie wystawione przez jej Dyrektora (na papierze firmowym wraz z pieczęcią i podpisem Dyrektora);
  • pracowali w instytucjach wymienionych jako placówki szkolenia praktycznego dla kierunku Praca socjalna przez okres nie krótszy niż pół roku i przedstawią: 1) Podanie o zaliczenie stażu pracy jako praktyki ciągłej zgodnej z planem studiów; 2) opinię Dyrekcji placówki lub opiekuna, w której byli zatrudnieni – druk opracowany przez UO – Opinia o studencie (pracowniku instytucji pomocy i wsparcia społecznego) – wzór;
  • odbyli staż w placówce krajowej lub zagranicznej spełniający rygory praktyki potwierdzony odpowiednimi dokumentami;
  • odbyli praktykę fakultatywną spełniającą rygory praktyki potwierdzoną odpowiednimi dokumentami.

Uwaga: W razie wątpliwości, co do spełnienia warunków zwolnienia z praktyki, szczegółowych wyjaśnień udziela osoba odpowiedzialna za praktyki.

Załączniki w zakładce: Wzory dokumentów i podań dla studentów PS pierwszego i drugiego stopnia (stacjonarne i niestacjonarne)

Wzory dokumentów i podań dla studentów PS pierwszego i drugiego stopnia (stacjonarne i niestacjonarne)

AKTUALNE

PRAKTYKA ŚRÓDROCZNA – Praca socjalna – studia pierwszego stopnia – stacjonarne – harmonogram studiów od PRK 2017/2018 oraz 2022/2023 – modyfikacje 2023
PRAKTYKA ŚRÓDROCZNA – Praca socjalna – studia pierwszego stopnia – niestacjonarne – harmonogram studiów od PRK 2017/2018, 2019/2020 – modyfikacje 2020 oraz 2022/2023 – modyfikacje 2023
PRAKTYKA CIĄGŁA – Praca socjalna – studia pierwszego stopnia – stacjonarne – harmonogram studiów od PRK 2017/2018 oraz 2022/2023 – modyfikacje 2023
PRAKTYKA CIĄGŁA – Praca socjalna – studia pierwszego stopnia – niestacjonarne – harmonogram studiów od PRK 2017/2018, 2019/2020 –  modyfikacje 2020 oraz 2022/2023 – modyfikacje 2023

PRAKTYKA CIĄGŁA – Praca socjalna – studia drugiego stopnia – stacjonarne i niestacjonarne – harmonogram studiów od 2019/2020

Dokumentacja dot. zaliczenia zatrudnienia lub stażu na poczet praktyki zawodowej – Praca socjalna 2023
Dokumentacja dot. zaliczenia wolontariatu na poczet praktyki zawodowej – Praca socjalna 2023
Karta przebiegu praktyki – Praca socjalna 2023

Podanie o wydłużenie czasu realizacji praktyki zawodowej – Praca socjalna 2023


ARCHIWUM

PRAKTYKA ŚRÓDROCZNA – Praca socjalna – studia pierwszego stopnia – stacjonarne – harmonogram studiów od 2017/2018
PRAKTYKA ŚRÓDROCZNA – Praca socjalna – studia pierwszego stopnia – niestacjonarne – harmonogram studiów od 2019/2020
PRAKTYKA CIĄGŁA – Praca socjalna – studia pierwszego stopnia – stacjonarne – harmonogram studiów od 2017/2018
PRAKTYKA CIĄGŁA – Praca socjalna – studia pierwszego stopnia – niestacjonarne – harmonogram studiów od 2019/2020
PRAKTYKA CIĄGŁA – Praca socjalna – studia drugiego stopnia – stacjonarne i niestacjonarne – harmonogram studiów od 2019/2020


ARCHIWUM

Praktyki śródroczne:
Karta przebiegu praktykiwypełnia student-praktykant
Regulaminu organizacji praktyk w Uniwersytecie Opolskim

Praktyki ciągłe:
Karta przebiegu praktyki 
– wypełnia student-praktykant
Opinia o przebiegu praktyki ciągłej – wzór – wypełnia opiekun praktyki w placówce/instytucji
Karta oceny efektów uczenia się w obszarach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (wypełnia Opiekun praktyki po zrealizowaniu przez studenta praktyki ciągłej)
Karta oceny przebiegu praktyki obowiązkowej – ciągłej (wypełnia student po zrealizowaniu praktyki ciągłej w danym semestrze roku akademickiego)

Podanie o zaliczenie wolontariatu jako praktyki ciągłej zgodnej z planem studiów
Podanie o zaliczenie stażu pracy jako praktyki ciągłej zgodnej z planem studiów;
Opinia o studencie (pracowniku instytucji pomocy i wsparcia społecznego) – wzór
Regulaminu organizacji praktyk w Uniwersytecie Opolskim